הדולר צנח ל-3.488 ש': "ייפול ל-3.2 ש' ואין מי שיעצור אותו"

בנק ישראל החליט אתמול להותיר את הריבית לחודש ינואר על כנה ברמה של 1% ■ האירו נחלש מול השקל בכ-0.7% ■ FXCM: "אם נראה את המשך הפיחות בדולר, בנק ישראל יצטרך למקד מאמצים בבלימת המגמה הזו"

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ג') בהתחזקות השקל מול המטבעות המרכזיים, לאחר שאתמול החליט בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש ינואר על כנה ולא הוריד אותה. הדולר היציג נחלש מול השקל בכ-0.6% ל-3.488 בעוד האירו היציג איבד כ-0.7% ל-4.77 שקלים. בעולם, הין היפני נסחר בשפל של 5 שנים מול הדולר האמריקאי, סביב 104 ין לדולר. הצמד אירו/דולר נסחר ברמה של 1.36 דולרים לאירו.

המסחר בשוק המט"ח מושפע כאמור מהחלטת בנק ישראל מאתמול להותיר את הריבית לחודש ינואר ללא שינוי ברמה של 1%. בין הסיבות המרכזיות שהובילו את בנק ישראל להחלטה היו סביבת האינפלציה הנמוכה, שיפור מתון בנתוני הצמיחה וכן צמצום התמריצים המוניטאריים בארה"ב. בנק ישראל מציין כי "קצב הצמיחה של המשק יציב, ואף נראים סימנים להתאוששות מסוימת של הפעילות, ובכלל זה ביצוא".

חטיבת המחקר של בנק ישראל עדכנה את התחזית המאקרו-כלכלית וציינה בסקירה כי הריבית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית במהלך המחצית הראשונה של 2014, להתחיל לעלות במחצית השנייה של השנה ולעמוד על 1.25% בסופה. להערכת חטיבת המחקר, התמ"ג צפוי לצמוח ב-3.5% בשנת 2013, ב-3.3% ב-2014 וב-3.2% ב-2015.

רואי קוזין, האנליסט הראשי של יוטרייד בית השקעות, אמר כי "ברמה העולמית, עד שלא יעלו את הריבית בסוף 2015 הדולר לא יתאושש וישמור על רמה נמוכה מול המטבעות המובילים. השקל ימשיך להתחזק לכיוון של 3 שקלים לדולר. בשוק המקומי, אנחנו צריכים לראות פגיעה ממשית בצמיחה של המשק לרמת צמיחה של בין 2% ל-2.5% על מנת שנראה את המטבע המקומי נחלש אל מול סל המטבעות העולמי כשהדולר בראשו".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "אי הורדת הריבית ממוטטת את הדולר-שקל שקרוב לשפל חדש. אם נראה את המשך הפיחות בדולר, בנק ישראל יצטרך למקד מאמצים בבלימת המגמה הזו, בין אם על ידי התערבויות במסחר ובין אם על ידי הורדת ריבית נוספת. הדולר-שקל קרוב כעת לשפל של ספטמבר ב-3.473. להערכתנו בנק ישראל עשוי להתערב בימים הקרובים כדי לבלום את הצניחה בשער החליפין".

ב-ATRADE מסבירים כי "בנק ישראל ממשיך לשמור על ניטראליות ואינו ממהר לבצע מהלכים לבלימת השקל. המשק המקומי הולך לחטוף בעקבות כך ומרבית הנטל ייפול על ענף הייטק. אנו מעריכים כי בנק ישראל יאלץ להפחית שוב את הריבית בחודשים הקרובים ולא יוכל לעלות אותה בכלל לאורך השנה הבאה אם הלחץ על הדולר יגבר. כמובן שהכל ניתן לשינוי בהתאם להתפתחויות בזירה הבינ"ל".

גם יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו, הביע דברים נחרצים לגבי החלטת בנק ישראל. "החלטת בנק ישראל אמש שלא להפחית את שער ריבית השקל, לצד ההכרזה כי הריבית צפויה לעלות ברבע אחוז לקראת סוף השנה הבאה הייתה כאבן ריחיים על שער החליפין. שוק המט"ח לא המתין והגיב בהתאם לאיתות מצד בנק ישראל ששינוי הריבית יהיה כלפי מעלה ולא מטה, הצהרת כוונות זו מביאה אותנו למסקנה כי מדובר בעניין של זמן עד ששער הדולר יגיע ל-3.2 שקלים וכעת אין מי שיעצור אותו".