אסתר לבנון: "ניהלו נגדי קמפיין אכזרי, עשו לי עליהום"

מנכ"לית הבורסה היוצאת עוקצת את שמואל האוזר בראיון פרישה: "לא העליתי מספיק את הסוגיה של השפעת הרגולציה על השוק"

ללא מסיבת העיתונאים המסורתית, בלי הצהרות ובלי לעדכן על תוכניות לעתיד, הבורסה בת"א סיכמה היום את שנת 2013. הייתה זאת אחת השנים הסוערות ב-60 שנות קיומו של המוסד, ובסיומה, בעוד ימים ספורים, תעזוב את תפקידה מי שעמדה בראש הבורסה בשש וחצי השנים האחרונות, המנכ"לית אסתר לבנון.

את השנה הזאת, כפי שיודע כל מי שעקב אחרי מה שנעשה באחד העם, לבנון בוודאי לא תשכח. "השנה קרו הרבה דברים", היא אומרת בריאיון ל"גלובס" לקראת סיום תפקידה באופן רשמי. "בסך הכל הכיוון של הבורסה נראה טוב, נראה שאנחנו בתקופה של התאוששות. אני חושבת שכל מה שקרה בבורסה ברבעון האחרון זו המתנה שהשוק נתן לי לפני שאני עוזבת", היא אומרת בהתייחס לגידול במחזורי המסחר ולעליות השערים שהחלו בספטמבר האחרון - שלושה חודשים אחרי שהודיעה על התפטרותה. "אי אפשר להגיד ש-2013 מסתיימת בקול תרועה רמה, אבל בהחלט אפשר להגדיר אותה כשנה טובה בבורסה".

כידוע, בשנה האחרונה התמודדה לבנון עם ביקורת נוקבת על האופן בו הנהלת הבורסה טיפלה בצניחת מחזורי המסחר, כאשר את עיקר הביקורת כלפיה הפנה יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר. יחד עם יו"ר הבורסה סם ברונפלד - שהתפטר שבוע אחריה - ניהלה לבנון קרב תקשורתי מול יו"ר הרשות, שהסתיים בהתפטרות כל צמרת הבורסה. "ניהלו נגדי קמפיין אכזרי וחסר פרופורציה, שגם העיתונות לקחה בו חלק", אומרת היום לבנון בהתייחס לחודשים הסוערים שעברו עליה. "אין מה לעשות, זה טבעו של עולם".

- את חושבת שעשו לך עוול?

"אני חושבת שההגדרה הכי מדויקת למה שעשו לי היא 'עליהום'. הרי השנה הזאת התחילה מאוד צולעת. המחזורים היו נמוכים, מצב הרוח היה ירוד וכולם קיטרו על מצב השוק. והנה, למרות כל מה שקרה, ובלי שמישהו נקט שום פעולה, בחודשים האחרונים מחזור המסחר היומי הממוצע במניות גבוה ממיליארד שקל. אף אחד לא חלם על מספרים כאלה".

- איפה בכל זאת את טעית?

"ככלל, אני לא חושבת 'מה היה קורה אילו'. זו צורת מחשבה שאני לא רואה בה תועלת. מה שכן, אני מפיקה לקחים".

- ומה למדת מכל הפרשה הזאת?

"אני חושבת שלא העליתי מספיק את הסוגיה של השפעת הרגולציה על השוק. הייתי צריכה לעשות את זה קודם".

"התקרבנו לקו האדום"

כאמור, אם יש משהו שהצליח בכל זאת להמתיק מעט את השנה הקשה שעברה על לבנון, זהו המומנטום החיובי בבורסה שהגיע בלי שום התראה מוקדמת. ועדיין, לבנון מתעקשת על כך שבכל הקשור לניהול אחד העם, מילת המפתח היא מידתיות. "כמו שלא נכנסים לדיפרסיה שדורשת אשפוז בכל פעם שהבורסה יורדת, כך לא נכנסים לאופוריה כשיש עליות. הבורסה תמיד תעלה ותרד - וזה משהו שצריך לזכור".

- מה לדעתך הוביל לשינוי המגמה באחד העם?

"בחודשים האחרונים רואים בבירור שהגופים המוסדיים, אלה שעזבו אותנו לטובת שווקים מעבר לים, התחילו לחזור לשוק המקומי. לא יעזרו כל הקיטורים - הכלכלה הישראלית טובה. הגירעון הממשלתי ושיעור האבטלה בירידה ואלה רק חלק מהגורמים שבסופו של דבר משפיעים גם על המוסדיים וגם על הזרים".

- יש משהו שאת מתחרטת עליו?

"מאוד חבל לי שבסוף ישראל לא הצטרפה למדד MSCI אירופה. זה עדיין לא סגור, עשינו כל מה שיכולנו ואנחנו ממשיכים לפעול בנושא. במקום לבכות צריך להבין שאנחנו צריכים להתאמץ יותר".

לבנון ויתר חברי הנהלת הבורסה הואשמו בכך שלא התאמצו יותר מדי בניסיון לטפל בצניחת מחזורי המסחר וברצון ההולך וגובר של חברות ציבוריות להימחק מהמסחר. ועל כך היא אומרת: "אי אפשר היה לצאת מהמצב שנקלענו אליו ביום אחד או באמצעות מהלך אחד. אם יש משהו שהנהלת הבורסה הדגישה לאורך כל הדרך הוא שלירידת מחזורי המסחר אין פתרון קסם - ולשמחתי, לאחרונה גם אחרים התחילו להשתמש במשפט הזה".

- אחד הפתרונות עליו הכרזתם בדיוק לפני שנה - ונכנס לתוקף ביוני - היה הארכת שעות המסחר, פתרון שהפעילים בשוק התנגדו לו מאוד. בדיעבד זאת הייתה החלטה נכונה?

"באותם ימים התקרבנו לקו האדום והיינו חייבים לפעול".

- כלומר?

"התקרבנו למצב שבו בגלל הסחירות הנמוכה, המשקיעים הזרים לא יכלו להשקיע כאן. לכן, החלטנו שגם אם הארכת שעות המסחר תעלה את המחזורים רק בכמה אחוזים בודדים, זה מספיק בשביל למנוע מאתנו הסתבכות. ברור שאם הזרים מתחילים להתעניין בנו יותר הם צריכים יותר זמן לפעול פה, ואני חושבת שהגידול במחזורי המסחר מאז ההארכה מדבר בעד עצמו. חלק גדול מהעלייה במחזורים לא בהכרח מגיע מארה"ב ומתמקד בחברות הדואליות, אלא בין היתר בזכות אירופה, משום שרוב המסחר בחו"ל עובר דרך לונדון".

- מה דעתך על היוזמה להפריט את הבורסה?

"קודם כל, זאת לא יוזמה חדשה. עוד ב-2007 פנינו לרשות ני"ע בבקשה לשנות את החוק על מנת שנוכל להפריט את הבורסה, וחלק מחברי הבורסה רצו להתחיל בתהליך. בסופו של דבר, רשות ני"ע לא שינתה את החוק וחברי הבורסה ירדו מהעניין. כך או אחרת, כדי להפריט את הבורסה צריך לדאוג שהיא תהיה טובה".

- רגע לפני שאת עוזבת, מה את ממליצה ליוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה החדש?

"הייתי ממליצה לו לקדם את הבורסה ואת נושא החשיפה שלה למשקיעים הזרים. בנוסף, אסור לו לוותר על נושא הרגולציה, גם אם זה לא נעים".

- ואיך את מסכמת את התקופה הארוכה שלך בבורסה?

"אני מסתכלת בסיפוק על כל 28 השנים שהייתי כאן. אני מרגישה שיש לי חלק חשוב בכך שהבורסה נראית כמו שהיא היום: מודרנית, שקופה ועם מסחר ממוחשב בכל השווקים. עשינו המון מהפכות ויש לנו שוק מתקדם. בניגוד לעבר, היום כותבים עלינו בחו"ל - לטוב ולרע. כשהודעתי על התפטרותי זה הופיע בעיתונים הזרים כמו הפיננשל טיימס. אני לא זוכרת שעיתון זר פעם התעסק בחילופי מנכ"לים בבורסה הישראלית, וזה לא שאני בר רפאלי. הכל בגלל שהבורסה הזאת נמצאת על הכוונת".

המדדים המובילים
 המדדים המובילים