קטר הצמיחה תקוע: קיפאון ביצוא הישראלי זה שנתיים ברציפות

היצוא הישראלי הסתכם ב-2013 ב-92.5 מיליארד דולר ■ מכון היצוא: היחלשות הדולר תקזז את ההשפעה החיובית מההתאוששות שצפויה השנה בשווקים

נתונים ראשוניים על היקפי היצוא הישראלי שעובדו במכון היצוא מצביעים כי שנת 2013 התאפיינה בקיפאון, בדומה לשנת 2012, שהסתכם בכ-92.5 מיליארד דולר. הנתון מתייחס לסך היקף היצוא של סחורות ושירותים מישראל והוא לא כולל מכירה של חברות הזנק.

מניתוח שעשו כלכלני המכון עולה כי יצוא היהלומים ב-2013 הסתכם בכ-9 מיליארד דולר, לאחר שהענף רשם באותה שנה עלייה של 8% לעומת 2012.

בלי מכירת חברות הזנק, רשם בשנה שעברה יצוא השירותים עלייה של 4% והסתכם בכ-31 מיליארד דולר. מהנתונים עולה, כי עם חישוב המכירה של חברות הזנק הסתכם יצוא השירותים מישראל בשנת 2013 בכ-33.5 מיליארד דולר, שמשקפים עלייה של 8% לעומת שנת 2012.

יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, אמר היום כי נתוני הסיכום הראשוניים לשנת 2013 משקפים את ההתמודדויות הקשות שעמן התמודדו היצואנים הישראלים. במהלך השנה שעברה סבלו היצואנים ממגמה מתמשכת של שחיקה בכושר התחרות בשוקי העולם, בעקבות היחלשות הדולר והתחזקות השקל. לדברי גבאי, "יש לקוות שבשנת 2014 מקבלי ההחלטות במשרד האוצר ובבנק ישראל ינקטו בכל האמצעים הנדרשים כדי לבלום את המשך מגמת הייסוף הריאלי בשער החליפין של השקל אל מול סל המטבעות, לאחר שזה הגיע לשפל של יותר מעשור".

הערכת מכון היצוא לשנה הקרובה מצביעה על חשש שהיצואנים הישראלים יתקשו ליהנות ב-2014 מפירות הצמיחה שצפויה בכלכלות המפותחות המובילות, אירופה וארה"ב, שמהוות כ-60% מהיצוא הישראלי. במכון היצוא הזהירו היום כי שער הדולר הנמוך עלול לקזז את ההשפעות החיוביות של ההתאוששות בשווקים אלה בקרב היצואנים הישראלים.

סמנכ"ל כלכלה במכון, שאולי כצנלסון, אמר כי "היחלשות הדולר לצד התייקרויות בשכר ובתשומות השקליות האחרות שוחקות משמעותית את רווחיות היצואנים ולפיכך פוגעת בכושר התחרות שלהם".

מי מרוויח משקל חזק?

על רקע הקריאות שמפנים התעשיינים והיצואנים אל משרדי האוצר ובנק ישראל - לנקוט במהלכים מוניטריים למען החלשת השקל בעקבות מצב הדולר - ציין נשיא איגוד לשכות המסחר בתל אביב, אוריאל לין, בפנייה שעשה לשרי הכלכלה והאוצר כי "השקל החזק אינו קללה ובמידה רבה אף ברכה".

לדבריו, שקל חזק משקף נתוני מאקרו חשובים ובהם יחס חוב לאומי לתוצר ותנועות הון בחשבון השוטף. "לשקל החזק יתרונות רבים למשק הישראלי ולציבור כולו. אנחנו חוסכים הרבה בעלויות היבוא של אנרגיה לישראל. חומרי הגלם ומוצרי ביניים לתעשייה עולים כיום פחות ושקל חזק מגדיל במונחי קנייה את שכר העובדים במשק - בלי שיהיה צורך להמשיך בהעלאות שכר. המצב מאפשר הוזלה בעלות מוצרי היבוא ויתרום להוזלת מחיר מוצרי המזון, וזאת אם יופחתו המכסים הגבוהים על יבוא מוצרים אלה".

לדברי לין, על המדינה להקל על היצואנים ועל התעשיינים דווקא באמצעות שיפור כושר התחרות שלהם בעולם, באמצעות צמצום של עלויות המושתות על המגזר העסקי ובהן הוזלת הארנונה, הורדת מחירי התובלה של סחורות ברכבות והתייעלות נרחבת בנמלי הים של ישראל.

יצוא 2013
 יצוא 2013