בעלי מניות ב-IBC: עובדי חח"י סוחטים באיומים

בעלי המניות הפרטיים במיזם הסיבים האופטיים מתרעמים על האפשרות שחלקם ידולל לטובת מתן אופציות לעובדי חברת חשמל, בתמורה להתחייבות עובדי חח"י להאיץ את הפרויקט ולא לשבות יותר

תרעומת קשה ואכזבה גדולה בקרב בעלי המניות הפרטיים בחברת IBC (מיזם הסיבים האופטיים), בעקבות התסבוכת שאליה נקלעו שעשויה להביא לכך שחלקם במיזם ידולל לטובת מתן אופציות לעובדי חברת חשמל.

בעלי מניות במיזם השתמשו במלים קשות ביותר והגדירו את המהלך כסחיטה באיומים, שחיתות וכמתן שוחד. כרגע ממשיכים הדיונים מול חברת חשמל, העובדים ורשות החברות במטרה למצוא את הדרך המשפטית להקצות אופציות לעובדים שיגיעו מדילול בעלי המניות הפרטיים. איך תיפתר התסבוכת המשפטית והאם יש מוצא חוקי לכך, ימים יגידו, ויש המעריכים שהיועץ המשפטי לממשלה יידרש לנושא, מכיוון שלכאורה יש כאן סימנים בוטים למתן שוחד.

מקור האירוע שנחשף ב"גלובס" הוא בסיכום שבין חברת חשמל לוועד העובדים, לפיו הם יקבלו אופציות במיזם. הנהלת חברת החשמל רואה במיזם ובשיתוף הפעולה עם העובדים דוגמא לכך שניתן לקדם את מערכת יחסי העבודה ביניהם ושכולם ייצאו נשכרים, ולכן הסכימה לרעיון של מתן תגמול דרך אופציות לעובדים.

אלא שבינתיים אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות הנכנס, הביע התנגדות תקיפה ולא היה מוכן לשמוע על כך. יוגב חושש, ובצדק מבחינתו, כי הסכמה שלו להקצאת האופציות מחברת חשמל לעובדיה, תיצור תקדים מסוכן בכל החברות הממשלתיות והדבר יביא לכך שעובדי הנמלים, הרכבות ועוד, יעלו דרישות דומות.

בעקבות זאת, ועד העובדים החל להשמיע קולות של אי שביעות רצון ודאג שבעלי המניות ב-IBC יבינו שהעובדים לא יעברו על כך לסדר היום. התוצאה היא שב-IBC נקלעו לסיטואציה שלא חלמו עליה, וחשו לפתע מאוימים באמת, ועל רקע זה עלה הרעיון לדילול חלקם - העיקר למצוא פתרון שיאפשר הפסקת הסיוט מצד עובדי חברת חשמל. העסקה שמתגבשת היא שבתמורה לדילול, עובדי חברת חשמל יתחייבו להאיץ את העבודות ולקצר לוחות זמנים, וכן יתחייבו לא לשבות יותר, בתמורה לדילולם, אך אין שום דבר שנסגר בינתיים והצדדים ממשיכים לחפש דרכים שיאפשרו פתרון.

כאמור, חלק מבעלי המניות ב-IBC מביעים תחושה קשה מאד של אכזבה ותסכול מהתנהלות המו"מ מול המדינה ומהסיטואציה שנקלעו אליה, אך סבורים שאין מוצא ואינם יודעים מה לעשות למול ניסיון הסחיטה של עובדי חברת חשמל. חלקם אומרים שהם עכשיו מבינים שיש סיכוי שבו הסאגה לא תיגמר לעולם והם יהיו נתונים לגחמות עובדי חברת חשמל לאורך כל משך הפרויקט.

מחברת חשמל נמסר בתגובה: "כל הפעולות בנושא חברת התקשורת מתואמות מול רשות החברות הממשלתיות לרבות סוגיות יחסי העבודה, הסכמי שכר ותגמול עובדים הפעילים בפרויקט. במסגרת זו, נדונות מספר חלופות ושיטות לתמרוץ עובדים, כפי שנהוג גם במקומות רבים אחרים במשק, כחלק מהשקת הפרויקט. טרם התקבלו החלטות בנושא והחלופות השונות נבדקות בין כל הצדדים הנוגעים בדבר".