הזהב השחור: מה יקרה למחירי הנפט בשנת 2014?

מחירי הנפט נשארו מאחור בשנה החולפת, שבה מדדי המניות דווקא טיפסו ■ האם ב-2014 תתהפך המגמה? לפי ג'ובאני סטאונובו מ-UBS ואוהד חיים מלאומי שוקי הון נראה שאת התשואה כדאי למשקיעים לחפש במקום אחר

בשנתיים האחרונות הריבית האפסית בשווקים דחפה כלפי מעלה את המחירים של לא מעט נכסים, ובעיקר את שוקי המניות שנסחרים בחלקם במחירי שיא. מי שנותר מאחור באופן מעט מפתיע, הוא מחיר הנפט - סחורה שהייתה בעבר הלא רחוק מומלצת על ידי מרבית מנהלי ההשקעות, כנכס שראוי להחזיק בכל תיק השקעות כחלק מפיזור הנכסים.

את השנה החולפת סיים הנפט עם ירידה מינורית של 0.6%, ולמעשה מאז אמצע שנת 2011 מדשדש מחירו סביב הרמות הנוכחיות. מה שיותר בעייתי עבור המשקיעים, הוא שסטיות התקן של מחיר הנפט נותרו גבוהות.

כך, לדוגמה, בפברואר 2013 הגיע מחירו של הנפט מסוג ברנט לשיא השנתי שלו - 120 דולר לחבית - אלא שאז חלה צניחה חדה במחירו, שנפל בתוך חודשיים ב-19%, אל מתחת רף 100 הדולרים. בהמשך השנה טיפס מחיר הברנט ל-116 דולר לחבית, על רקע המתיחות בסוריה. כיום, לאחר התפוגגות המתיחות והפשרת היחסים עם אירן, עומד מחיר הנפט על 106.7 דולר לחבית.

בעזרת ג'ובאני סטאונובו, אנליסט הסחורות של UBS Wealth Management, ואוהד חיים, אנליסט האנרגיה של לאומי שוקי הון, ננסה להבין מהם הגורמים שצפויים להשפיע על מחיר הנפט ב-2014, האם הדשדוש במחירו צפוי להיגמר בשנה זו, והאם המרווח בין שני סוגי הנפט העיקריים בעולם - הנפט מסוג ברנט המופק מבארות בים הצפוני ומשמש אמת מידה לכשני שלישים מעסקאות הנפט העולם, והנפט הטקסני (WTI) המופק בארה"ב - צפוי להתרחב או להתכווץ בשנה הנוכחית.

"לא ממליץ על 'שורט'"

"אנחנו מצפים שהיקף צריכת הנפט יגדל ב-1.2%-1.3% בשנה הקרובה, והקטליזטור לכך יהיה עלייה בשיעור צמיחת התמ"ג העולמי, שצפוי לעמוד על 3.4% ב-2014 לעומת 2.5% ב-2013", מתייחס סטאונובו לגורמים שישפיעו על מחיר הנפט בשנה הקרובה. "בשנה החולפת היו לא מעט עצירות לא מתוכננות בהפקות נפט במדינות שונות כגון לוב, עירק וניגריה, ואנו מצפים כי ההשפעה של עצירות אלו תפחת ב-2014, ובחלק מהמקומות שבהן נעצרה ההפקה היא תתחדש".

חיים אומר, כי "בטווח הארוך תגליות הנפט בארה"ב ישפיעו על יחסי הכוחות בשוק הנפט העולמי, ויגדילו את ההיצע, והדבר עשוי להוביל לירידת מחירי האנרגיה בעולם. בנוסף לכך, יש שני כוחות משמעותיים שדוחפים להחלשת מחיר הנפט גם בטווח הקצר: שיחות הגרעין עם אירן, שעשויות להוביל לחזרת הנפט האיראני לשווקים; וצמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב, אשר צפויה לתמוך בהתחזקותו של הדולר, אשר לו קורלציה הפוכה עם מחיר הנפט. כל הגורמים הללו מובילים אותנו למסקנה שמחיר הנפט יירד", הוא אומר.

למרות מסקנה זו, חיים לא ממליץ למשקיעים לעשות "שורט" על מחיר הנפט. "למרות הכוחות הפועלים לירידה במחיר הנפט, אנחנו לא רואים באופק מימוש משמעותי, כי האינטרס של החברות הפועלות בארה"ב דומה לזה של ארגון אופ"ק, והן מעוניינות במחירי אנרגיה גבוהים יחסית, כדי להצדיק את רמות ההשקעה הגבוהות.

"כך, למרות ששוק הנפט נהנה מהיצע גבוה יחסית, אנו נזהרים מלהצהיר על צפי לירידות חדות במחיר הנפט, ולהערכתנו נמשיך לראות את מחירי הנפט סביב הרמה הנוכחית. מחיר היעד שלנו לשנה הקרובה עומד סביב מחיר ממוצע של 103 דולר לחבית", אומר חיים, ורומז שאת התשואה שהמשקיעים רוצים, כדאי להם לחפש במקום אחר.

גם ב-UBS מחזיקים בדעה דומה. "אנו מעריכים כי מחיר הנפט מסוג ברנט ינוע סביב מחיר ממוצע של 100 דולר לחבית ב-2014, עם אפשרות זמנית שהמחיר ירד מתחת לרמה זו ב-4-6 חודשים הקרובים", אומר סטאונובו. "מאחר שלערב הסעודית יש יכולת לווסת ולאזן את השוק, הסיכוי שמחיר הנפט ירד בשנה הקרובה מתחת ל-100 דולר, הוא נמוך".

המרווח בין סוגי הנפט לאן?

בפברואר אשתקד הגיע המרווח בין מחיר הנפט מסוג ברנט לנפט הטקסני ל-23.18 דולר לחבית, ובתי הזיקוק בארה"ב בעלי הגישה לנפט הטקסני נהנו מרווחים עצומים, ומניותיהן נסקו; אלא שהחגיגה, שנמשכה מעל שנתיים, נגמרה ללא התראה מוקדמת, וחמישה חודשים לאחר מכן, בחודש יולי, המרווח בין שני סוגי הנפט התכווץ לכ-4.5 דולר לחבית.

אותם בתי זיקוק, שחלקם רשמו רווחי שיא בתחילת השנה, עברו להפסד בהמשכה, מה שגם בא לידי ביטוי במחיר המניות שלהם, שרשם ירידה חדה. מאז התאושש המרווח, והיום הוא עומד על כ-14 דולר לחבית.

"להערכתנו, המרווח בין שני נכסי הבסיס צפוי להישאר תנודתי במהלך השנה הקרובה", אומר חיים. "לאחר תאונת הרכבות בצפון דקוטה הרגולציה בארה"ב עשויה לאכוף תקנות שיובילו להתייקרות עלויות ההובלה של ה-WTI, שתביא להקטנת פער המחירים בין שני סוגי הנפט".

חיים מוסיף עוד, כי במקרה שהלחץ של לובי מפיקות הנפט בארה"ב לשינוי המדיניות לאיסור יצוא נפט גולמי יישא פירות, הפער בין שני נכסי הבסיס ייעלם. במצב הנוכחי, כל עוד הסטטוס-קוו הקיים נשמר, בתי הזיקוק בארה"ב שממוקמים במרכז היבשת ימשיכו ליהנות ממרווחי זיקוק גבוהים".

להערכת סטאונובו, המרווח בין שני סוגי הנפט צפוי להצטמצם לטווח של 5-7 דולר לחבית. "המרווח הגבוה ימשיך ליצור תמריץ לבתי הזיקוק האמריקניים להקטין את יבוא הנפט הגולמי ולהגדיל את יצוא התזקיקים, מה שיאזן את הפער בין מחירי הנפט. כמו כן, שיפור בקיבולת ההובלה של צינורות מתוך ארה"ב למפרץ מקסיקו ברבעון הראשון, יספק את הטריגר לצמצום המרווח", אומר סטאונובו.