מחקר: גלולת הויאגרה עשויה להקל על כאבי מחזור

‎ניסוי ראשוני מצומצם מגלה כי נשים בנות 18-35 שסבלו מכאבי מחזור חזקים דיווחו על הקלה

רגע אחרי שהפטנט על תרופת הויאגרה פג, מסתבר שיש שימוש אפשרי חדש בחומר הפעיל של התרופה: הקלה על כאבי מחזור.

החברה דיווחה היום (ב') על מחקר ראשוני שנערך על-ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה ומכון הבריאות האמריקאי בקרב קבוצה קטנה של 25 נשים, בנות 18-35, אשר סבלו מכאבי מחזור חזקים. הנשים הללו קיבלו 100 גרם (המינון הגבוה הניתן לגברים). במשך 4 השעות לאחר מכן חלה ירידה בעוצמת כאבי מחזור המדווחת, עד פי 2 ביחס לכאב שעליו דווח על-ידי הקבוצה שקיבלה תרופת דמה.

יצוין כי מדובר בניסוי ראשוני שאיננו השוואתי, כלומר לא ניתן לדעת אם התרופה מוצלחת יותר לטיפול בכאבי מחזור מאשר פרצטמול (למשל אקמול) או איבופורן (למשל אספירין, אדוויל, נוירופן), אלא רק מול תרופת הדמה. כמו כן לא נבדק משך ההקלה מול תרופות מתחרות. אם בכוונת החברה להפוך את התרופה למסחרית לשימוש ולעודד רופאים רבים לרשום אותו לשימוש זה, היא תצטרך לבצע ניסויים נרחבים והשוואתיים יותר.

עוד יצוין בניסוי זה כי התרופה ניתנה דרך הנרתיק, בעוד הויאגרה הקלאסית לגברים ניטלת בבליעה. על שיטת המתן החדשה והפורמולציה החדשה, תוכל החברה לרשום פטנט וכך להגן חלקית על המוצר מול התרופות הגנריות. שיטת המתן הזו ייחודית גם בכך שאינה גורמת לתגובה בכלל הגוף אלא רק בנרתיק, ולכן היא אולי בטוחה יותר מתרופות נוגדות כאב עוצמתיות אחרות. עם זאת, יש לקחת בחשבון את התגובה המקומית של התרופה, שמרחיבה את כלי הדם באזור הטיפול.

ויאגרה משמשת כבר כיום, באופן לא רשמי ולעיתים נדירות, לטיפול בנשים שסובלות מירידה בתפקוד המיני בתגובה לנטילת תרופות נגד דיכאון. התרופה מקלה על הגעה לאורגזמה בשל הגברת זרימת הדם, אך אינה משפיעה על החשק המיני.