HopOn: לשלם על נסיעה באוטובוסים דרך הסמארטפון

האפליקציה של הסטארט-אפ הישראלי מזהה את מספר הקו, התחנה ומספר האוטובוס - ומאפשרת לשלם בלי קשר עם הנהג

כמה פעמים נתקלתם בחיפוש האינסופי אחר כמה מטבעות קטנים בתוך הארנק שלכם, כדי שיהיה לכם מספיק כסף לשלם לנסיעה באוטובוס? גם אם עבר זמן רב מאז שנסעתם בתחבורה ציבורית, אתם ודאי זוכרים את הסיטואציה הזאת. גם דוד מזומן ועופר סיני, שניהם בני 30, הכירו זאת כשעבדו כרואי חשבון בתל-אביב ומדי יום עשו את הדרך ממגוריהם בפתח תקווה לתל-אביב ובחזרה.

"היה פה לא מעט תסכול - להישאר תקוע בלי מזומן, לחפש כספומט קרוב, כל הממשק של התשלום מול הנהג וההמתנה לעודף. גם כשאתה כבר קונה רב קו, אתה לא ממש יודע מה היתרה שנשארה לך", מסביר מזומן.

בספטמבר 2012 החליטו השניים למצוא פתרון והקימו את חברת HopOn. ללא רקע טכנולוגי, הם חיפשו מפתח תוכנה באינטרנט ותוך זמן קצר יצרו מוצר ראשוני, שיאפשר תשלום על נסיעה באוטובוסים דרך הסמארטפון. בדצמבר אותה שנה הם פנו למפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, שאהב את הרעיון ונתן את האור הירוק.

הסטארט-אפ התחיל בפיילוט עם חברת דן בשלושה קווים ובהמשך הצטרפו גם חברת קווים, גולן, מטרונית ובאחרונה גם חברת מטרודן בבאר שבע. בכוונת החברה לעבוד עם כל חברות התחבורה הציבורית עד סוף השנה.

אז איך עובדת המערכת של HopOn? בכל אוטובוס המשתתף בפיילוט מוצב משדר מיוחד מעל הנהג, שמשדר תדר גבוה בטכנולוגיית אולטרה סוניק, הכולל קוד ייחודי לאותו אוטובוס. הנוסע מפעיל את האפליקציה, שסורקת אחר התדרים הגבוהים ומזהה תוך פחות משנייה מה מספר הקו, התחנה ומספר האוטובוס. כך נרשמת הנסיעה עבור הנוסע מבלי שייצור קשר עם הנהג. האפליקציה מאפשרת להגדיר כרטיס רב קו, חופשי-חודשי ואחרים, ובהמשך ניתן יהיה לרכוש כרטיסים אלה מהאפליקציה.

כדי להירשם, מסביר מזומן, יש צורך במספר טלפון בלבד. את פרטי כרטיס האשראי לתשלום מכניסים בינתיים רק באתר האינטרנט של החברה, שם גם ניתן לטעון כרטיסים. בחלק מהאוטובוסים בפיילוט, מציין מזומן, יש מדבקה עם קוד QR לסריקה במקום משדר. "מלבד נוחות התשלום, הכסף אצלנו מאובטח. היום, אם אתה מאבד רב קו אנונימי עם 200 שקל, זה הלך לאיבוד. אצלנו אפשר לנעול את השימוש מאתר האינטרנט במקרה שאיבדת את הטלפון", אומר מזומן.

החברה חתמה על שת"פ עם NetBus, אפליקציה ישראלית פופולרית לתחבורה ציבורית, שמאפשרת לבדוק מתי אוטובוס מתקרב לתחנה הקרובה למשתמש.

קהל המשתמשים בתחבורה הציבורית מאופיין לעיתים בקהל מבוגר ולא במאמצים ראשונים של טכנולוגיות דיגיטליות. את מזומן זה לא מדאיג. "אנחנו מודעים לפרופיל הנוסעים וכנראה שזה לא יתאים לכולם אבל השקענו מחשבה בכך שהאפליקציה והשירות יהיו הכי פשוטים שיש", הוא אומר.

הפוטנציאל להקל על אופן התשלום בתחבורה ציבורית די גדול. "שוק התחבורה הציבורית מגלגל 3.5 מיליארד שקל, עם 700 מיליון נסיעות באוטובוסים. אנחנו גם במגעים עם רכבת ישראל והרכבת הקלה ושוקלים התרחבות לחו"ל", מספר מזומן.

ל-HopOn יש כמה מתחרים בעולם, כולל חברת Movvit הישראלית, שמאפשרת לתכנן מסלולי נסיעות בתחבורה ציבורית. "שוק טוב זה שוק שיש בו תחרות", מודה מזומן.

מודל עסקי: "נגבה עמלה של כ-2% על כל רכישה, אך עדיין לא החלטנו מאיפה נגזור אותה - משרד התחבורה, חברות האוטובוסים, מהנוסעים עצמם או באופן משולב".

משמעות השם: "Hop on" זה לקפוץ על האוטובוס ובא מאוטובוסים של תיירים בחו"ל שאפשר לקנות כרטיס לכמה ימים ולעלות ולרדת בתחנות באופן חופשי. אנחנו שמים את עניין הפשטות כמטרה עליונה".

HopOn

שנת הקמה: 2012

מייסדים: דוד מזומן ועופר סיני

תחום פעילות: פתרון תשלום סלולרי לתחבורה ציבורית

היקף גיוס: מאות אלפי דולרים

משקיעים: הון עצמי

אתר: hopon.co.il