"הסיכון האמיתי הוא לא להיות מושקע מספיק בנכסי סיכון"

סטין ג'קובסן, הכלכלן הראשי של Saxo Bank: "החדשות הטובות הן שזוהי תחילת הסוף של המשבר הנוכחי. 2014 ו-2015 יבשרו על מעבר ממדיניות ההקלה הכמותית ו'הכסף הקל' לצמיחה איכותית יותר"

2014 מבשרת על תחילת סופו של המשבר הגלובלי, שוקי המניות בעולם ימשיכו לעלות ויוסיפו כ-10% לערכם בשנה הקרובה והדולר יתחזק מול האירו ומטבעות מרכזיים אחרים. כך קובעים כלכלני הבנק האירופי Saxo Bank בתחזית לרבעון הראשון של 2014.

ב-Saxo Bank מעריכים כי הכלכלה הגלובלית תצמח בשנת 2014 ב-2.8%, שיפור לעומת קצב צמיחה שנתי של 2% ב-2013. את השיפור בקצב הצמיחה העולמי תוביל ארה"ב, שתהנה מצמיחה של כ-3%, כשהאלמנטים המשפיעים ביותר על הצמיחה יהיו הצריכה הפרטית והשקעות פרטיות. מדיניות צמצום תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב תימשך ככל שהכלכלה האמריקאית תוסיף להתחזק, מה שעשוי להוביל לסיום תוכנית הרכישות במחצית השנייה של 2014.

ב-Saxo Bank מעריכים עוד כי הכלכלה האירופית נמצאת במסלול הבראה וצפויה לחזור לשיעור צמיחה חיובי של 0.8% ב-2014, אבל התחזית לגרמניה, ובמיוחד לצרפת, עגומה. אחרי שתי שנות ירידה באינפלציה בגוש האירו, לא צפוי השנה שינוי מגמה משמעותי בזירת המחירים והטענה כי על הבנק האירופי לצאת בתוכנית הקלה כמותית משלו נותרת בעינה.

מי שצפויה להעיק על הצמיחה העולמית ב-2014 היא אסיה, שתהפוך לנקודת החולשה של הכלכלה העולמית ב-2014, לאחר שבשנים האחרונות היתה זו שבזכותה הכלכלה העולמית שמרה על רמות צמיחה סבירות. רמת ההשקעות באיזור עומדת על 43% מהתמ"ג בלבד ושיעור הצמיחה ירד לכ-6% בלבד. החלק הקל של סבב הצמיחה באיזור חלף עבר לו, והממשלות של חלק מהמדינות המתפתחות אף פועלות באופן אקטיבי כדי להוריד את קצב הצמיחה של כלכלותיהן. זה אינו בהכרח דבר רע עבור אסיה, שחייבת "לקרר" את הכלכלה שלה ולבחון מחדש את המודלים הכלכליים שלה.

סטין ג'קובסן, הכלכלן הראשי של Saxo Bank, מציין כי: "החדשות הטובות הן שזוהי תחילת הסוף של המשבר הנוכחי. 2014 ו-2015 יבשרו על מעבר ממדיניות ההקלה הכמותית ו'הכסף הקל' לצמיחה איכותית יותר ויש לקוות שגם יביאו עמן מנדט לשינוי אמיתי. העולם יצא מאיזון עד כדי כך שהדברים יכולים רק להשתפר מנקודה זו ואילך".

ומה צפוי בשוק המניות? Saxo Bank צופה עלייה של 10% בשוקי המניות הגלובליים ב-2014. "אל תשימו לב למי שאומרים שיש בועה בשוקי המניות. אם אתם רוצים להפיק את המירב מתיק הנכסים שלכם ב-2014, הסיכון האמיתי מבחינתכם הוא לא להיות מושקעים מספיק בנכסי סיכון", אומר פיטר גרנרי, אסטרטג המניות הראשי של Saxo Bank.

הדולר ימשיך להתחזק

בשוק המט"ח מעריך Saxo Bank כי התחזקות הדולר בשוקי המטבעות תימשך ברבעון הראשון, ככל שתימשך תוכנית צמצום הרכישות של הפדרל ריזרב, וכי המעבר ל"עידן ג'נט יילן" בראשות הפד לא יגרום לזעזועים בשוקי המט"ח. "בהנחה שצמצום תוכנית הרכישות יתבצע בתהליך איטי ויציב, כפי שהשוק מצפה - אנו צופים כי הדולר ימשיך להתחזק בהדרגה מול המטבעות העיקריים, כגון היורו והין, כאשר ההתחזקות מול הין תהיה מהירה יותר ביחס למטבעות אחרים", אומר אסטרטג המט"ח הראשי של Saxo Bank, ג'ון הארדי.

לגבי האירו מעריך הארדי כי חוסר המעש שמפגין הבנק המרכזי האירופי יגרום למדינות הפריפריה האירופיות לדרוש פעולה, שכן הכלכלות שלהן לא תחרותיות בשער אירו של 1.3 ואף 1.4 אירו לדולר. הדבר יוביל לכך שהבנק המרכזי האירופי ינקוט בסופו של דבר צעדים מקילים, שיחד עם צמצום הרכישות של הפד יתרמו להתחזקות האירו ביחס לדולר ברבעון הראשון. בנוגע לין היפאני, מעריך הארדי כי מגמת היחלשות הין תחריף ברבעון הראשון על רקע צמצום תוכנית הרכישות של הפד וגורמים נוספים.

בשוק הסחורות מעריך Saxo Bank כי אחרי שלוש שנים שבהן שוק הסחורות הציג ביצועי חסר ביחס לשוק המניות, 2014 צפויה להיות שנה קשה נוספת, כשירידת מחירים נוספת עדיין אפשרית. זאת, על רקע ההתייצבות בקצב העלייה בביקושים בעולם והתמתנות קצב הצמיחה במדינות מתפתחות, ובראשן סין.

"המלאים בעולם עולים על גדותיהם והחשש ממשבר מזון נראה כזיכרון רחוק", אומר אסטרטג הסחורות הראשי, אולה האנסן. האנסן מעריך כי שוק הנפט יתמודד עם עודפי היצע ביחס לביקוש, מצב שלא זכור זמן רב, עקב עלייה בייצור של המדינות שאינן חברות אופא"ק, ומחיר הנפט מסוג "ברנט" צפוי לעמוד ברבעון הראשון על כ-105 דולר לחבית. מחיר הזהב הממוצע ברבעון הראשון יעמוד להערכתו על כ-1,225 דולר לאונקייה.

"אנחנו נייטרליים עד 'דוביים' לגבי מחיר הזהב ברבעון הראשון, על רקע צמצום תוכנית הרכישות של הפד, אבל מביעים אופטימיות זהירה ביחס למחיר הזהב בהמשך השנה. הזהב הוא מהסחורות שהניבו את הביצועים הגרועים ביותר ב-2013, ומה שיורד בסופו של דבר עולה", אומר האנסן.