גוזלן: ב"י ימשיך להתערב - התנאים לרף תחתון לא הבשילו

הכלכלן הראשי של IBI מעריך כי "צעד של קביעת רף תחתון לשער החליפין לא צפוי בשלב זה אלא ייקבע במידת הצורך בתרחיש בו תחול הידרדרות ניכרת במצב המשק או בשווקים הפיננסיים"

בשבועות האחרונים גברו הקולות הקוראים לבנק ישראל ולמשרד האוצר לנקוט בצעדים מיידיים במטרה להחליש את השקל. זאת לאחר שהדולר צנח לשפל של יותר משנתיים מול המטבע המקומי, לרמה של מתחת ל-3.48 שקלים לדולר. עם זאת, רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך כי מעצבי המדיניות לא ינקטו בפעולה של קביעת רף תחתון לשע"ח ובנק ישראל ימשיך להתערב בשוק.

"השיפור בפעילות הגלובלית וההשלכות החיוביות על היצוא מפחיתים לכאורה את הצורך בהתערבות אגרסיבית בשוק המט"ח, בוודאי על רקע העודף בחשבון השוטף", מציין גוזלן בסקירה שפרסם. "עם זאת, לא ניתן להתעלם מרמת שע"ח הנומינאלי אפקטיבי, שנמצא ברמתו הנמוכה ביותר בעשור האחרון".

גוזלן מציין בנוסף כי בנק ישראל לא נותר אדיש להתחזקות השקל ולפי הפרסומים במדיה רכש בימים האחרונים 200-300 מיליון דולר. רכישות אלו, במקביל להתחזקות הדולר בעולם, הובילו להיחלשות השקל מול הדולר חזרה מעל ל-3.50 שקל לדולר. "עדיין מדובר ברמות שפל שייאלצו להערכתנו את בנק ישראל והאוצר להמשיך בהתערבות שוטפת בשוק המט"ח בתקופה הקרובה".

הכלכלן הראשי של IBI מעריך כי בטווח הקרוב קיים סיכוי גבוה יותר להמשך התחזקות השקל, אך בנק ישראל ומשרד האוצר לא צפויים לקבוע רף תחתון לשער החליפין משום שהמצב בשוק "טוב מדי" והתנאים טרם הבשילו לצעד שכזה. גוזלן מציין כי נתוני הצמיחה לרביע השלישי של השנה עודכנו קלות כלפי מעלה מ-2.2% ל-2% בלבד וכך גם אומדן הצמיחה השנתית שעודכן ל-3.3% לעומת 3.4% קודם לכן. מעבר לכך, נרשמה ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה.

"להערכתנו צעד של קביעת רף תחתון לשע"ח לא צפוי בשלב זה אלא ייקבע במידת הצורך בתרחיש בו תחול הידרדרות ניכרת במצב המשק או בשווקים הפיננסיים שלא תקבל ביטוי מספק בשע"ח של השקל", לדברי גוזלן.