לפיד לתעשיינים: "הסכם מדיני יציל הכלכלה - השמיעו קולכם"

אחד היצואנים: "על מה הוא מדבר בכלל? אני צריך מהלכים מוניטריים מחר בבוקר שיאפשרו לי להתקיים. מה יעזור לי עכשיו הסכם שלום שיהיה במקרה הטוב בעוד שנה או שנתיים"

לפגישה הזאת, שהתקיימה בשבוע שעבר, בכירי היצואנים והתעשיינים באו עם בטן מלאה: מישהו רצה לשפוך שם לפני שר האוצר יאיר לפיד את הכול על הדולר הנמוך, ועל היעדר המעש המתבקש כדי לשפר את כושר התחרות של התעשייה הישראלית בשוקי העולם. אחרים רצו לדבר על הצרת מהלכיהם של ספקולנטים ש"צוחקים על כולנו", כהגדרת אחד ממשתתפי הפגישה. היו שהתמקדו בערבויות שמעמידה המדינה באמצעות חברת אשרא לעסקאות של חברות ישראליות בעולם. כל אחד הביא את מכאוביו ואת צרותיו, דורש פתרונים.

היו שם הנשיא והמנכ"ל של התאחדות התעשיינים, צביקה אורן ואמיר חייק; לצדם יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ונשיא מוטורולה ישראל לשעבר, אלישע ינאי; מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס; דוד צור מקמהדע; גרשון גולדנברג, יו"ר תעשיות לכיש ובכירים נוספים. מולם ישבה צמרת פקידות משרד האוצר: המנכ"לית, יעל אנדורן; הממונה על התקציבים, אמיר לוי; החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו; הממונה על שוק ההון, דורית סלינג'ר; ומנהל רשות המסים, משה אשר.

השיחה קלחה; משתתפיה העידו שהתקיימה ברוח טובה, הדגישו כי המעמד אינו מובן מאליו: זה חודשים שבכירים במגזר הזה מתלוננים על תחושה של יתמות, מזכירים נאומים חגיגיים של שרים בכירים שמגדירים את התעשייה ואת הייצוא כ"הקטר של המשק" - אך כשיורדים מן הפודיום ונכנסים לרכב השרד שלהם, מדחיקים את העובדה של"קטר" הזה תכף נגמר הדלק, שלא לדבר על טיפול תקופתי במוסך.

"שפכנו את הלב", העיד אחד ממשתתפי המפגש, "דיברנו על הכול. על השפל בדולר, על תחרות בשוקי העולם, על המיסוי ועל הרגולציה. שר האוצר הקשיב, ובשלב מסוים הורה לפקידות הבכירה שלו לצאת מהחדר. כולם יצאו, נשארנו שם אנחנו, לפיד וראש המטה שלו. הוא דיבר תכל'ס, בלי סחור-סחור. הוא אמר לנו: 'אם אתם רוצים באמת לחזק את הכלכלה, צריך הסכם מדיני. המצב הזה משפיע על הכלכלה שלנו יותר מכל דבר אחר'. הוא אמר שבלי הסכם, המצב שלנו יהיה הרבה פחות טוב. הוא לא אמר לנו דבר שלא ידענו עד עכשיו. לא הופתענו. אנחנו חיים בצלם של איומים לחרמות מכל מיני מדינות בעולם, בגלל המצב המדיני המסובך עם הפלסטינים. לזכותו ייאמר שהוא דיבר בישירות, באומץ, חד וחלק". משתתף אחר בפגישה העיד בשיחה עם "גלובס" כי שר האוצר קרא לנוכחים בחדר לא להתבייש, ולהשמיע את קולם למען התקדמות מדינית.

"נרדמנו בשמירה"

בהודעה שהפיצה לשכת שר האוצר לאחר הפגישה, לא היה זכר לעניין המדיני. ההודעה לוותה בציטוט מפייס מפיו של לפיד: "אתם הקטר של המשק הישראלי. עידוד הייצוא עומד בראש סדרי העדיפות של משרד האוצר. הגדלת הייצוא תביא לצמיחה במשק ולהורדת יוקר המחיה בישראל. נעשה כל שביכולתנו כדי לסייע לכם וכדי להתיר חסמים שמקשים על עבודתכם". יום לפני כן, ה"חצי אח" של לפיד, שר הכלכלה נפתלי בנט, נשא בלהט נאום מדיני תקיף במכון למחקרי ביטחון לאומי: "לא נסכים לגבול בכביש 6 כדי לקבל טילים על כביש 4. מדינה פלסטינית תציף אותנו בפליטים - והיא האיום הדמוגרפי על ישראל".

רבים מבין היצואנים שהשתתפו בפגישה עם לפיד דיווחו שיצאו ממנה מעודדים. אחד מהם טען שהוא מחכה לתוכנית עבודה שיציג משרד האוצר תוך כמה שבועות, כדי להתאים את ארגז הכלים שלהם בבואם להתחרות בשוקי העולם. אלישע ינאי, שחרד משער דולר נמוך שמאיים על תעשיית ההיי-טק הישראלית, מקווה לטוב: "יש לי טבלת אקסל במחשב, שמפרטת את כל הבקשות שהגישו חברות ישראליות לביטוח של עסקאות באשרא - וכולן נדחו.

מדובר בעסקאות בהיקף של 4 מיליארד דולר בשנת 2013, רבע מהן בתחום ההיי-טק. נרדמנו בשמירה, אבל ניכר שבמשרד האוצר עשו שיעורי בית. התרשמתי שיש רצון אמיתי לסייע. חשוב לשמר את הפורום הזה, לשמר את ההידברות. והפלסטינים? גם ב-1996 היו לנו בעיות עם הפלסטינים, אבל אז - זה לא הפריע לנו לטפל בבעיית החינוך ובהכשרה של מתכנתים ושל מהנדסים שיובילו את הענף הזה".

פרטי הפגישה בין לפיד ליצואנים ולתעשיינים הגיעו לאוזניהם של רבים אחרים שלא הוזמנו אליה. "על מה הוא מדבר בכלל", תהה בשיחה עם "גלובס" יצואן בכיר, "אני צריך מהלכים מוניטריים מחר בבוקר, שיאפשרו לי להתקיים. מה יעזור לי עכשיו הסכם שלום שיהיה במקרה הטוב בעוד שנה או שנתיים? זה כמו לבוא לרופא, להתלונן על כאבי ראש ועל התעלפויות תכופות והוא רושם לי טיפול בציפורן החודרנית שיש לי ברגל. מה בינתיים?"

"סוגיה בראש סדר העדיפויות"

בינתיים, התעשיינים מחכים לתוכנית חדשה שמתגבשת במשרד האוצר ומשיחתם עם לפיד. כמה מהם ניסו להעריך שתתמקד בהרחבה ניכרת של ערבויות לעסקאות יצוא של חברות ישראליות באמצעות אשרא, ויתכן שבאמצעות חברות אחרות. גם בלשכת לפיד הגדירו את הדבר כ"סוגיה שנמצאת בראש סדר העדיפויות של המשרד".

"הוא לומד את החומר טוב, יש לו כישורי למידה מעולים", העיד על לפיד בכיר בתעשייה. את התקווה שהבשורות הטובות שירצו את עמיתיו הוא יקבל משר הכלכלה, הוא זנח. גם בנט בעצמו יודע שהוא לא חביבם הגדול של התעשיינים ושל היצואנים. בכירים במשרדו אומרים, כמו חצי מתגוננים ודי בצדק, כי אין בכוחם להתערב במדיניות המט"ח של בנק ישראל, שהכתובת לטענות היא משרד האוצר.

בחודש שעבר בנט בא לוועידת התעשייה באילת הישר ממסע הסברה שעשה בארה"ב. מאות התעשיינים שמילאו את האולם ייחלו לשמוע ממנו בשורה מרנינה, אבל הוא דיבר על חזון המגדלור: שהמשק הישראלי יתאפיין בחדשנות שתאיר למרחקים כמו מגדלור שליד המזח. אחד מבכירי התאחדות התעשיינים לא הצליח להתאפק וקרא לעברו מאחת השורות האחרונות שהוא לא מתרגש מהמחשבה שייעודו להיות מגדלור: מבנה בטון מיושן, מבודד, מוזנח. ניכר שלפחות בינתיים, יש להם את לפיד בתפקיד המאמי התורן. ומזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי? הוא ימשיך להתרוצץ בין רמאללה לבין ירושלים.