הבריאות תתייקר? איך ייראה שוק המכשור הרפואי ב-2014?

גם ב-2013 תחום המכשור הרפואי בארה"ב התמודד עם לחץ מחירים, מחסור בהון סיכון ובהנפקות ותחרות מצד המובייל ■ בנוסף, גופים שונים כבר לא מממנים טיפולים ביד רחבה ■ איך ייראה המודל העסקי ב-2014 ומה יהיו התחומים המבטיחים?

עבור חברות המכשור הרפואי, שנת 2013 המשיכה את רוב המגמות העיקריות שאפיינו את השנים שקדמו לה: לחץ מחירים, דרישה גוברת לספק נתונים מן השטח כדי להוכיח את העדיפות של מוצריהן, ואי הוודאות לגבי המשך דרכו של השוק. עם זאת, בתחום אחד ניכרת הקלה מסוימת - הדרישות של הרגולציה בארה"ב הפכו למעט פחות נוקשות.

דוד ברון, מנכ"ל חברת Boston Medtech Advisors המייעצת לחברות ישראליות שפועלות בארה"ב, מציין כי "המגמות הללו אינן תוצאה של 'אובמה-קר' (תוכנית הבריאות החדשה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, ג' ו'), אלא התוכנית והמגמות הללו נובעות מתהליכים עמוקים בשוק הבריאות. בעשור האחרון חלה עלייה תלולה בהוצאה הלאומית על בריאות בכל המדינות המפותחות. התוצאה היא לחץ המחירים של הגורמים המשלמים, וחוסר נכונות שלהם לקנות מוצרים אם הם לא חוסכים מיידית בעלויות שלהם".

ברון מציין כי בעוד ששוק המכשור הרפואי גדל בשיעור דו-ספרתי בעשור שעבר, הרי שבארבע השנים האחרונות חלה האטה בקצב הגידול. כלומר, לא כל מוצר שמציע חדשנות או תועלת לחולים מתקבל בזרועות פתוחות על ידי המשלמים. פירוש הדבר הוא שלמרות שהשוק כולו עדיין צומח, חברות חדשות עדיין נתקלות בקשיים להגיע אליו.

מגמות אלה יכולות להסביר מדוע גם השנה, למרות התאוששות במשקים בארה"ב ואירופה, לא התרחשה נסיקה משמעותית בהשקעות במכשור רפואי מצד קרנות הון סיכון, או בקצב ההנפקות הציבוריות. בשנת 2013 נערכו רק שתי הנפקות ראשוניות של חברות מכשור רפואי - LDR ו-Tandem, שעוסקות בתחום הטיפול בעמוד השדרה ובסוכרת, בהתאמה.

זאת, לעומת עשרות הנפקות שנערכו בשנה החולפת בתחום הביוטק והפארמה. מבחינת הון סיכון, ב-2013 השקיעו הקרנות כ-2.1 מיליארד דולר בחברות בתחום בארה"ב, בדומה לשנה שעברה. אם מביאים בחשבון גם את הפעילות הסינית וההודית שמחוץ לארה"ב, ייתכן שהסכום גדול יותר, אך בסך הכול חשות החברות הצעירות מחסור משמעותי בהון.

לתוך הפער הזה נכנסו קרנות הון סיכון תאגידיות. אלה מופעלות על ידי חברות המכשור הרפואי הגדולות, שהחלו להבין כי אם הן לא יתמכו בחדשנות, לא יהיו להן בהמשך חברות בשלות לרכוש.

בשנים האחרונות החברות הגדולות רוכשות חברות קטנות רק בשלב מאוחר יחסית, כמו הוכחת מכירות, וזה אחד הגורמים שהוביל בעקיפין להתייבשות המימון בתחום. כעת הגדולות מבינות כי החברות הצעירות לא יגיעו לשלב המכירות ללא עזרת מימון מצדן.

נתון אופטימי לגבי 2013 הוא קצב המיזוגים והרכישות בתחום. בין העסקאות המעניינות שנעשו בשנה החולפת ישנן הרכישה של קרן ההשקעות KKR, שקנתה 80% מחטיבת הבריאות של פנסוניק ב-1.6 מיליארד דולר; חברת האורתופדיה סטרייקר שרכשה את חברת הרובוטיקה מאקו ב-1.7 מיליארד דולר; ובאקסטר שרכשה את חברת הדיאליזה Gambro.

התחומים שעניינו במיוחד את גיוסי ההון סיכון והמיזוגים והרכישות היו האורתופדיה, הניתוחים הזעיר-פולשניים והגירוי העצבי. התחום ה"חם" של השנים הבאות יהיה כנראה גריאטריה - הטיפול הכולל במבוגרים עולה הון למערכת הבריאות.

בריאות בענן

לדברי ברון, אחת הסיבות למחסור בכסף במכשור הרפואי הקלאסי הוא, שחלק מן ההשקעות הוסבו לתחום הבריאות הסלולרית והדיגיטלית. תחום זה גייס השנה סכום שיא של 1.6 מיליארד דולר בארה"ב. נתון זה מרשים אף יותר בהתחשב בכך שחלק מן הפיתוחים בתחום הם אפליקציות ואתרי בריאות, שאינם דורשים את היקף ההשקעה האדיר של מכשור רפואי רגיל. כלומר, הסכום שגויס מממן לא מעט חברות.

חברות המכשור הרפואי הקלאסיות מתמודדות כעת עם הדרישה כי כל מכשיר רפואי יספק מידע רציף מכל מקום, וכי ניתן יהיה לנתח את ה"ביג דאטה" הזה באופן שיאפשר לדעת אם המוצר אכן תרם לבריאות חולים והוביל גם לחיסכון כספי.

בהתאם, בעתיד המודלים העסקיים בתחום עשויים להשתנות לחלוטין. אם כיום התגמול ניתן כשבית החולים או רופא רוכשים מכשיר, או כשהם משתמשים בו, בעתיד הוא עשוי להיות לפי "כמות הבריאות" שהמוצר הוסיף למשתמשים. הכיוון הדיגיטלי מכניס לשוק המכשור הרפואי שחקנים חדשים מעולם המחשוב והתקשורת, וקשה להכריע מי יהיו הכוחות שישלטו בעתיד בתחום.

לעומת מגמות אלה של העולם המפותח, בעולם המתפתח ממשיכה לגבור הדרישה לרפואה טובה יותר ולמכשור רפואי מתקדם, כאשר התשלום הוא בחלקו ממשלתי ובחלקו מן הכיס של המתעשרים החדשים במדינות הללו.

ומה ב-2014 והלאה?

השאלה המעניינת ביותר כרגע בתחום נוגעת לטכנולוגיה והמוכנות לשלם עליה - האם המבטחים יקטינו את הכיסוי ללקוחות, או יגדילו את הפרמיות, ועד כמה תסכים הממשלה להשתתף בהוצאות הכספיות? החדשות הרעות הן שהקצב המהיר של השינויים, בעיקר בשוק האמריקאי, פוגע בחברות הישראליות, שאינן קרובות מספיק לשוק כדי להבין את השינויים לעומקם ולהגיב להם במהירות. ייתכן שיידרש זמן עד שהחברות הללו יפענחו את האופן שבו פועל שוק המכשור הרפואי החדש.

מוצרי מכשור רפואי
 מוצרי מכשור רפואי

מי ישקיע
 מי ישקיע