מדנקנר לאבי פישר: שוני אלבק עובר לפישר-בכר-חן

מצטרף למשרד עורכי הדין שאחד ממייסדיו הוא אבי פישר, ששימש כמנהל בכיר בקבוצת אי.די.בי ■ אלשטיין ובן-משה לא יתערבו במינוי מנכ"ל למכתשים אגן

עוד ועוד "פליטים" מבכירי אי.די.בי של עידן נוחי דנקנר מוצאים לעצמם ג'ובים חדשים בשוק ההון. לאחר שדיווחנו כאן לאחרונה כי בכוונת אייל סולגניק, מנהל הכספים לשעבר של החברה, לפתוח משרד ייעוץ עצמאי, נודע ל"גלובס" כי שוני אלבק, לשעבר המשנה למנכ"ל אי.די.בי, הצטרף למשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן ושות'.

אלבק וסולגניק, שני יוצאי רשות ניירות ערך שהתברגו בהנהלת אי.די.בי, התפטרו באוגוסט האחרון מתפקידיהם בקונצרן, על רקע הסדר החוב בחברה. אלבק המשיך עד לאחרונה לייעץ לאי.די.בי על תקן של יועץ חיצוני.

משרד פישר-בכר-חן ושות' העניק עד לאחרונה את שירותיו לנוחי דנקנר במאבק השליטה על אי.די.בי. פישר-בכר-חן הוא משרד מוביל בנושא שוק ההון, תאגידים, רגולציה כלכלית ועסקאות מסחריות, שאחד ממייסדיו הוא אבי פישר, מי שהיה שותפו של נוחי דנקנר להקמת גנדן, ובהמשך שימש כמנהל בכיר בקבוצת אי.די.בי.

בשנת 2012, בעקבות מכירת השליטה בחברת כלל תעשיות על-ידי הקונצרן, חצה פישר את הקווים, והוא משמש מאז כיו"ר וכמנכ"ל החברה, תחת שליטתו של המיליארדר לן בלווטניק.

מי יחליף את ויגודמן במכתשים?

בעלי הבית החדשים באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, טרם קיבלו את המפתחות למשרדי החברה, וכבר רובצת לפתחם סוגייה שעמה יצטרכו להתמודד בחודשים הקרובים - מציאת מחליף למנכ"ל מכתשים אגן היוצא - ארז ויגדומן, שמונה לאחרונה למנכ"ל חברת טבע.

חברת האגרו-כימיה מכתשים אגן מוחזקת בידי כור (כ-40%), הנמצאת בימים אלה בעיצומו של מיזוג עם החברה-האם דסק"ש, שבשליטת אי.די.בי פתוח.

בעלת המניות הדומיננטית במכתשים אגן היא כמצ'יינה הסינית (כ-60%), ולויגדומן כמנכ"ל היה חלק בלתי מבוטל ביצירת האמון ומערכת היחסים הטובה ששורה בין אי.די.בי לבין הסינים. יתרה מכך, הוא זה שהיה אמור להוביל את הנפקת מכתשים אגן במהלך 2015, ככל הנראה בבורסת הונג-קונג או בבורסת ניו-יורק.

בשל כך, לזהות המנכ"ל החדש בחברה משקל רב לגבי יצירת ערך לקבוצה עצמה, ובפרט לחברה-האם - כור, שכאמור צפויה בקרוב להתמזג עם דסק"ש.

ויגדומן, שהתכונן מבעוד מועד ליום עזיבת החברה, השכיל בשנים האחרונות לטפח דור המשך, כזה שבבוא היום יוכל להחליף את מקומו ולזכות גם באישורם של הסינים.

ככל הנראה, בין השמות אשר עליהם המליץ למועצת המנהלים של החברה נמצאים חן ליכטנשטיין, המשמש כיום משנה למנכ"ל; רן מידן, מנכ"ל החברת-הבת ומנהל אזור אפריקה ואסיה פסיפיק; ואיגנאסיו דומינגוז, סמנכ"ל, מנהל מסחרי ראשי ומנהל חטיבת המוצרים והשיווק בחברה. נראה כי אלשטיין ובן-משה יימנעו מהתערבות בתהליך מינוי המנכ"ל לחברה.

כור ממשיכה לממש קרדיט סוויס

בינתיים ממשיכה החברה-האם, כור, במהלך מימוש החזקותיה במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס. ביום שישי האחרון דיווחה החברה על מכירת 1.9 מיליון ממניות הבנק שבבעלותה בהיקף של כ-54.9 מיליון פרנק שוויצרי (כ-212 מיליון שקל).

בעקבות המכירה תרשום כור בדוחות הרבעון הרביעי של 2013 ובדוחות הרבעון הראשון של 2014 רווח של 35 ו-4 מיליון שקל בהתאמה, דסק"ש צפויה לרשום רווח של 23 מיליון שקל ו-2.5 מיליון שקל בהתאמה ואי.די.בי פתוח 18 ו-2 מיליון שקל בהתאמה.

כ-22 מיליון פרנק שוויצרי מתמורת המכירה שימשו את כור לפירעון חלק מיתרת ההלוואות למורגן סטנלי ולסיטי, יתרת האשראי מתאגידים אלה עומדת במצטבר על כ-90 מיליון פרנק שוויצרי.

לאחר המכירה האמורה, מחזיקה כור בכ-8.62 מיליון מניות של קרדיט סוויס, המהוות כ-0.54% מהון המניות של הבנק השוויצרי ואשר שוויין נכון להיום עומד על כ-249 מיליון פרנק שוויצרי. מאז הכריזה החברה על מימוש מניות קרדיט סוויס באוגוסט האחרון, מומשו 22.43 מיליון מניות קרדיט סוויס, תמורת כ-640.2 מיליון פרנק שוויצרי.