באקסלנס מזהירים: לכיל יש בעיות; מחיר יעד של 30 ש' למניה

למרות האפשרות שקרטל האשלג יחזור בקרוב, באקלסנס מצננים את האווירה ומציינים כי עדיין קיימות בעיות מרכזיות בשוק האשלג כגון עודף היצע ■ לכן, בבית ההשקעות מעניקים לכיל "תשואת שוק" ומחיר יעד של 30 שקל למניה

אומנם בשבועות האחרונים נראה שעולה הסיכוי לכך שקרטל האשלג הרוסי-ביילרוסי עשוי לחזור לפעול. האופטימיות הזו תרמה להתאוששות במניית כיל שטיפסה לרמה של יותר מ-29 שקל. אולם, בבית ההשקעות אקסלנס מבקשים לצנן את האווירה וטוענים כי בטווח הקצר קיימים סיכונים מרכזיים שעלולים להשפיע לרעה על שוק האשלג ועל כיל.

בסקירה שפרסם היום (ב') גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס, הוא מציין את ההתפתחויות האחרונות בקרטל האשלג. לאחר מכירת השליטה באוראלקלי ומינוי מנכ"ל חדש, שגריר רוסיה בביילורוסיה הצהיר אתמול ששיתוף הפעולה צפוי להתחדש. בנוסף, היום בבוקר התבשרנו שייתכן שחלק מחברי הדירקטוריון של אוראלקלי יפוטרו. אולי מעין ניקוי אורוות פוליטי לקראת שינוי מדיניות.

אלפר טוען כי קיימות שתי הערות אזהרה לגבי האפשרות של חזרת הקרטל. ראשית, למרות הסימנים לחזרת הקרטל, יש לציין כי נראה שהיציאה מהקרטל בעצם הצליחה מבחינת החברה. דוחות הרבעון השלישי היו סבירים מאוד ורמזו על עלייה בנתח שוק, בנוסף, ישנם פרסומים הטוענים שאורלקאלי דוחקת את רגליה של פוטאש מסין. מעבר לכך, אלפר טוען בנוסף כי המצגות של אורלקאלי טוענות במפורש שהחיים מחוץ לקרטל נראים טוב יותר מהחיים בתוך הקרטל.

אחת הבעיות המרכזיות בשוק האשלג, לטענת אלפר, היא עודף ההיצע. "אורלקאלי יצאה מהקרטל כתוצאה מעודף היצע משמעותי בשוק האשלג. ולכן, חזרתה לקרטל לא תתקן את המצב הבסיסי הזה. אורלקאלי רק הגיבה למשבר, היא לא חוללה אותו ולכן היא לא יכולה לתקן אותו", הוא מציין. "לתעשייה יש יכולת ייצור של 77 מיליון טון אשלג כאשר הצפי לביקוש הוא לכל היותר 60 מיליון טון בשנת 2014. זוהי בעיה יסודית שתיפתר רק עם עלייה משמעותית בביקוש בעיקר מסין והודו או לחילופין מירידה בהיצע העכשווי או העתידי".

עם זאת, בטווח הארוך באקסלנס ממשיכים להיות אופטימיים לגבי שוק האשלג. לטענת אלפר, קרטל קנפוטקס בינתיים ממשיך לפעול והתעשייה עדיין מאוד ריכוזית עם קנפוטקס ואורלקאלי ששולטות ב-50% מהייצור. כמו כן, ירידת מחירים באשלג לעומת דשנים אחרים יכולה לדחוף את סין והודו לכיוון של אגרונומיה מודרנית שמשתמשת בכמויות גדולות יותר של אשלג, דבר שיכול לשנות בצורה מהותית את הביקוש לאשלג לשנים רבות.

אולם, לטווח הקצר, מציינים באקלסנס כי "למרות שהודעה אפשרית על חזרת הקרטל תיתפס בשוק כחיובית, אנו מתמקדים בעודף ההיצע העכשווי בשוק האשלג ובסיכוני שישינסקי. אנחנו ממשיכים בהמלצת "תשואת שוק" על כיל ומחיר יעד של 30 שקל".