שר האוצר יאיר לפיד מגבש "חבילת צעדים" לתמיכה ביצוא

שר האוצר נפגש היום עם נציגי היצואנים ואמר להם כי "הגדלת היצוא תביא לצמיחה במשק ולהורדת יוקר המחיה בישראל. נעשה כל שביכולתנו לסייע לכם ולהתיר חסמים המקשים על עבודתכם"

שר האוצר, יאיר לפיד, ופקידי משרדו, מגבשים בימים אלו "חבילת צעדים" לתמיכה ביצוא שתוצג בימים הקרובים, כך נודע ל"גלובס". האוצר הודיע לפני זמן קצר על קיום ישיבה בו השתתפו בכירי האוצר יחד עם בכירי הארגונים הכלכלנים לרבות היצואנים.

בהודעה של האוצר אין אזכור לנושא העיקרי שתפס את רוב תשומת הלב: שער החליפין של השקל-דולר שנמצא בתהליך של יסוף מתמשך. נציגי היצואנים בירכו על כל הצעדים, הנראים "יותר מאותו דבר כגון הגדלת ערבויות המדינה ליצוא" - אך הסבירו כי יש צורך בתרופות לטווח המיידי והקצר ולצורך כך יש צורך בהעלאת שער הדולר לרמה של 3.8 שקלים.

הן בקרב הארגונים הכלכליים והן בקרב האוצר, מדברים על יחסים מעולים הקיימים בין שר האוצר ופקודיו לבין התעשיינים, זאת בשונה ליחסיו ששררו בתקופת שרי האוצר רוני בר-און ויובל שטייניץ. כמו כן, בקרב היצואנים מדברים על אכזבה עמוקה מהתנהלותה של נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג.

בתחילת השבוע נחשף ב"גלובס" כי בכירי האוצר ובכירי בנק ישראל קיימו בתחילת השבוע ישיבה מיוחדת על מנת לגבש צעדים משותפים בנושא שער חליפין, אך בכירי בנק ישראל הציגו עמדה שמרנית לפיה די בהתערבות שלהם בשוק המט''ח, בגידור החוב ובביטול הפטור על זרים על רווחי אג''ח ממשלתיות. באוצר הסבירו כי ביטול הפטור על אג''ח אינו ישנה מהומה את שער החליפין והצעד לא יהיה אפקטיבי.

כעת לא ברור אם האוצר יעשה מעשה בהקשר של שער חליפין ועד כמה האוצר יכול להיות פעיל בנושא שכן הוא שייך, באופן פורמאלי, לטריטוריה של בנק ישראל.

ל"גלובס" נודע כי כעת אין רוב בקרב הנהלת האוצר לקביעת רצפה לדולר וזאת אחרי בדקיה מעמיקה שערכה מנכ''לית האוצר, יעל אנדורן בנושא.

נזכיר כי בשבוע האחרון פורסם ב"גלובס" ראיון מיוחד עם המשנה לנגיד לשעבר, פרופ' צבי אקשטיין, בו הוא תומך ביוזמת קביעת שער מינימאלי. הבוקר, פורסמו ב"גלובס" דבריו של פרופ' ליאו ליידרמן בו הוא הביע התנגדות גורפת למהלך.

לפיד: "אתם הקטר של המשק הישראלי"

שר האוצר יאיר לפיד מנסה לפייס את היצואנים, על רקע מחאתם בנוגע לשער הדולר, שגורם לפגיעה קשה ברווחיות היצואנים ובכך ביצוא. בפגישה שערך היום (ד') עם נציגי היצואנים אמר לפיד כי "עידוד היצוא עומד בראש סדרי העדיפות של משרד האוצר".

"אתם הקטר של המשק הישראלי", אמר לפיד, וציין כי "עידוד היצוא עומד בראש סדרי העדיפות של משרד האוצר. הגדלת היצוא תביא לצמיחה במשק ולהורדת יוקר המחיה בישראל. נעשה כל שביכולתנו לסייע לכם ולהתיר חסמים המקשים על עבודתכם".

בפגישה שנערכה היום בצהריים נכחו מטעם הנהלת משרד האוצר: מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, הכלכלן הראשי, ד"ר מיכאל שראל ומנהל רשות המיסים, משה אשר.

נציגי היצואנים בפגישה: יו"ר התאחדות התעשיינים, צבי אורן, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מנכ"ל אלביט, בצלאל מכליס, מנכ"ל קמהדע, דויד צור, מנכ"ל סרגון נטוורקס בע"מ, עירא פלטי, נשיא פיליפס אלקטרוניקס, עמוס סומך, מנכ"ל פיליפס אלקטרוניקס, אריאל איקן, נשיא חברת ח. מר, מריאן כהן, יו"ר דירקטוריון תעשיות לכיש, גרשון גולדנברג ויו"ר תעשיית האלקטרוניקה והתוכנה, אלישע ינאי.

אחד הנושאים המרכזיים שעלה בפגישה, לבקשת היצואנים, הוא הגדלת כמות הערבויות לעסקאות יצוא. שר האוצר והחשבת הכללית ענו ליצואנים כי הנושא עומד בראש סדר העדיפויות של משרד האוצר ומשרד הכלכלה.