היכן התחתית? הדולר היציג ירד לרמה של 3.471 שקלים

האירו נחלש ל-4.782 שקלים ■ FXCM ישראל: "מבחינה טכנית, הדולר-שקל חשוף לצניחה לרמות מאוד מסוכנות כגון 3.42 שקלים ו-3.38 שקלים"

הדולר לא מצליח להתאושש, ונסחר גם היום (ג') בירידה. בנק ישראל קבע את השער היציג בירידה של כ-0.2% לרמה של 3.471 שקלים - שפל של מעל שנתיים. גם האירו נחלש בשיעור של כ-0.1% ל-4.782 שקלים.

בתחום המאקרו המקומי, המשק הישראלי יצמח בשנת 2013 ב-3.3% בלבד, זאת בהמשך לצמיחה של 3.4% בשנת 2012, כך העריכה הלמ"ס היום. מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר שנרשם בעשור האחרון. לפחות רבע מהצמיחה נובעת מהזרמת הגז, כך שבניכוי השפעת הגז בהחלט ניתן לדבר על שפל בצמיחת התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) בעשר השנים האחרונות. לפי הערכות של האוצר ושל בנק ישראל, ללא השפעת גז, היה המשק צומח ב-2.6%-2.3% בלבד. גם שיעור הגידול בתוצר לנפש ירד לרמה של 1.4% - השיעור הנמוך מאז שנת 2009 (שנת משבר).

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "השפל החדש שנקבע אתמול, ב-3.455 שקלים, הוא בעל תוקף טכני מוגבל, ואנחנו נצטרך להמתין לחידוש המסחר ב-2014 כדי לאמוד נכון יותר את המומנטום הנוכחי של הדולר-שקל.

אף על פי כן, אין ספק שהלחץ השלילי על הצמד נותר גדול וישנו סיכון לשבירה משמעותית כלפי מטה. גם בעולם מצוי הדולר בסיכון גבוה, וזאת לאור הסנטימנט החיובי בשוקי ההון בשבועות האחרונים ורמות השיא של מדדי המניות. אם אכן נראה את המשך היחלשות הדולר עם פתיחת 2014 בנק ישראל יצטרך לנקוט פעולה אגרסיבית כדי למנוע מפולת. מבחינה טכנית, הדולר-שקל חשוף לצניחה לרמות מאוד מסוכנות כגון 3.42 שקלים ו-3.38 שקלים".

ב-ATRADE מסבירים כי "הלחץ על הדולר גובר וכך גם גובר הלחץ על בנק ישראל אשר אינו ממהר להתערב על מנת לבלום את התחזקותו של השקל הפוגעת בכלכלה המקומית. הצמד המקומי קבע שפל חדש באזור 3.466 שקלים. הרמה הקריטית של 3.5 שקלים הפכה כעת להתנגדות, דבר אשר מהווה איתות דובי ברור לקראת נפילה אפשרית לכיוון 3.4 שקלים".

מפריקו ניהול סיכונים והשקעות נמסר: "ללא מעורבות ממשלתית השקל עשוי להמשיך ולהתחזק, כאשר הרכישות בהיקפים המוגבלים שמבצע בנק ישראל - אין בהם כדי להביא לשינוי מגמה. בראייה לטווח ארוך לשקל פוטנציאל התחזקות משמעותי, דבר המחייב היערכות מצד יצואנים ותעשיינים בכלל ויצואנים בפרט. לאור שינוי הסגנון המשתקף מהמדיניות החדשה בבנק ישראל, שדוגלת למעשה בהפסקת ההתערבויות הייזומות לבלימת התחזקות השקל, שלא נובעות מזרימת הגז בישראל, נראה שכל יצואן צריך לפחות להתכונן לאפשרות של עידן חדש בשוק המט"ח. אנחנו ממליצים היום יותר מפעם לתעשיינים לנהל את החשיפות להשפעות שער המטבע ושער הריבית בראייה ארוכת טווח, שכן גם במקרה של התערבות ממשלתית בטווח הקצר, הרי שבראייה לטווח ארוך לשקל פוטנציאל התחזקות משמעותי, המחייב בחינה כלל מערכתית של הסיכונים הנובעים מהשינוי בשערים".