איחוד הרשתות: רשות ההגבלים רוצה עמדה משלה

הרשות חוששת מחיבוק דב של משרד התקשורת: קבעה ביקור מקצועי ועצמאי בפרטנר על מנת ללמוד על איחוד רשתות סלולריות, וזאת למרות שנציג מטעמה השתתף בנסיעה לשבדיה ואנגליה כדי ללמוד על אותו נושא

משרד התקשורת אמנם חותר לכך שהדיון בבקשות של פלאפון-גולן טלקום-סלקום לאיחוד רשתות יוכרע בוועדת המכרזים לדור הרביעי במתואם בין כל משרדי הממשלה, אבל זה כנראה לא מונע מרשות ההגבלים לשמור על עצמאותה ולגבש עמדה משלה.

ל"גלובס" נודע כי הרשות קבעה ביקור מקצועי בפרטנר במטרה ללמוד מבחינה טכנולוגית כיצד עובד איחוד רשתות סלולריות. פרטנר והוט מובייל הגישו כבר בקשה לרשות ההגבלים לאשר להם איחוד רשתות סלולריות וכבר החלו במגעים עימה. במקביל, שלחה רשות ההגבלים נציג מטעמה למשלחת שנסעה לפני שבועיים לשבדיה ולאנגליה ללמוד על איחוד רשתות, ונציג שלה משתתף בוועדת המכרזים באופן קבוע.

ככל הנראה הרשות מעוניינת לשתף פעולה עם משרד התקשורת, אך מצד שני היא גם רוצה לשמור על עצמאותה ולא להיות תלויה בשיקולי המשרד. ניתן לפרש זאת גם כניסיון לחיבוק דב מצד משרד התקשורת, שממנו מנסה להימנע הרשות.

משרד התקשורת מעוניין לשלב את הרשות בדיוני ועדת המכרזים ולגבש החלטה מתואמת, וזאת על מנת למנוע מצב שבו רשות ההגבלים תגבש עמדה עצמאית משלה שתהיה מנותקת מעמדת משרד התקשורת וההיפך. גם למשרד האוצר יש משקל בהחלטה על איחוד הרשתות, בעיקר לאור התפקיד שמילא בהוצאת הרפורמה בשוק הסלולרי.

בנוסף, החברות פלאפון, סלקום וגולן טלקום הגישו את הבקשה לאיחוד רשתות למשרד התקשורת ואת הבקשה לרשות ההגבלים העסקיים יגישו רק בימים הקרובים. בינתיים נודע שהחברות מתכננות לשכור יועצים כלכליים כדי לשכנע את המשרדים באפקטיביות של המיזם המשותף ובתרומתו לתחרות. הסיבה שהבקשה לרשות מתעכבת במקצת היא פרוצדורלית בלבד.

הדיון בוועדת המכרזים ממשיך מדי שבוע לאחר שצוות ממשרד התקשורת, האוצר ורשות ההגבלים ביקר בשבדיה ובאנגליה על מנת להתרשם מנושא איחוד הרשתות. בצוות חשים שהביקור היה מועיל מאד כדי להבין כיצד עובדים מודלים כאלו בעולם שכן כידוע, מדובר בבעיה מוכרת שאיתה מתמודדים כל רשויות התקשורת בעולם, והיא איך אפשר לאחד רשתות באופן שיצמצם את מספר האתרים והקרינה במקביל לשמירה על התחרות בין המפעילים.