2013 בסלולר: הישג לגולן טלקום עם גיוס של 135 אלף מנויים

שנה קשה לסלקום: איבדה בניודים 106 אלף לקוחות ■ פרטנר איבדה הכי פחות מנויים (60 אלף) ■ פלאפון איבדה 77 אלף לקוחות ■ בין המפעילים הווירטואליים Youphone היא המגייסת הגדולה ביותר, רמי לוי איבד נטו 4,300 מנויים

שנת 2013 בסלולר מסתיימת בניצחון גדול של גולן טלקום: החברה סיימה את השנה החולפת עם גיוסים של 135 אלף מנויים נטו. מתחרתה המושבעת, הוט מובייל, סיימה את 2013 עם גיוס נטו של 67 אלף מנויים בלבד - פחות מחצי מגיוסי גולן טלקום.

זהו הישג משמעותי לגולן וכישלון להוט מובייל, שבהשוואה לשנה הקודמת ירדה דרסטית במסגרת הגיוסים נטו, והדבר מבטא בעצם את כל הבעיות שהתגלו בקבוצת הוט במשך השנה כולה, בעיקר בשירות.

לזכות הוט מובייל נציין כי במספר המצטרפים החברה הגיעה להישג מרשים יותר מזה של גולן טלקום; ואולם הבעיה העיקרית בהוט מובייל - שעמה החברה כנראה לא מצליחה להתמודד - היא הנטישה המוגברת, משמע לקוחות רבים עוברים אליה ולאחר מכן לא מהססים לשוב לחברה שאותה נטשו או מנצלים את המבצעים שלה - ואז עוזבים.

לזכותה של הוט מובייל נציין גם כי החברה סובלת מנטישה של מנויי מירס הוותיקים, ובאחרונה היא עושה מאמצים לייצב את השירות.

סכין בין השיניים

כמו בכל חודשי השנה שהסתיימה, גם בדצמבר המגמה נשמרה, וגולן הובילה בפער ניכר על הוט מובייל. האסטרטגיה של גולן הוכחה כיעילה יותר - מנגנון יעיל וקטן בתפעול, שעובד רובו כולו על גיוסים דרך הרשת, במינימום ממשקים עם הלקוח.

שנת 2013 כולה לוותה במבצעים אגרסיביים של כל החברות, כך שאי-אפשר לומר שחברה אחת הפסידה יותר בגלל שלא יצאה במבצעים אטרקטיביים מספיק - כל החברות התחרו השנה עם סכין בין השיניים, ולכן ההישג של גולן ראוי ומוצדק.

בקרב החברות הוותיקות, 2013 תיזכר כשנה רעה במיוחד בעבור סלקום שאבדה בניודים 106 אלף לקוחות - מספר חריג בהשוואה למתחרותיה הוותיקות, פלאפון ופרטנר. חשוב להזכיר בהקשר זה כי סלקום היא חברת בעלת מספר המנויים הגדול בישראל.

פרטנר (כולל 012 מובייל) רושמת הישג מרשים, לאחר שב-2012 הייתה המפסידה הגדולה מבין החברות הוותיקות; ב-2013 החברה פשוט הצליחה לנצח בגיוסים, תוך שהיא מאבדת 60 אלף מנויים בלבד; ופלאפון מסיימת עם איבוד נטו של 77 אלף לקוחות.

בדצמבר חוותה סלקום איבוד גדול מאוד של לקוחות, וסיימה את החודש עם מינוס 16,500 מנויים. בשוק הסלולרי מיהרו לומר שזו ההוכחה לכך שהמבצע האחרון שבו יצאה באמצע החודש (חלוקת מתנות לכל הלקוחות כדי להגביר את נאמנותם) לא הוכיח עצמו, והראיה לכך היא הנטישה החריגה.

נסביר כי קשה להעריך את אפקטיביות המבצע בתוך תקופה כה קצרה, והשאלה האם בעתיד החברה תצליח להגדיל את נאמנות הלקוחות נותרת פתוחה לעת עתה. עם זאת, ניתן לומר כי בשוק מוטה מחיר ומבצעים, להגדיל את נאמנות הלקוחות באמצעות חלוקת מתנות זו משימה קשה מאוד.

ניתן היה לראות בבירור שבתקופות שבהן המפעילים הורידו מחירים, הם ריכזו תנועה גדולה, ולהיפך. זה מעיד גם על כך שקבוצת לקוחות פחות או יותר קבועה נעה כל הזמן בין המפעילים וחיפשה את המבצע התורן.

בגזרת המפעילים הווירטואליים ב-2013, Youphone הייתה החברה שהצליחה יותר מכל חברה אחרת. החברה גייסה נטו 43 אלף מנויים, לעומת המתחרה רמי לוי שאיבד נטו בניודים 4,300 מנויים. הום סלולר גייסה נטו 1,000 מנויים חדשים; וטלזר, השחקן החדש בשוק, גייס 1,700.

נזכיר עוד כי בדצמבר רמי לוי יצא במבצע אגרסיבי של 49 שקל לחודש, ולכן הוכתר בו כמנצח. ואולם בתמונה השנתית, הפעילות של רמי לוי נמצאת בירידה כמעט במשך כל 2013.

לסיכום, נסביר רק שהמנויים בניידות מהווים את הרוב המוחץ של המנויים שמגייסות החברות בכלל. יתר המנויים, שלא עוברים בניידות, הם מנויים חדשים שלא היה להם בכלל מספר קודם, או שקנו קו שני. לכן הניידות היא עדיין הרלוונטית לניתוח תנועת הלקוחות בשוק.

ניודים בסלולר
 ניודים בסלולר

סיכום ניודים
 סיכום ניודים