האקזיט של קיבוץ גבעת עוז: מפעל ארומור יימכר ב-88 מ' ד'

בארומור, שהוקם בשנות ה-80, מועסקים כ-80 עובדים, שמהם כ-20 חברי קיבוץ גבעת עוז

הקיבוץ גבעת עוז וקבוצת משקיעים יוצאי מכתשים-אגן צפויים לחתום בשבוע הבא על העסקה למכירת מפעל תמציות הטעם והריח ארומור ל-IFF האמריקנית. היקף העסקה הוא כ-88 מיליון דולר והכסף יחולק בין המשקיעים ובין חברי הקיבוץ שבאזור מגידו. העסקה גובשה בימים האחרונים לאחר משא ומתן שנמשך כשנה עם IFF שפועלת בניו יורק ונחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום תמציות הטעם והריח.

היקף המכירות השנתי של IFF הוא כ-3 מיליארד דולר וארומור נחשבת לאחת הספקיות שלה. עם השלמת העסקה, הפעילות של ארומור עתידה להישמר בישראל לפחות למשך 15 שנה.

בארומור מועסקים כ-80 עובדים, שמהם כ-20 חברי קיבוץ גבעת עוז. המפעל הוקם בתחילת שנות ה-80, קשיים שליוו את פעילות החברה בהמשך הובילו לצירופם של משקיעים חיצוניים ולפני פחות מעשור 30% ממניותיה נרכשו בידי בכירים לשעבר במכתשים אגן ובהם אברהם קליינר ואילן לויטה. לאחר כ-3 שנים הם הגדילו את חלקם במפעל לכ-50%. החברה עוסקת בייצור של תמציות המשמשות חברות מזון, כמו גם חברות לייצור חומרי ניקיון ומוצרי קוסמטיקה.

למרות האקזיט המרשים שיכניס כ-44 מיליון דולר לקופת הקיבוץ גבעת עוז, העסקה המתהווה מתקבלת ברגשות מעורבים במגזר של התעשייה הקיבוצית.

זאת, בעיקר על רקע מגמה שניכרת במרוצת השנים האחרונות שלפיה תשתיות של ידע שנצבר במשך עשרות שנים בקיבוצים ברחבי הארץ נמכרות לחברות בעולם.

בהקשר זה, זכורות עסקאות מן העבר, כמו מכירת נטפים בידי קיבוץ חצרים לפרמיירה בכ-530 מיליון דולר; רכישת חברת מוצרי ההשקיה מקיבוץ נען בידי הקונצרן ההודי ג'יין דן ומכירת טבעול מקיבוץ לוחמי הגטאות לאסם-נסטלה במסגרת עסקת ענק שהיקפה כמיליארד שקל.

יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יהונתן בשיא, אמר היום (ד') ל"גלובס" כי העסקה למכירת ארומור היא "יום חג לקיבוץ גבעת עוז. בעידן המודרני, זה לא נכון לשפוט מפעלים וחברות מסביב לשאלה מי מוכר או מי קונה. מדובר במפעלים שמייצרים מוצרים כדי להשיא רווחים, ולכן יש סיבה טובה ליום חג בקיבוץ. הדיון לגבי המגמות בתעשייה שיוצאת מן הארץ לא קשור למקרה של ארומור, אלא קשור יותר למדינה ולשאלה מה היא עושה כדי לייצר את האיזון שישמור אותה כאן. אני לא בטוח שמשרד הכלכלה יודע לשמר את האיזון הזה".