דיווח: מו"מ לעסקת נפט במיליארדי דולרים בין רוסיה ואיראן

רויטרס: איראן במו"מ מתקדם לאספקת 500 אלף חביות נפט ביום לרוסיה בתמורה לאספקת מצרכי מזון וציוד ■ אם תיחתם, העסקה תכניס לאיראן 1.5 מיליארד דולר בחודש

מגעים לעסקת נפט ענקית בין איראן לרוסיה. לפי דיווח ברויטרס, איראן תספק לרוסיה 500 אלף חביות נפט ביום בתמורה לאספקת מצרכי מזון וציוד.

אם תיחתם העסקה, יצוא הנפט של איראן יסבל קשות מהסנקציות של מדינות המערב כנגדה, יתרומם משמעותית. לפי מחיר חבית של כמעט 100 דולר, משמעות העסקה היא רווח של 1.5 מיליארד דולר בחודש לאיראן.

המידע הגיע לסוכנות הידיעות רויטרס מ-3 גורמים איראניים ורוסים המקורבים למגעים. "נרשמת התקדמות רצינית במשא-ומתן בין שתי המדינות", אמר אחד המקורות הרוסיים. "הסיכויים לעסקה גבוהים, אנחנו דנים בפרטים האחרונים".

לא ברור אם העסקה, אם וכאשר תיחתם, תהיה לפני העמידה של איראן בהסכם הזמני שבו התחייבה בפני המערב לעצור את ההתחמשות הגרעינית שלה. בנוסף, לא ברור אילו מצרכים תספק רוסיה לאיראנים.

הסנקציות שמטילות ארה"ב ומדינות אירופה על איראן הביאו לצניחה של כ-50% בסך יצוא הנפט מאיראן בשנה וחצי האחרונות לכמיליון חביות ביום. רוסיה, כמובן, לא שותפה לסנקציות. צרכנית הנפט הגדולה ביותר מאיראן היא סין, שקונה ממנה כ-420 אלף חביות נפט ביום. מדינות אחרות שרוכשות נפט מאיראן הן יפן, דרום קוריאה, הודו דרום אפריקה וטורקיה - אבל הן קיצצו משמעותית את הרכישות בלחץ מערבי.