השותף נטש: משפחת מנור חיסלה את החזקותיה באי.די.בי

משפחת מנור, השותף השקט של נוחי דנקנר באי.די.בי בעשור האחרון, מכרה אתמול 4.8 מיליון מניות בהיקף של 9.5 מיליון שקל - והמניה קרסה 51% ■ לאחר המכירה לא נותרה המשפחה עם החזקה כלשהי באי.די.בי

נמשכים גלי ההדף של העברת השליטה בקבוצת אי.די.בי. משפחת מנור, שהייתה "השותף השקט" של נוחי דנקנר בגרעין השליטה באי.די.בי בעשור האחרון, חיסלה אתמול את החזקותיה בקונצרן (כ-10% ממניות אי.די.בי אחזקות) תמורת 9.5 מיליון שקל בלבד.

מכירת החיסול של משפחת מנור - מבעלי בנק אגוד, סוכנות הרכב לובינסקי וחברת הנדל"ן צמח המרמן - היא ככל הנראה הסיבה לצניחה של 51% במניית אי.די.בי אחזקות אתמול, והיא מצטרפת למכירה הכפויה של מניות אי.די.בי שהחזיקה גנדן של נוחי דנקנר, על ידי בנק מזרחי טפחות בשבועיים האחרונים (כ-7% מההון תמורת 8.5 מיליון שקל).

סביר להניח כי בימים הבאים נראה גם את השותפה השקטה השנייה - משפחת לבנת (המחזיקה כ-12% ממניות אי.די.בי אחזקות), מוכרת את החזקותיה. זאת, מאחר שבמסגרת הסדר החוב שאושר על ידי ביהמ"ש, תימחק מניית אי.די.בי אחזקות מהמסחר בבורסה.

צריך לציין שלמרות המכירה הנוכחית 'בנזיד עדשים', משפחות מנור ולבנת לא הפסידו כנראה מההשקעה באי.די.בי. במהלך השנים חילקה חברת ההחזקות דיבידנדים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, שאפשרו לבעלי השליטה להחזיר את השקעתם.

לכך נוספו כיבודים שונים ועסקים עם חברות המשתייכות לקבוצה.

נזכיר כי לאחרונה הגיעו משפחות מנור ולבנת להסדר פשרה, במסגרת תביעה נגזרת שהוגשה נגד בעלי השליטה באי.די.בי אחזקות, בעקבותיו הסכימו להחזיר לקופתה 74 מיליון שקל, מהם 55 מיליון שקל במזומן.

היתרה תועבר באמצעות מניות אי.די.בי אחזקות אותן רכשו המשפחות במסגרת הנפקה של החברה בשנת 2012 (שזכתה לכינוי "הנפקת החברים של דנקנר"). טענת התובעים הייתה כי מדובר בחלוקה אסורה שנעשתה חרף אי-עמידת החברה במבחן יכולת הפירעון.

דסק"ש מתריעה מפירעון מיידי

האם העברת השליטה באי.די.בי עלולה לסבך את חברות המטה שבקומות התחתונות בפירמידה? היום דיווחה לבורסה דסק"ש, החברה הבת של אי.די.בי פתוח, כי שינוי השליטה בקונצרן מקים זכות לשני בנקים ישראליים להעמיד לפירעון מיידי הלוואות שהעמידו לחברה בהיקף כולל של 661 מיליון שקל. זאת, בשעה שבקופת דסק"ש היו נכון לסוף ספטמבר כ-635 מיליון שקל בלבד.

אחד מהתאגידים הבנקאיים הללו הוא בנק הפועלים בראשותו של המנכ"ל ציון קינן, האחראי לכמחצית מסכום ההלוואות המוזכרות. יתרת הסכום היא ככל הנראה הלוואה שהועמדה לאחת החברות התפעוליות שבשליטת דסק"ש.

במידה שהתאגידים הבנקאיים המלווים לא יגיעו להסכמות חדשות עם בעלי הבית החדשים בחברה - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, עלול הדבר להוות אירוע מטלטל עבור אי.די.בי לנוכח קופת המזומנים המוגבלת שלה.

בנק הפועלים נושה בקומות רבות של הפירמידה, ובנוסף על ההלוואה הנ"ל שהעניק לדסק"ש, העמיד הבנק גם הלוואה של כ-150 מיליון שקל לטומהוק הפרטית של דנקנר שבצמרת הפירמידה. בנוסף, הוא הנושה הגדול ביותר באי.די.בי פתוח, עם חוב של כ-770 מיליון שקל. לאור זאת נראה כי קינן יחתור להסכמות חדשות מול אלשטיין ובן משה.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "איננו מוסרים מידע על לקוחותינו".

שוני אלבק מתפטר מכלל ביטוח

במקביל, הודיעה היום קבוצת כלל ביטוח על התפטרותו של שוני אלבק מדירקטוריון החברה, בו היה חבר מאז אוגוסט 2012. התפטרותו של אלבק מגיעה בעקבות פניית המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לחברה.

ככל הידוע, סלינגר דורשת שאלבק והדירקטורים מטעם אי.די.בי - דנקנר, ליאור חנס וייתכן שגם אלי כהן, בעבר יו"ר כלל ביטוח - יעזבו את דירקטוריון קבוצת הביטוח, על רקע חילופי השליטה בקונצרן.

יחד עם זאת, סלינגר אינה מעוניינת לטלטל את כלל ביטוח יתר על המידה. לכן, ובשל הרצון בהמשכיות, נראה שיו"ר החברה, דני נוה, ייוותר בכיסאו כל עוד תמונת הבעלות בקבוצה אינה ברורה.

נזכיר כי לצד הליך המכירה לסינים, מונה משה טרי לנאמן כלל ביטוח. בחודשים הקרובים מצב זה צפוי להישמר עד אשר יוחלט על בעל שליטה אחר - קבוצת רוכשים סינים שחתמו על הסכם לרכישת כלל וכיום במגעים לאישורם מול האוצר, או רוכש אחר, או קבוצת אלשטיין-בן משה.