2013 בביומד הישראלי: סקטור על המפה המקומית והעולמית

המגמה המפתיעה והדומיננטית של הנפקות בוול סטריט הציבה בשנה החולפת את הביומד הישראלי במקום בולט בשוק העולמי ■ יחד עם האקזיטים הישראליים בחו"ל, וכניסתה של אופקו לבורסה בתל אביב, הפך הביומד לסקטור לוהט גם בשוק המקומי

תחום הביומד בבורסה בתל אביב עלה השנה לראשונה על המפה בשני מובנים: האחד - מספר מרשים של חברות ישראליות ביצעו רישומים והנפקות לבורסות בארה"ב, והפכו לשחקניות מן המניין שם. השני - בזכות שני אקזיטים, עליות יפות במניות וחברת ענק אחת חדשה, התחילו להבין גם בשוק המקומי שאי אפשר להתעלם מתחום הביומד. אמנם יש עדיין פער אדיר בין החברות המוצלחות לפחות מצליחות, והפחות מצליחות יכולות לעיתים להיכשל באופן מפואר ביותר, אבל לפחות היום קיים פיזור מלא, וההצלחות יוצאות הדופן מאזנות את הכישלונות הכואבים.

הטרנד החדש הבולט של השנה היה הנפקה של חברות ביומד ישראליות בוול סטריט - בנאסד"ק וב-NYSE. אחרי כמעט עשור ללא IPO כזה, למעט ההנפקה הקטנה והלא מוצלחת של די מדיקל ב-2010, חזרו חברות הביומד הישראליות לבורסה דרך הדלת הראשית.

קמהדע, אלקוברה, אנזימוטק ואבוג'ן (בת חורגת מעט לתחום הביומד, אולם בהחלט חלק מהטרנד) גייסו עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי של מאות מיליונים, ורשמו תשואות של עשרות אחוזים לאחר ההנפקה.

השוק התייחס אליהן כאל כל חברה אחרת. אם בעבר הייתה חשדנות בוול סטריט כלפי חברות ביומד ישראליות, הרי שכעת נראה כי היא התפוגגה.

ככל שזה תלוי במנפיקות, גל ההנפקות עוד לא נגמר. חברת המכשור הרפואי לומניס מתכננת הנפקת ענק בפברואר, וגם חברת התרופות גלמד נערכת להנפקה, לצד מתעניינות רבות נוספות. בשוק כרגע קצב ההנפקות הואט מעט, אבל נכון לעכשיו החלון עדיין פתוח.

במקביל להנפקה של ממש, ביצעו כמה חברות, השנה ובשנה שעברה, רישום מקביל בארה"ב, בצורה של ADR, מכשיר מעקב אחר מניה זרה. חברות המחזיקות ב-ADR הן הדסית, ביוליין, מזור, כן פייט ורד היל, ואילו החברות ביולייט וכיטוב הביעו השנה עניין במכשיר. ברמת הכלל ניתן לומר כי הנפקת ADR תרמה לסחירות של המניות, ואפשרה גם הנפקות בחו"ל (עבור חברה אחת, מזור, מדובר אף בהנפקה משמעותית של 40.8 מיליון דולר).

בחלק מהמקרים תרם המסחר הכפול גם למחיר המניה. הנראות שהצליחו החברות הקטנות יחסית הללו להשיג בחו"ל הפתיעה לטובה. חלקן הצליחו להשיג סיקורים ברמה סבירה מצד בתי השקעות, וכולן מצאו את המשקיעים הרלוונטיים להן בחו"ל. רובן גם עברו לדיווח על פי השיטה האמריקאית, ובכך חילצו עצמן מן הרגולציה של רשות ני"ע, שהפכה בשנים האחרונות קשוחה יותר, לטובת הרגולציה האמריקאית.

מבחינת פעילות בנאסד"ק, השנה ראינו גם את המיזוג של חברת אימיון לשלד אפיספט, את השדרוג של חברת אורמד לנאסד"ק, גיוס של חברת סלסוס המכוון גם אותה לנאסד"ק וכמה חברות חדשות בבורסה שמעבר לדלפק, כמו למשל לאבסטייל ואורג'נסיס.

ומה עם סקטור הביומד בבורסה בתל אביב? גם עבורו זו הייתה שנה טובה. מספר גדול של חברות הגיעו להישגים: פרולור וגיוון אימג'ינג ביצעו שתיהן אקזיטים בפרמיות משמעותיות על מחיר השוק, ובסכומים יפים: גיוון בקרוב למיליארד דולר ופרולור בחצי מיליארד דולר כמעט, במניות חברת אופקו הרוכשת. בתחילת השנה עוד חגגנו את האקזיט הראשון בסקטור בבורסה - של רוזטה גרין, שנכסיה נמכרו ב-35 מיליון דולר.

חברות הביומד הנסחרות בתל אביב טוענות כבר זמן רב כי המחיר והיקף הפעילות שלהן כאן הוא מוגבל. גל האקזיטים, ההנפקות בוול סטריט והרישומים הכפולים הראה כי ניתן לשלב את הפעילות בבורסה בארץ יחד עם הזדמנויות רחבות יותר.

במקביל זכתה השנה הבורסה לנחת, עם כניסתה של חברת הביומד אופקו ישירות לתוך מדד ת"א 25. החברה נסחרת לפי שווי של 12.5 מיליון שקל, וגם משקיע שלא התכוון להכיר את סקטור הביומד לא יכול להתעלם ממנה.

הבורסה אפשרה השנה גיוסים גדולים יותר לחברות הפעילות בה. חברות שבשנה שעברה בקושי הצליחו לגייס 2-3 מיליון שקל בכל הנפקה לציבור, הצליחו השנה לגייס 10-20 מיליון שקל מאותו הציבור, או ממוסדיים, בלי שבהכרח היה שינוי דרמטי בפעילות שלהן.

מדד הביומד עלה ב-28% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 12% במדד ת"א 25, 15.8% במדד תל אביב 100 ו-23.7% במדד היתר.

היו גם אכזבות

כמה חברות ביומד השיגו הישגים יפים במישור העסקי, מעבר לפיננסי: קומפיוג'ן חתמה על הסכם ענק עם באייר, מזור הגדילה מכירותיה משמעותית, החברות כן פייט וקיורטק (מקבוצת כת"ב) השיגו תוצאות מעניינות בניסויים קליניים, אינסוליין רשמה את המוצר שלה לשיווק בגרמניה, והחלה במכירות, ובריינסוויי קיבלה אישור שיווק בארה"ב.

היו גם אכזבות: מכירות פרוטליקס, באמצעות השותפה פייזר, לא מתרוממות, גמידה סל הקפיאה את פיתוח המוצר המוביל שלה, לאחר שה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) קבעה לו מסלול רגולציה שהפך את פיתוחו ללא כדאי, ביוקנסל לא חתמה על הסכם פיתוח משותף שעליו ניהלה מו"מ. וכתמיד - מספר גדול של חברות קטנות המשיכו לדשדש ללא כיוון, וכמה חברות סגרו את פעילותן, בהן די מדיקל וגלייקומינדס.

אחת האכזבות הגדולות היא היעדר הנפקות ראשונות בבורסה בתל אביב. לבורסה לא הגיעו השנה חברות חדשות שהצדיקו בעיניי המשקיעים הקצאה של סכום המינימום של 16 מיליון שקל. המשמעות היא, שלמרות השנה המצוינת לתחום בבורסה, והכסף הזמין לו, החברות הפרטיות המעניינות והמתקדמות ביותר עדיין לא רוצות להנפיק בה.

לעומת היעדר ההנפקות, נרשמה פעילות בתחום המיזוגים לשלדים. כמה חברות ביומד שנכשלו השנה, מיזגו לתוכן פעילות חדשה באותו התחום.

הנפקות
 הנפקות

ראו גם: תחזיות שוק הביומד ל-2014, עמודי החדשות.

בשבוע הבא: סיכום השנה בחו"ל.