סוף החלום: משהב"ט מקצץ ייצור ה"נמר" בארה"ב

זאת, בגלל קשיי תקציב ■ המשמעות: פחות "נמרים" לצה"ל, קנס על הפרת חוזה ■ על פי החוזה המקורי עם ג'נרל דיינאמיקס היתה החברה אמורה למסור לצה"ל שלדות לכמעט 400 "נמרים", אך תכנית החומש העכשווית בצה"ל קיצצה כמחצית ממספר זה

באוקטובר 2010 זכתה החברה האמריקאית ג'נרל דיינאמיקס לנדס סיסטמס (GDLS) במכרז של משרד הביטחון לייצור שלדות ורכיבים מרכזיים אחרים ל-386 נושאי גייסות משוריינים מדגם "נמר". עתה, אחרי קצת יותר משלוש שנים, מנהל משרד הביטחון מו"מ עם GDLS לשינוי ההזמנה המקורית: תכנית החומש העכשווית של צה"ל מאלצת את המשרד לקצץ את ההזמנה ביותר ממחצית ולהסתפק ב-170 "נמרים" בלבד. ישראל תצטרך לשלם ליצרן קנס שיגיע, על פי אומדן, ל-17 מיליון דולר בגין שינוי החוזה, כך מוסר "דיפנס ניוז".

על פי החוזה המקורי, היתה אמורה GDLS למסור לצה"ל 110 שלדות "נמר" בשלב הראשון, ומשרד הביטחון היה רשאי לממש אופציה ל-276 יחידות נוספות בעלות קבועה מראש בסך 730 אלף דולר ליחידה, בהנחה שמתקן הייצור של GDLS בלימה, אוהאיו, יעבוד בתפוקה מלאה. עתה, כשהתפוקה תפחת, צפויה עלות יחידה לעלות לכמעט 900 אלף דולר, בכפוף למו"מ על תנאי החוזה החדש בין משהב"ט ל-GDLS.

כשהפרוייקט יצא לדרך, בתחילת פברואר 2011, דיווח "גלובס", שמדובר בתכנית רב-שנתית לייצור המוני של הנגמ"ש, שפותח ומיוצר בישראל ע"י מנת"ק (מנהלת תכנית טנק), יחידה של משרד הביטחון והקבלנית הראשית של פרוייקט ה"נמר". ה"נמר" מבוסס על התובה (מרכב) וטכנולוגיות של הטנק "מרכבה סימן 4" ומתכנניו מתארים אותו כנגמ"ש הטוב ביותר שהיה אי-פעם בצה"ל.

"ה'נמר' יורד לארה"ב", כתבנו אז. "...המיזם המשותף... יאפשר מימון הייצור של ה'נמרים' בכספי הסיוע האמריקאי ויתיר למשרד הביטחון לנצל את הרכיב השקלי של חבילת הסיוע להמשך הייצור של 'מרכבה סימן 4' בישראל. (ישראל מקבלת כ-3.1 מיליארד דולר בשנה כסיוע צבאי מארה"ב והיא רשאית להוציא רק 24% מהחבילה בשקלים, כלומר בייצור מקומי)".

ההחלטה לכווץ את הפרוייקט הוא התנערות כאובה מחלום גרדניוזי של משרד הביטחון להפוך את ה"נמר" למכשיר להרחבת שיתוף הפעולה בין המשרד לג'נרל דיינאמיקס. בראיון ל"דיפנס ניוז" ב-31 בינואר 2011, אמר תא"ל ירון לבנת, שהיה אז ראש מנת"ק, כי החוזה עם GDLS מציין השקתה של "התכנית הראשונה בהיסטוריה שלנו לייצור המוני משותף (עם ארה"ב) של פלטפורמה גדולה".

"עכשיו אנו מתמקדים במרכב וברכיבים חשובים אחרים... אבל אפילו עתה, בשלבים הראשוניים, אנו צופים תכנית אדירת ממדים... עם אופציות רבות להרחבת השותפות האסטרטגית שלנו עם GDLS", אמר אז תא"ל לבנת. פקידים ישראליים אחרים אמרו באותה תקופה, שהעברת הייצור לארה"ב עשויה להניע מכירות גלובליות שיניבו 800 מיליון דולר לג'נרל דיינאמיקס ולמשרד הביטחון.

זה כנראה לא יקרה, בין השאר בגלל הקיצוצים המשמעותים בתקציב משרד ההגנה האמריקאי. התנפצות החלום תחולל סיפוק מריר אצל תעשיינים וועדי עובדים בישראל שהזהירו בזמנם מפני העברת ייצור ה"נמר" לארה"ב.

בדיווח ב"גלובס" בפברואר 2011 ציטטנו גורמים ישראליים, שאמרו כי העברת ייצור הנגמ"שים למתקן של GDLS באוהאיו מסכנת אלפי מקומות עבודה בחברות קטנות ובינוניות בישראל, שמשמשות קבלניות משנה וספקיות של מנת"ק. חברות רבות השקיעו הון ברכישת תשתיות ייצור ושכרו עובדים במיוחד לפרוייקט זה על סמך הבטחות שנתן להן משרד הביטחון.

דוברת של משרד הביטחון בת"א, שמצוטטת בגיליון החדש של "דיפנס ניוז", אמרה כי האישור לתכנית החומש החדשה של צה"ל עודו תלוי ועומד, ולפיכך לא יוכל משרד הביטחון להגיב על שינויים אפשרים בתכנית ה"נמר" או על החוזה עם GDLS.