סרט טורקי: פרשת השחיתות שמסעירה את טורקיה

חקירת השחיתות שמסעירה את טורקיה הביאה להתפטרותם של 3 שרים בממשלת ארדואן, לפיטוריהם של בכירים במשטרה, למעצרם של עשרות אנשים, בהם מנכ"ל בנק ממלכתי ובניהם של השרים המתפטרים, ולדיכוי של סיקור עיתונאי הציבור הזדעזע והצית שוב גל הפגנות נגד הממשל

אפשר לראות כאן בזאר פוליטי טורקי חדש, חצר שלטון ביזנטינית ישנה או ראשומון טורקי, אבל מה שמתחולל באיסטנבול ביממה האחרונה מתחיל כנראה באמת לערער את שלטונו של ראש הממשלה האסלאמי-מודרני רג'פ טאיפ ארדואן בטורקיה, שנמשך ברציפות מאז 2002 - על כל ההשלכות הפוליטיות האזוריות והפיננסיות העולמיות שעשויות להיות לכך.

לכאורה העובדות פשוטות: התביעה והמשטרה מנהלות זה שנתיים חקירת שחיתות מקיפה, שהביאה לפני תשעה ימים, ב-17 בחודש, למעצר עשרות חשודים במעורבות באליטה הפוליטית והכלכלית במדינה, ביניהם שלושה בני שרים, מנכ"ל בנק ממלכתי, פקידים בכירים וקבלנים ידועים. ההאשמות כוללות הלבנת הון, שיחוד להטיית מכרזים, הברחת זהב ועוד.

ממשלת ארדואן הגיבה בפאניקה, עם פיטורי חמישה מפקדי משטרה וזעקות חמס שהחקירה היא מזימה לערער את מעמדה ואת המדינה. וכמו בחצרות של הסולטאנים העותמאניים לאורך ההיסטוריה, הנסתר רב על הנגלה.

מבצע המעצרים הגדול החל ביום שלישי שעבר, לאחר חקירה מסועפת למיגור שחיתות, שוחד והטיית מכרזים שיטתית, בעיקר בענף הבנייה. המעצרים הגיעו ללב לבו של ממשל ארדואן ולקהילת העסקים המקורבת אליו. בין העצורים היו בניהם של שלושה שרים בממשלה (הפנים, הכלכלה ואיכות הסביבה), ראש עיר במחוז באיסטנבול, שלושה טייקונים מרכזיים מענף הבנייה ומנכ"ל בנק האקבנק שבבעלות המדינה. בחיפוש בביתו, אגב, מצאו השוטרים 4.5 מיליון דולר במזומן, מוסתרים בקופסאות נעליים בספרייה.

ארדואן הגיב מלכתחילה על הפרשה במיטב המסורת שלו, זעם לא כבוש. מאז פתיחת גל המעצרים הוא האשים "ארגונים בינלאומיים עם סניפים בטורקיה" בניסיון לערער את המדינה. "המדינה הזו לא הייתה ולעולם לא תהיה שדה פעולה של ארגונים בינלאומיים. אנחנו לא נאפשר לשדולת האינטרסים, המלחמה והדם לנהל נגדנו מבצע תחת הכיסוי של מבצע נגד שחיתות", הוא הכריז בנאום ביום ראשון השבוע.

מאחר ששוקי ההון הבינלאומיים סגורים למעשה השבוע לרגל חג המולד, ההשלכות של שערוריית השחיתות על שוקי ההון הטורקיים מוגבלות - אך הלירה הטורקית צנחה לשפל היסטורי של 2.0983 לדולר ביום שישי שעבר.

הציבור המשיך להזדעזע משמועות חדשות על הפרשה, ומן הניסיון לצנזר את העיסוק העיתונאי בה. בקרב טורקים רבים הפרשה הציתה מחדש את ההתנגדות לארדואן שפרצה במחאות ההמוניות במחצית השנה נגד שלטונו. גם האיחוד האירופי ראה לנכון להזהיר את אנקרה שעליה "לוודא שעיקרון הפרדת הרשויות במדינה נשמר" - רמז עבה לכך שהממשלה אינה יכולה לעצור הליכים משפטיים שפוגעים בה.

שלשום כנראה הבין ארדואן שהנזק הפוליטי והכלכלי גדול, ויש צורך דחוף להרגיע את הציבור, שטרם שכח את אירועי חודש יוני - המהומות חסרות התקדים שפרצו בערים הגדולות בעקבות כוונת הממשלה להרוס את פארק גזי במרכז איסטנבול העתיקה, כדי לבנות עליו מרכז קניות ב"סגנון עותומאני", והיו למעשה התקוממות נגד שלטונו הסמכותני ומפעלי הבנייה הפרעוניים. העיתוי של פרשת השחיתות רגיש למדי - במארס אמורות להיערך בחירות מקומיות ברחבי טורקיה, ומפלגת הצדק והפיתוח, AKP, של ארדואן עלולה לאבד בהן עמדות מפתח.

התוצאה הייתה הודעת התפטרות אתמול (ד') של שלושה שרי מפתח בממשלתו, שבניהם היו בין העצורים בפרשה. שניים מהם, שר הכלכלה זאפר קגליאן ושר הפנים מועמר גולר, צייתו להוראות של ארדואן, ופרסמו בהפרש של כמה דקות הודעות שיישרו קו עם עמדת המנהיג. קגליאן הודיע ש"התפטרתי מתפקידי כדי לסייע בחקר האמת ולסכל את המזימה המכוערת הזו, שפגעה בבני ובעמיתים קרובים שלי". עמיתו גולר מסר ש"מדובר במזימה מלוכלכת נגד הממשלה, המפלגה והמדינה שלנו".

אבל שימו לב מה עשה השר השלישי שהתפטר, שר הסביבה ארדואן ביירקטאר. בהופעה בשידור חי בטלוויזיה הטורקית אתמול, הוא גילה שראש הממשלה ביקש ממנו להתפטר ולפרסם הצהרה שתקל את הלחץ עליו, כלומר על ארדואן. הבקשה הרגיזה אותו, לדבריו, והוא סירב להצטרף להצהרות של שני עמיתיו השרים. הוא פרש מתפקידו בממשלה ומחברותו בפרלמנט, וקרא לארדואן - לא פחות ולא יותר - להתפטר מתפקידו "כדי שהציבור יחוש יותר בנוח".

"הם (הממשלה) שלחו לנו (לשרים המתפטרים) שני ניירות היום - אחד מכתב ההתפטרות שלנו, והשני הצהרה נגד החקירה. כמובן שאני רוצה להקל על מפלגתי, אבל אני מוצא שלא נכון לנהוג כך", אמר ביירקטאר. בנו, אגב, שוחרר מן המעצר כעבור זמן קצר, בניגוד לבניהם של שני השרים האחרים, שממתינים כעת למשפטם.

במילים אחרות, שר בממשלת ארדואן העז לקרוא בפומבי להתפטרותו. אגב, ביירקטאר עמד אולי לוותר ממילא על כסאו בממשלה ולהתמודד בבחירות המקומיות. ארדואן תכנן לפני פרוץ הפרשה חילופי גברי בממשלה כדי להציב כמה מועמדים חזקים ברמה המקומית לקראת הבחירות במארס.

יתכן שביירקטאר שאב אומץ מן העובדה שבנו שוחרר מהמעצר ולא יעמוד לדין. אך לדעת משקיפים פוליטיים טורקיים, אומץ הלב של ביירקטאר נבע מסיבה אחרת: הוא חש שכיוון הרוח הפוליטית משתנה כעת לרעת המנהיג הכול-יכול. הסיבה לשינוי הזה נמצאת, עד כמה שהדבר יישמע מוזר, בפנסילבניה שבארה"ב.

אותה סיבה בפנסילבניה היא כהן דת טורקי מוסלמי בשם פתולה גולן, שחי בגלות שהוא גזר על עצמו בארה"ב. האיש נחשב לבעל השפעה פוליטית ורוחנית גדולה על המתרחש בטורקיה. נראה שהוא מנהל כעת עם ארדואן מאבק כוח גלוי. כמה בכירים בממשלת ארדואן האשימו באחרונה את גולן בניסיון להקים "מדינה מקבילה" בממשל הטורקי. ההערכה בקרב עיתונאים טורקים היא שתומכיו של גולן מאיישים משרות-מפתח במשטרה ובמערכת המשפטית.

תנועת היזמט, שבה מאוגדים תומכי גולן (Gulen), העניקה בעבר את תמיכתה למפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן, ששורשיה הם אסלאמיים אך מדיניותה הכלכלית מודרנית, אך שני האישים החלו להתנגח בפומבי בחודש האחרון. "אלו היו נישואים כפויים, וכעת אלה גירושים מכוערים", אמר לסי.אן.אן. אחמט סיק, עיתונאי שכתב ספר על גולן ועל השפעתו על מערכת המשפט והמשטרה הטורקית.

דמות מסתורית

גולן הוא דמות מסתורית למדי גם לציבור הטורקי, ולא ברורה האג'נדה שלו. האם הוא מוסלמי קיצוני יותר מארדואן, או שהוא מתעב את שלטונו הסמכותני? עדיין לא ידוע. מה שברור הוא שהממשלה מיהרה לנהל מסע פוליטי משלה נגד המשטרה. שר הפנים גולר, שהמשטרה הייתה בתחום סמכותו, הורה אחרי גל המעצרים הראשון לפטר לפחות חמישה קציני משטרה בכירים. העילה לפיטורים הייתה ניהול המעצרים ללא ידיעתו ותוך חריגה משרשרת הפיקוד.

המסתורין לא מסתיימים כאן. עיתונאים טורקים קיבלו גם הם "טיפול" מיוחד בסיקור הפרשה. כתבים לענייני משטרה קיבלו הוראה להשאיר את תעודותיהם ואפילו את מפתחות כלי הרכב שלהם בחדרי תדרוך בכמה תחנות משטרה. "אם יהיו התפתחויות כלשהן או הודעות לעיתונות, נציגי התקשורת יוזמנו", נאמר בהודעה שפרסמה המשטרה.

עיתונאים שעבדו עם המשטרה במשך שנים אומרים שהאיסור האפקטיבי על סיקור הפרשה הוא חסר תקדים. לפי הדיווחים בתקשורת, שר הפנים גולר, שבעצמו לא הואשם במעורבות בשחיתות, לא קיבל כל תדרוך על החקירה המקיפה שהובילה למעצר בנו ובני השרים האחרים. כל הבנים, אגב, מכחישים כל אשמה.

חקירה לגיטימית?

לכן, השאלה של הציבור הטורקי והבינלאומי בימים אלו היא האם ארדואן צודק במשהו בהאשמת "ארגונים בינלאומיים" בייזום חקירת שחיתות פוליטית שנועדה לערער את ממשלתו. האם אכן מדובר על חקירת שחיתות לגיטימית שהממשלה מנסה לחנוק לפני שתסב לה נזקים גדולים, או שמדובר על פעולה משטרתית ומבצע של התביעה שנובעים מהוראות שהתקבלו מפנסילבניה.

בכל אחד משני המקרים, מצבה של ממשלת ארדואן אכן מתערער, אם כי קשה לראות אותה נופלת בעתיד הנראה לעין. שאלת-משנה היא מהי החלופה - ממשלה אזרחית-חילונית יותר, ממשלה קשובה יותר לדרישות כוחות הביטחון או ממשלה אסלאמית יותר?

שוקי ההון לא יוכלו לחכות הרבה מעבר לחג המולד. אתמול הם התחזקו בעקבות התפטרות שני השרים הראשונים, שחיזקה לכאורה את מעמד הממשלה, אך חזרו וצנחו אחרי קריאת השר ביירקטאר למנהיג שלו להתפטר "כדי להרגיע את העם".

"אנחנו פועלים בהתאם לחוקים, ונמשיך לפעול כך. ננקה את החלקים המושחתים לכאורה. אם צצו כמה כתמים שחורים ברקורד שלנו והם מעוררים תשומת לב, זה רק מפני שהרקורד שלנו הוא כה צח", אמר אתמול ארדואן בתגובה להתפתחויות האחרונות בפרשה. הוא הוסיף שלא יקבל כל האשמה נגד ממשלתו עד שתסתיים החקירה.

מדד המניות באיסטנבול צנח אתמול ב-4.2%

שוקי ההון בטורקיה ירדו אתמול, למרות הבטחה של הבנק המרכזי לתמוך בלירה, אחרי התפטרות שלושה שרים בממשלת ארדואן. מדד המניות באיסטנבול צנח אתמול ב-4.2% אחרי הקרע שנחשף בין שר איכות הסביבה לארדואן.

"הדברים שהוא אמר הגבירו את המתיחות בשוק", אמר אנליסט בחברת הברוקרים יאטירים. "השמועות על גל מעצרים נוסף גרמו לעוד מימושים בשוק. התגובה חזקה כי השוק חלש מאוד".

תשואת האג"ח הממשלתיות לעשר שנים עלתה הבוקר ל-10.09% מ-9.85%. הבורסה הטורקית המשיכה לרדת קלות.

הקהילה הפיננסית בטורקיה והמשקיעים הזרים במדינה רואים באופן כללי את ארדואן כאישיות צפויה שתמכה בעשור של צמיחה כלכלית ומדיניות כלכלית ליברלית. אך החשש ממשבר שיביא לנפילת ממשלת ארדואן החליש אתמול את הלירה ל-2.0850 לדולר מ-2.0650 לדולר לפני הודעת השר השלישי על התפטרותו וקריאתו לארדואן ללכת בעקבותיו.

הבנק המרכזי הטורקי פרסם שלשום את התחייבותו הברורה ביותר לתמוך בלירה, והבטיח למכור מט"ח בשווי 6 מיליארד דולר לפחות עד סוף ינואר. הלירה, שנקלעה ללחצים השנה בעקבות איתותי הפדרל ריזרב האמריקאי על צמצום ההקלה הכמותית שהוא יזם מאז שנת 2010, נחלשה עוד יותר בעקבות חקירת השחיתות המקיפה.

אנליסטים אומרים שלטורקיה אין את יתרות המט"ח שנחוצות להגנה אגרסיבית על הלירה לאורך זמן. טורקיה מייבאת כמעט את כל הנפט שהיא צורכת, ולכן הגירעון השוטף במאזן התשלומים שלה הוא מהגדולים בעולם, והיא תלויה מאוד בהשקעות של זרים בשוק המניות והאג"ח שלה.

ארדואן מינה 10 שרים חדשים; הפגנת אלפים התקיימה במרכז איסטנבול

ראש ממשלת טורקיה, רג'אפ טאיפ ארדואן, ביצע חילופי גברי של כמחצית מהשרים בממשלתו, בעקבות התפטרות שלושה שרים אתמול, שבניהם חשודים במערבות בשערוריית שחיתות שהגיעה לדרגים הגבוהים ביותר בממשל ובעולם העסקים הטורקי, ומציבה אתגר חסר תקדים ב-11 שנות שלטונו במדינה. אמש התקיימה גם הפגנת אלפים נגד ארדואן במרכז איסטנבול.

כמה פרשנים העריכו שההתפטרויות אתמול באו מאוחר מכדי להרגיע את הציבור. "אלה הן התפטרויות מאוחרות וקשות מאוד. אין להן כל ערך במונחים דמוקרטיים", אמר קוריי קליסקן, פרופסור באוניברסיטת בוגזיצ'י באיסטנבול.

אמש הודיע ארדואן, שנראה בצילומי הטלוויזיה תשוש למדי, ללא רוח הלחימה שגרמה לו להורות על פיטורי קציני משטרה ומאות שוטרים בשבוע האחרון, על מינוי עשרה שרים חדשים, שיחליפו את השלושה שהתפטרו, ואחרים שמתכננים לרוץ לכהונות ראשי ערים בבחירות המקומיות במארס.