פסגות: הביקורת על שר האוצר בעניין הגירעון אינה מוצדקת

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו של פסגות טוען כי חלק נכבד מכך שהגירעון ב-2013 היה נמוך מהצפי נובע מהכנסות גדולות משמעותית ולא צפויות הן מהרווחים הכלואים והן מהכנסות חד פעמיות

"הביקורת כלפי שר האוצר על כך ששיעור הגרעון המסתמן ל-2013 הוא נמוך משמעותית מהיעד שנקבע אינן בהכרח מוצדקות", כך טוען אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו של פסגות, בתגובה לפרסום נתוני הגירעון.

לפי הנתונים שפרסם היום (ג') משרד האוצר, הגירעון התקציבי בשנת 2013 הסתכם ב-33.2 מיליארד שקל או 3.15% מהתמ"ג, נמוך בכ-12 מיליארד שקל מהערכות הקודמות. באוצר ציינו כי עלייה בהכנסות ממסים, בהיקף של כ-6 מיליארד שקל ומצד שני ירידה בהוצאות הממשלה הובילו לנתון המפתיע.

גרינפלד מציין כי חלק משמעותי מהעובדה שהגירעון הוא נמוך מהיעד שנקבע נובע מהכנסות גדולות משמעותית ולא צפויות הן מהרווחים הכלואים (כמעט 5 מיליארד שקל לעומת כ-3 מיליארד שקל צפויים) והן מהכנסות חד פעמיות מעסקת מכירת וויז לגוגל וישקר לבאפט - שתרמו להכנסות המדינה עוד יותר ממיליארד שקל.

גרינפלד מציין בנוסף כי עדכון נתוני התוצר של הלמ"ס מהווה סיבה נוספת לסטייה בגירעון ביחס לתכנון המקורי. "מדובר אמנם בעדכון שהלמ"ס מתכננן זה זמן רב אך באוצר לא בהכרח ידעו בעת כתיבת התקציב מתי הוא יתבצע באופן סופי - עדכון זה הוא שינוי של שיטת החישוב של התוצר - וכך לפי החישוב החדש התוצר גבוה משמעותית מהתוצר הצפוי ל-2013 בכ-2%".

גרינפלד מציין בנוסף כי "הביקורת על כך שהאוצר העלה מיסים בכדי לעמוד ביעד החדש הן בבחינת סיבה ומסובב. כלומר אותן העלאות מיסים וכמובן הקיצוצים בתקציב הם אלו שתרמו לא מעט לכך שהגירעון הגיע לרמה שאליה הגיע. ודאי שהעלאות מיסים אינן רצויות ונראה כי לפחות את העלייה במס ההכנסה שהייתה אמורה להתחיל בשנת 2014 שר האוצר כבר ביטל וייתכן שיהיו ביטולים נוספים של העלאות שכבר בוצעו במהלך 2014".