שאלות ותשובות סביב סאגת IDB: מה עומד לקרות עכשיו?

ביהמ"ש העביר את השליטה באי.די.בי לאדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, והשאלות רבות: מתי עוברת השליטה באי.די.בי בפועל, מה סיכויי הערעור של דנקנר ועוד

מתי עוברת השליטה באי.די.בי בפועל?

הסדר החוב באי.די.בי אמור היה לצאת לפועל כבר היום (א'), עם כניסת פסק הדין של השופט אורנשטיין לתוקף, אך השופט קיבל את בקשת דנקנר ונתן לו 15 יום למתן ערעור על פסקת הדין. זאת, תוך כדי שהוא מבהיר בדבריו לביהמ"ש העליון, כי עיכוב של יותר מחודש יום עלול לשמוט את הקרקע מתחת להסדר החוב שהושג.

מי ינהל את החברה בינתיים?

למעשה, המפתחות עדיין בידיו של דנקנר, ועד להחלטה בערעורו לביהמ"ש העליון ימשיך לכהן כיו"ר הקונצרן, וכך גם מנהליו והדירקטוריון מטעמו. יחד עם זאת, מינה השופט את עו"ד חגי אולמן ואייל גבאי, המומחים מטעמו בחברה, להיות חלק מדירקטוריון אי.די.בי ולפקח מבפנים על הנעשה בה. אורנשטיין גם ציין כי בזמן זה לא ייעשו בחברה מהלכים משמעותיים.

מהם הסיכויים שנותרו לדנקנר?

סיכויי הערעור של דנקנר נראים נמוכים, הן בשל התפרקות קבוצת המשקיעים שלו והן משום שנראה כי אורנשטיין דאג בהחלטתו לסגור את כל הפינות כדי שהחלטתו לא תתהפך בערכאה העליונה.

ואם העליון לא יקבל את ערעורו של דנקנר?

אם כך יהיה, ייצא הסדר החוב באי.די.בי לדרך. ביהמ"ש קבע הוראות לתקופת ביניים - מאישור ההסדר ועד לביצועו בפועל - וכן מינה את אולמן וגבאי כנאמנים על הסדר החוב, כלומר האחראים להוצאתו לפועל. כל אחד מהם נדרש על ידי ביהמ"ש להפקיד כ-1 מיליון שקל כתנאי למינוי.

מהן סמכויות הנאמנים?

אולמן וגבאי יהיה אחראים במשך תקופת הביניים, שתיארך חודש לפחות, על חלוקת התמורה לנושים, וכן ינהלו את הצד הטכני-רגולטורי מול הרשויות השונות בכל הנוגע למחיקת מניות אי.די.בי אחזקות מהמסחר והקצאת המניות בחברה הבת - אי.די.בי פתוח. בנוסף, הנאמנים ינהלו את המגעים מול הממונה על שוק ההון באוצר, בשל המו"מ על מכירת כלל ביטוח, וישיגו את האישורים הדרושים מרשות המסים. אולמן וגבאי ידווחו לשופט כי אכן אלשטיין ובן משה העבירו את הכספים הדרושים, וישלחו לשופט דיווח על התקדמות הסדר החוב אחת לשבועיים.

מתי יתמנו דירקטוריון והנהלה חדשים לאי.די.בי?

מרגע שהסדר החוב יצא לפועל, יפעלו השניים למינוי דירקטורים באי.די.בי פתוח כמתחייב מההסדר - 9 דירקטורים, יו"ר ומנכ"ל. השופט הדגיש כי האחרון "יהיה מינוי מקצועי בעל כישורים הולמים". נזכיר כי המועמד המועדף על אלשטיין ומשה הוא אהרון פוגל.