אלשטיין ובן משה מינו את אהרון פוגל ליו"ר אי.די.בי פתוח

פוגל פינה לאחרונה את מקומו כיו"ר מגדל ביטוח לטובת הבעלים החדש של הקבוצה שלמה אליהו ■ ההערכות הן כי פוגל יבקש ליישם באי.די.בי את צורת העבודה שבה עבד במגדל

אהרון פוגל יכול לחייך. חודשים ספורים לאחר שעזב את כיסא יו"ר קבוצת הביטוח מגדל, אישרו היום בעלי הבית החדשים באי.די.בי פתוח - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה - את מינויו כיו"ר הדירקטוריון מטעמם, במקום נוחי דנקנר שאיבד את השליטה בחברה.

על רקע הביקורת על חבילות השכר המפנקות שבהן נהג דנקנר לתגמל את נושאי המשרה הבכירה באי.די.בי, נזכיר לבעלי הבית החדשים כי פוגל התרגל במגדל למשכורות לא קטנות בלשון המעטה, כשעלות שכר השנתית הממוצעת שלו עמדה על יותר מ-3 מיליון שקל.

פוגל יעמוד בראש הדירקטוריון החדש שהרכיבו עו"ד חגי אולמן ואייל גבאי, צמד הנאמנים שמינה ביהמ"ש להסדר החוב באי.די.בי, הכולל את אלשטיין (שולם לפידות ישמש כמחליף שלו); בן משה; שני הדח"צים שכבר מכהנים בתפקיד גיורא ענבר והנרי בן שימול; שני הדירקטורים הבלתי תלויים אילן הלפרין ותמי גוטליב; ושני דירקטורים נוספים שיבחרו בהמשך על ידי נושי החברה.

פרט לענייני השכר של פוגל יצטרכו אלשטיין ובן משה להתמודד עם האתגר התזרימי הקיים בחברה הבת - אי.די.בי פתוח שמאיים להחיות מחדש את החזית הלוחמנית של נציגות מחזיקי האג"ח שלה, בראשות ג'רמי בלנק מקרן יורק, חגי בדש מפסגות, ואייל לפידות מהפניקס.

כזכור, במסגרת הסדר החוב אשר אושר על ידי ביהמ"ש לאחרונה, תמחק מניית אי.די.בי אחזקות מהמסחר בבורסה, ומחזיקי האג"ח שלה יקבלו כ-300 מיליון שקל במזומן וכ-50% מהקצאת מניות אי.די.בי פתוח, המשמשת כנכס היחיד של החברה.

בקופת אי.די.בי פתוח שוכבים נכון לעתה כ-300 מיליון שקל, למול התחייבויות של כ-1.24 מיליארד שקל שעליה לשלם במהלך השנה הקרובה בלבד, כ-300 מיליון שקל מתוכם עד אפריל הקרוב (ראו טבלה). זאת, בזמן שלחברה לא צפויות במשך תקופה זו הכנסות משמעותית. כלומר, ללא הזרמת הון, ולאחר התשלומים ברבעון הקרוב, צפויה קופת אי.די.בי פתוח להתרוקן ממזומנים.

בעיה זו הייתה ידועה זה מכבר לבעלי הבית החדשים, שהתחייבו להזרים לפתוח עוד לפני שלב הקלוזינג של ההסדר כ-100 מיליון שקל בתור הלוואת גישור, סכום שאמור להיות מופקד כבר בשבוע הבא, בחשבון הייעודי שפתחו לשם כך אולמן וגבאי.

המשך ההזרמות מצד אלשטיין ובן משה תלוי בהתממשות עסקת מכירת כלל ביטוח. אם זו לא תצא לפועל בזמן הקרוב - וזה התרחיש שנחשב לבעל הסבירות הגבוהה כעת בשוק - התחייבו אלשטיין ובן משה להזרמה נוספת של כ-550 מיליון שקל, עם הקלוזינג של הסדר החוב וסיום תקופת הביניים של נאמני ההסדר. סכומים אלה אינם מספיקים על מנת להתמודד עם התחייבויותיה של החברה בשנה הקרובה, ללא מכירת כלל ביטוח. לפיכך התחייבו אלשטיין ובן משה להזרים במידת הצורך לחברה, בשנים 2014-2015, סכומים נוספים בהיקף של עד 800 מיליון שקל (300 מיליון שקל ב-2014 והיתרה באמצעות הצעות רכש למניות אי.די.בי פתוח).

כך, אם אלשטיין ובן משה אינם רוצים שאי.די.בי פתוח תכנס שוב לאזור הדמדומים של חדלות הפירעון, דבר שיוציא את בלנק ובדש מתרדמתם, צרכים להתרחש במהירות הדברים הבאים: סיום מהיר של תקופת הביניים והעברת המפתחות לאלשטיין ולבן משה, על מנת שיוכלו לבצע את הזרמות ההון, הגדלת הלוואת הגישור מצדם ומכירת כלל ביטוח.

יידרשו החלטות קשות?

האם יצליחו אלשטיין ובן משה להגדיל את סכום הלוואת הגישור על חשבון ההזרמות העתידיות שהתחייבו להעביר לאי.די.בי פתוח? כרגע קשה לומר לנוכח סימני השאלה שהועלו בעבר לגבי משאביהם הפיננסים. בנוסף, נכון לעכשיו קשה לראות את עסקת כלל ביטוח מתממש בחודשים הקרובים, כמו גם את סיומה המהיר של תקופת הביניים.

בסביבתם של אולמן וגבאי אומנם מבקשים ליצור את הרושם שיש סיכוי לסיום מהיר של תקופה זו, ויש כאלו שאף שמעריכים כי היא תסתיים בתוך חודשיים מהיום. עם זאת, לא מן הנמנע כי התקופה הזו תתארך, וכפי שציין אולמן אתמול "אחרי הכל מדובר פה בעסקה מורכבת מאוד". אם אכן תתמשך תקופת הביניים, יאלצו אולמן וגבאי להביא את הדירקטוריון החדש, שטרם קיבלו באופן רשמי את המפתחות, לכדי קבלת החלטות לגבי האמצעים העומדים בפניו להנזיל את הנכסים שעומדים לרשות הקבוצה, כמו למשל מכירת החזקותיה בדסק"ש ואולי אף מלוא המניות בכלל ביטוח.

מבכירי המשק, מנוסה ומתוחכם

אהרון פוגל, מנהל מתוחכם בעל ראייה רחבה וניסיון רב, מכיר את עולם הרגולציה ואת עולם העסקים הישראליים, ונחשב לאחד מראשיו זה שנים. הוא כיהן במשך 13 שנה כיו"ר קבוצת הביטוח הגדולה במשק, מגדל, תפקיד שאליו נכנס באוגוסט 2000. לאורך חלק ניכר מתקופה זו הוא כיהן גם כיו"ר קבוצת ה-IT נס טכנולוגיות. לאחרונה, בסוף ספטמבר השנה, עזב פוגל את תפקידו במגדל.

פוגל כיהן בשנות ה-80 וה-90 לסירוגין בתפקידים שונים במשרד האוצר, ב-1992 מונה למנכ"ל המשרד, ועל שמו הדביק ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, את הכינוי "הפוגלים" לאנשי האוצר. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ולמד לימודי תואר שני בכלכלה (ללא תואר).

לצד תפקיד יו"ר מגדל הוא כיהן בין היתר גם בתפקידי יו"ר החברה הבת מגדל שוקי הון ויו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בעבר שימש בין היתר כמנהל מחלקת הכלכלה והבקרה בקונצרן כלל וכיו"ר בנק לאומי. לפני פחות משנתיים יועד פוגל לתפקיד יו"ר חברת פרטנר - מינוי שלא הושלם בשל חשש מהתנגשות עתידית בין תפקיד יו"ר מגדל ליו"ר חברת הסלולר, כתוצאה מחוק הריכוזיות.

פוגל (66, נשוי 3) מרבה להתבטא בנושאי הכלכלה המקומית, ונחשב לאחד מבכירי המשק ולבעל דעה ש"שווה לשמוע" גם בקרב מקבלי ההחלטות מטעם המדינה. כבר תקופה ארוכה הוא מתריע שהמשק נמצא במיתון מסוג חדש, בין היתר כתוצאה ממדיניות שגויה של הממשלה, שמביאה בין השאר לנטל מס בעייתי, לשקל חזק מדי ולעודף רגולציה - שמרחיק עסקים והשקעות משוק ההון ומהמשק המקומיים.