כך הגיעה חברת Wix הישראלית לשווי של 900 מיליון דולר

וויקס מפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט ■ צפו במיליונרים של וויקס; מה מגלמות האופציות של העובדים, מי המתחרות שלה ומה מגלה התשקיף?

"נאסד"ק זה מקום מגניב. אולי פעם נגיע לשם, אבל זו לא המטרה. אני אף פעם לא עושה תכניות חומש. אני מוקף באנשים שאוהבים את מה שהם עושים ואני מתכוון להמשיך עם זה בינתיים".

על הציטוט לעיל חתום אבישי אברהמי, מייסד, יו"ר ומנכ"ל וויקס (Wix), שאמר את הדברים בינואר אשתקד בראיון ל"גלובס". אברהמי אולי לא התכוון להישמע מעט טירון - לפחות בכל הקשור לאופן שבו הוא תופס את שוקי ההון - אך יש משהו בדבריו. נאסד"ק, בורסת מניות הטכנולוגיה הגדולה בעולם, אכן יכולה לפעמים להיות "מגניבה". כשהיא מעניקה חיבוק אוהב למניה כזו או אחרת ומשקיעיה רודפים אחריה כמו עדר שורים זועם - נאסד"ק אכן "מגניבה". כשהיא מפנה כתף קרה עד מקפיאה לאותה מניה, ומשקיעיה מתרחקים ממנה כמו מאש - נאסד"ק רחוקה מלהיות "מגניבה".

כרגע, בכל אופן, עבור מניית וויקס, הצלחת האינטרנט הישראלית התורנית, נאסד"ק אכן "מגניבה". ממש "מגניבה". בדיוק חודשיים אחרי ההנפקה הראשונית, משלימה מניית וויקס (סימול - WIX) עלייה של 48%, והחברה, שפיתחה פלטפורמה ידידותית לבניית אתרי אינטרנט, שווה כבר 894 מיליון דולר. וכן, בחסות הגאות הבלתי פוסקת בשוקי ההון, וויקס כבר הספיקה לעבור שווי של מיליארד דולר, וממחיר שיא של 28.49 דולר איבדה המניה 14% למחיר נוכחי של 24.43 דולר.

ההסבר לירידה זו, מלבד מימוש די מתבקש, אולי טמון בהמתנה לתוצאות הכספיות של הרבעון האחרון של 2013 - תוצאות שאמורות להיוודע בקרוב, ויעמידו את וויקס במבחן הציבורי הראשון שלה.

המטרה: לבנות אתר אינטרנט בצורה קלה ומהירה

כדי להבין כיצד וויקס, שחיה ובועטת רק 7 שנים, הגיעה לשווי של כמעט מיליארד דולר, צריך להבין מה בדיוק היא עושה. ובכן, וויקס פיתחה פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט בעיקר עבור בעל עסק קטן שאינו מגדיר עצמו כמומחה גדול לאינטרנט והפרוטה היא לא ממש בכיסו. Create your free stunning website. Easy to customize. No coding. Google friendly. כך נכתב בעמוד הפותח של אתר הבית של וויקס עצמה (וכן, להיות ידידותי לגוגל זו נקודה די מהותית. תשאלו את בבילון).

מה זה אומר בפועל? נניח שיש לך מכון קוסמטיקה שכונתי או שלך יש חנות קטנה לכלי עבודה או שלך יש מכון פדיקור מניקור, ולך יש מרפאת שיניים קטנה. מטבע הדברים, כל אחד מכם משווע ללקוחות חדשים ומה הגיוני יותר מאשר לבנות אתר אינטרנט לעסק, ולשווק אותו דרך רשתות חברתיות כמו פייסבוק או דרך מנועי חיפוש כמו גוגל.

וויקס, שהשכילה להבין שמי שמבין בקוסמטיקה לא בהכרח מבין באינטרנט, מספקת ללקוחותיה אלו מגוון של תבניות לאתרי אינטרנט לפי סוג העסק (Templates), וכל מה שאותו בעל עסק צריך לעשות הוא לבחור את התבנית המתאימה (שאפילו כוללת תמונות אילוסטרציה וגרפיקה המותאמות לסוג העסק) ואז "לגרור ולזרוק" (drug and drop) כל תוכן שהוא רוצה, החל מטקסט, קטעי וידאו, מוזיקה ותמונות לתוך אותה תבנית, ואז להעלות את האתר לאוויר.

ומה מיוחד בשיטה זו ובשיטות דומות של המתחרות של וויקס שהופכות את התעשייה שלהן לכל כך חמה? ובכן, עד שחברות אלו צצו כמו פטריות אחרי הגשם, בניית אתר אינטרנט, בעיקר לבעלי עסק בינוני עד קטן, דרשה מיומנות טכנולוגית גבוהה והשקעה כספית די משמעותית, החל משכירת שירותי מתכנת מומחה, מעצב גרפי, ואחסון בסיסי נתונים (Data Hosting). וויקס ודומותיה מציעות את כל הנדרש לבניית אתר בחבילה אחת ויחידה - חינמית למי שמסתפק באתר די בסיסי - וכך הופכות את האתגר ששמו "בניית אתר אינטרנט" להרבה יותר קל מבעבר.

במקרה של וויקס, 60% מלקוחותיה הם עסקים קטנים ומאוד קטנים, דוגמת סוכנויות נדל"ן, מסעדות ובתי קפה, מעצבי פנים, וטרינרים ומלכ"רים. 35% מתוכם הם עצמאיים בעיקר מהתחום האומנותי כמו מוזיקאים, צלמים, שחקנים וזמרים.

לפי הערכת וויקס, השוק אליו היא ומתחרותיה פונות (Addressable Market) מגלגל מחזור שנתי של 12 מיליארד דולר, וזאת על בסיס ההערכה כי מידי שנה לפחות 94 מיליון אתרי אינטרנט חדשים עולים לאוויר, בעוד 16 מיליון קיימים עוברים שיפוץ. מתוך 110 מיליון אלו, וויקס מאמינה כי היא יכולה לפנות ללפחות 50 מיליון, ובהנחה שמכל בעל אתר תגבה החברה 120 דולר (10 דולר בחודש) בגין שירותיה, זה אומר - שוק שמחזורו השנתי הוא 6 מיליארד דולר. וויקס נגסה עד כה במשהו כמו אחוז בודד משוק זה.

זוהי חצי הכוס המלאה אך זהו הרגע להסתכל על חצי הכוס הריקה. פוטנציאל שוק של 12 או 6 מיליארד דולר זה נחמד, מאוד נחמד, אך זהו פוטנציאל "על הנייר" בלבד, ובעיקר פוטנציאל שלא לוקח בחשבון גידול של מספר השחקנים בשוק, תחרות אגרסיבית יותר וירידת המחיר הממוצע פר בניית אתר.

הדרך: לשווק הרבה, ולדרוש מחיר חינמי עד נמוך

המודל העסקי של וויקס הוא די פשוט. בעל עסק יכול לבנות לעצמו אתר דרך וויקס חינם, אך כדי שלאתר יהיה דומיין (Domain) משלו - תנאי די בסיסי לכל בעל עסק באשר הוא - הוא צריך לרכוש חבילת שירותי פרימיום, ועלותה החודשית של זו יכולה לנוע בין 4.08 דולר ועד 24.9 דולר (על בסיס מנוי שנתי שנרכש מראש). בממוצע, גובה וויקס ממנוייה 12.42 דולר עבור חבילה סטנדרטית, ומכאן הכנסה שנתית פר מנוי של בערך 120 דולר.

לפי אתר הבית של וויקס, נכון לרגע זה יש לה 42.49 מיליון מנויים רשומים אך אל תטעו: לא מדובר במנויים משלמים. נכון לסוף ספטמבר 2013, סך המנויים הרשומים עמד על 38.83 מיליון ומתוכו רק 707 אלף רכשו חבילות פרימיום - דהיינו רק 1.8% - שיעור די נמוך ששומר על יציבות מאז 2011, ולכן לא בהכרח מהווה נקודה לזכותה של החברה (ראו טבלה). פירוש הדבר הוא, בין היתר, שוויקס לא ממש מצליחה להגדיל את שיעור ההמרה של מנוי חינמי למנוי משלם, ונתון זה עלול להיות בעוכריה - במיוחד בשוק תחרותי.

כדי לשפר שיעור זה, וכדי לגייס כמה שיותר לקוחות חדשים, וויקס משקיעה הרבה מאוד בשיווק הפתרון שלה, לכן סעיף "הוצאות שיווק ומכירה" הוא הכבד ביותר בדו"ח רו"ה של החברה. לדוגמה, בשנת 2010 היו הוצאות אלו 100% מסך ההכנסות, ולמרות שירדו מאז הן עדיין נוגסות בחלק עיקרי מההכנסות - 67.1% נכון לרבעון השלישי של 2013. וכן, שיווק הפתרון של וויקס פירושו שיווק במנוע החיפוש של גוגל ובפייסבוק לפי מודל Cost Per Click. הוצאות אלו צפויות להמשיך לגדול כדי לסייע לחברה להגדיל את דריסת הרגל שלה בשוק זה, ולפי תחזיות בנק אוף אמריקה מריל לינץ', בשנת 2015 שיעור הוצאות אלו מסך ההכנסות יעמוד על 44.2% - עדיין שיעור כבד משקל.

כמו כן, וויקס נעזרת בכל לקוחותיה הלא משלמים כדי לפרסם עצמה, וזאת על ידי ציון שמה באתר הלקוח כזו שבנתה את האתר. בקיצור ולעניין, לקוח שלא משלם, משמש כמעין איש שיווק של החברה שיוצר תנועת גולשים לאתר שלה.

הבעיה 1: התחרות רבה וקצת אגרסיבית

וויקס לא לבד, ויש לה ארבע מתחרות עיקריות אך רק אחת מהן (ראו טבלה) מתקרבת להיקפי פעילותה של החברה הישראלית. ועדיין, זוהי תחרות לכל דבר ועניין ובשוק שבו חסמי הכניסה הם די נמוכים - התחרות רק גדלה. המתחרה הגדולה של וויקס היא Webs שבנתה עד כה מעל 40 מיליון אתרים, אך הכנסותיה בשנת 2012 היו רק 11 מיליון דולר. הסיבה לכך היא המחיר הנמוך יחסית לזה של וויקס ש-Webs גובה: 7.5 דולר לחודש בגין מנוי דו-שנתי לעומת ממוצע של 10 דולר בוויקס.

ההצלחה של וויקס באה לידי ביטוי בכך שהחברה מופיעה ראשונה בתוצאות החיפוש של גוגל תחת הביטוי "free website Builder", ו-Webs מופיעה אחריה, אך תוצאה זו נתונה לשיקול דעת על רקע שיתופי הפעולה של השתיים עם הענקית האמריקאית. ועדיין, השירות שמציעה וויקס בממוצע יקר יותר מזה של מתחרותיה והיכולת שלה להוריד את מחירו, ועדיין להשקיע את מה שהיא צריכה להשקיע בהוצאות שיווק ומכירות - די מוגבל, ולכן אופציה להוזלת מחיר השירות אינה רלוונטית כרגע לחברה.

הבעיה 2: הוצאות השיווק מכבידות על השורה התחתונה

וויקס היא עדיין חברה ששורתה התחתונה אדומה (אפילו על בסיס Non GAAP), וזו צפויה להישאר כזו לפחות עד 2016. הגידול בשורת ההכנסות אפילו לא מחלחל לשורת הרווח התפעולי. זה עמד בשנת 2012 על מינוס 15.1 מיליון דולר, בגין 2013 הוא אמור להיות מינוס 18.3 מיליון דולר, ורק בשנת 2015 ההפסד התפעולי יקטן משמעותית אך יוותר הפסד. יותר מזה. וויקס בקושי מייצרת כסף על בסיס תזרים המזומנים החופשי שלה. אחרי תזרים שלילי של 4.6 מיליון דולר בשנת 2012, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013 הפך התזרים לחיובי - או יותר נכון הגיע לאיזון - ועמד על 164 אלף דולר.

מכיוון שוויקס עדיין מפסידה, התמחור שלה - לפחות זה של בנקי ההשקעות שפרסמו אנליזות למניה - נעשה לפי השורה העליונה, דהיינו לפי מכפיל הכנסות. זה עומד כרגע על 11 בגין תוצאות 2013 החזויות, ועל 5 בגין תחזית 2015.

יקר? זול? תשפטו אתם.

האופציות של 550 עובדי וויקס מגלמות הטבת ענק "על הנייר" של 914 מיליון שקל

הפיכת וויקס מחברה פרטית לציבורית העשירה לא רק את כיסי מייסדיה וקרנות ההון סיכון שהימרו עליה, אלא את כלל עובדיה, 452 לפי התשקיף אך 550 לפי אתר החברה (דהיינו גיוס של כמעט 100 איש במהלך הרבעון האחרון של 2013 לבדו).

מניתוח תכניות האופציות של החברה מרגע הקמתה ועד כה עולה כי עושר זה - אפילו שהוא כרגע רק "על הנייר" - הוא די אדיר במונחי החברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקאי. כל האופציות שחולקו עד כה מגלמות הטבה כוללת של 257.2 מיליון דולר (900 מיליון שקל), ואחת הסיבות לכך - מעבר למספר המשמעותי של אופציות שחולקו - היא מחירי מימוש אפסיים של חלק מהן, ובמילים די פשוטות: אופציות שבדיעבד ניתנו בחינם.

רק בשנת 2013 לבדה, כך לפי תשקיף החברה, חולקו 5.3 מיליון אופציות חדשות לפי מחיר מימוש ממוצע של 3.02 דולר למניה, וכך סך מספר האופציות שהוקצו כמעט הכפיל עצמו תוך שלושה רבעונים - נתון די חריג שממחיש עד כמה וויקס הייתה אגרסיבית במדיניות חלוקת האופציות שלה רגע לפני ההנפקה. המניה, נזכיר, נסחרת כרגע לפי מחיר של 24.43 דולר.

והנה עוד נתון שממחיש עד כמה כבדה חבילת האופציות הכוללת, 11 מיליון במספר: חבילה זו שוות ערך לכשליש מסך הון המניות הנוכחי של החברה. וכן, לא כל האופציות ברות מימוש מיידי, אך הסיכוי שחלקן תצאנה "מחוץ לכסף" הוא די נמוך לאור מחירי המימוש הנמוכים (0 עד 10.12 דולר). מה זה אומר? שבדילול מלא - נתון שקובע את שווי החברה בעת מכירה - וויקס למעשה שווה 1.2 מיליארד דולר. ייתכן מאוד שחלק ניכר מאופציות אלו נפל בחלקם של בכירי החברה, ולאו דווקא העובדים הזוטרים, אך אפילו תחת הנחה זו מדובר בהטבה בסדרי גודל חריגים.

ועוד משהו. וויקס מעניקה אופציות אפילו למי שמוגדר כיועץ לחברה ואינו עובד שכיר שלה (פרקטיקה די מוכרת). מהתשקיף עולה כי ההטבה הגלומה באופציות אלו עומדת על 4 מיליון דולר (14 מיליון שקל), ולכן סך ההטבה באופציות שחולקו עומד על 914 מיליון שקל, קרוב למיליארד שקל - מספר כמעט בלתי נתפס.

התשקיף מגלה: מייסדיה מכרו מניות לפני ההנפקה

"כסף זה לא הדבר שבשבילו אני קם בבוקר. אני לא חושב איך לעשות כסף כל הזמן", כך אמר אברהמי בראיון ל"גלובס".

חושב או לא, אברהמי ושני חבריו להקמת החברה, אחיו נדב וגיורא קפלן, כן הקפידו להמיר מניות של וויקס למזומן - הרבה לפני ההנפקה לציבור. לפי התשקיף של וויקס, האחים אברהמי וקפלן ניצלו שני סבבי גיוס של החברה בשנים 2010-2011 כדי למכור לקרנות ההון סיכון שהשקיעו בה מניות בשווי כולל של 9 מיליון דולר. התשקיף אינו מפרט את התפלגות המכירות בין כל אחד מהשלושה, אך נתונים אלו, בין היתר, מסבירים כיצד דוללו מייסדיה משמעותית ונותרו עם החזקה מצרפית של 10.2%.

ועוד משהו. התשקיף מגלה עד כמה וויקס היא חברה "משפחתית" ומדוע היא מקדישה בו פסקה שלמה לנושא ששמו Family Relationships. אבישי, יו"ר ומנכ"ל, כאמור, הוא אחיו של נדב, סמנכ"ל פיתוח עסקי, ואחיו של יואב, ארכיטקט מו"פ ראשי. כמו כן, ניר זוהר, נשיא וסמנכ"ל תפעול, נשוי לחגית, מנהלת הסטודיו לעיצוב של החברה במשרדיה בתל-אביב.

וויקס
 וויקס

המיליונרים של וויקס
 המיליונרים של וויקס

אתר הבית של וויקס
 אתר הבית של וויקס