החוקר של דנקנר: כך הגדיל בן משה את רווחי אקסטרה

רו"ח יהודה ברלב, הפועל מטעם קב' גרנובסקי-דנקנר, הגיש היום לרשות ני"ע דוח חריף על פעילות החברות של מוטי בן משה ■ דוברו של בן משה: "צר לנו שדנקנר בחר בהשמצות ושקרים כשירת הברבור שלו"

הקלף האחרון של נוחי דנקנר? רו"ח יהודה ברלב, הפועל מטעמם של דנקנר וגרנובסקי, הגיש היום לרשות ני"ע דוח נוסף וחריף מקודמיו, כדי לקעקע את הלגיטימיות של מוטי בן משה - מי שאמור להפוך לבעל הבית החדש באי.די.בי. יש לציין כי עד היום דחה ביהמ"ש את ניסיונותיו של דנקנר, ואף מתח ביקורת על הניסיון לפסול את הצעת בן משה.

הדוח הנוכחי של ברלב שהגיע לידי "גלובס" מעלה לכאורה כי בן משה, הבעלים של חברת אקסטרה הולדינג, השתמש במקדמות של לקוחות החברה הבת - אקסטרה אנרג'י (דרכה הוא מתכנן לשלוט באי.די.בי) - לטובת הגדלת הרווח של החברה, וייתכן כי כסף זה אף היווה את המקור ל-600 מיליון השקלים שהפקיד בן משה בנאמנות לטובת ההשקעה באי.די.בי.

סוגיית המקדמות תעמוד ככל הנראה במרכז הדוח אשר יגיש עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני באי.די.בי מטעם ביהמ"ש, לשופט איתן אורנשטיין. אורנשטיין מינה בשבוע שעבר את אולמן, לצד רשות ני"ע והכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי), לבדוק את מקורות הונו של בן משה.

על פי קביעת השופט, ממצאי בדיקה מהווים את התנאי להעברת השליטה באי.די.בי באופן סופי לקבוצה של אדוארדו אלשטיין ובן משה. הדוח אמור להיות מוגש ביום א' הקרוב, ואז צפוי השופט למסור את החלטתו בקשר למידע שנמסר לידיו - אולם ככל הידוע שוקלים הגורמים הבודקים לבקש דחייה מביהמ"ש.

לא שילם מס?

אקסטרה הולדינג היא חברת החזקות פרטית - שלפי בן משה נמצאת בבעלותו המלאה - המנהלת עסקי אנרגיה, תקשורת, ביטוח, סחורות, בילינג ותיירות. כאמור, את רכישת מניות אי.די.בי תבצע הקבוצה באמצעות זרוע פעילות האנרגיה שלה בגרמניה, אקסטרה אנרג'י, אותה הגדיר בן משה כ"ספקית האנרגיה הפרטית הגדולה בגרמניה ללקוחות קצה".

לטענת ברלב, בן משה שהגדיר את החברה שלו כ"לואו קוסט", עשה זאת בכוונה על מנת להישאר מתחת לרדאר של הרשויות בגרמניה, תוך שהוא מסגל לו שיטת עבודה לפיה הוא מציע בתחילה את שירותי החברה במחירי הפסד, כאשר לאחר מספר חודשים של פעילות מעלה אקסטרה אנרג'י את המחיר לצרכן בעשרות אחוזים.

עוד קודם לכן, עם תחילת ההתקשרות, גובה אקסטרה אנרג'י מקדמות מלקוחותיה, המיועדים להיות מופקדים בחברה, ובמידת הצורך להיות מוחזרים בעתיד ללקוח. אלא שלטענת ברלב, החברה עושה שימוש בסכומים אלו למטרותיה שלה - כגון הגדלת הרווח וההון העצמי בדוחותיה - וזאת בניגוד לחוק הגרמני האוסר על כך. בכך מסתמך ברלב על שלושה פסקי דין שניתנו בגרמניה נגד אקסטרה אנרג'י בשנה וחצי האחרונות, לפיהן החברה אינה מחזירה מקדמות אלו ללקוחותיה.

מדוחות אקסטרה אנרג'י עולה כי היקף פיקדונות הלקוחות בחברה עמדו בסוף 2012 על 64 מיליון אירו לעומת 52 מיליון אירו בסוף 2011. עלייה מינורית יחסית, בזמן שהיקף ההכנסות של החברה בין השנים הללו זינק במאות אחוזים: מ-272 מיליון אירו ב-2011 ליותר ממיליארד אירו אשתקד.

טענות נוספות שמעלה ברלב כלפי בן משה נוגעות לענייני מיסוי. על פי הטענות, בשל היותו של בן משה בעלים של חברות זרות, הוא לא שילם מס לא בגרמניה ולא בישראל. עיקר טענותיו של ברלב בנושא נגזרות מעץ החברות של בן משה, כאשר החברה בראש הפירמידה רשומה באיי הבתולה, וממנה משתרשרת כלפי מטה השליטה באקסטרה הולדינג ואקסטרה אנרג'י. היום, אגב, זומן בן משה למשרדי מס הכנסה, אך ייתכן שהדבר קשור לבדיקה הכללית שנערכת לו ולא לטענות הספציפיות של ברלב.

מדוברו של בן משה נמסר בתגובה: "לא נמשיך להתייחס לספינים של דנקנר, מי שביהמ"ש כבר קבע לגביו כי שיקר לכל אורך התהליך בהציגו את הצעתו כהצעת החברה. צוותי בדיקה שמונו על פי החלטת ביהמ"ש מסיימים בימים אלו את בדיקותיהם לאחר שקיבלו מענה לכל שאלה, ועיינו בכל מסמך שביקשו. אנו סמוכים ובטוחים כי כבר בתחילת השבוע הקרוב יאשר השופט את ההסדר באופן סופי ויבהיר בכך גם למר דנקנר כי עידן השליטה שלו בשוק ההון הישראלי תם. צר לנו שמר דנקנר בחר בהשמצות ושקרים כשירת הברבור שלו בשוק ההון הישראלי".

מרשות ני"ע נמסר בתגובה: "הרשות מבצעת את הבדיקה בהתאם לבדיקת ביהמ"ש בנושא ותמסור לו את עיקר ממצאיה".