עמי סגל עקץ גם את רשות ני"ע? חמק מתשלום עמלות

בית ההשקעות אלפא פלטינום, שבראשו עמד סגל, חשוד כי מעל בכספי לקוחותיו ■ כעת מתברר שחברת הקרנות של אלפא שכנעה את הרשות כי תשלם לה עמלה באמצעות צ'קים במקום על ידי הוראת קבע כמקובל, ואלה מעולם לא נפדו

פרשת ההונאה בבית ההשקעות אלפא פלטינום שבבעלות עמי סגל - שהתפוצצה באוקטובר האחרון בטענה כי סגל מעל לכאורה בכספי לקוחותיו - נבדקת בימים אלה על ידי בית המשפט ורשות ניירות ערך, אך בינתיים מתברר כי בין נפגעי הפרשה נמצאת גם הרשות עצמה. ל"גלובס" נודע כי חברת הקרנות של אלפא פלטינום הצליחה להערים על הרשות, בראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, ולחמוק מתשלום אגרות "יצירה" המוערך בלמעלה מחצי מיליון שקל.

אגרת "יצירה" היא תשלום (בסך 0.03% מהסכום שחברת הקרנות גייסה בניכוי הסכום שנפדה ממנה), אותו מחויבים מנהלי הקרנות להעביר מדי חודש לרשות. מסיבות שאינן ברורות, ברשות ני"ע נענו לבקשת החברה שלא לגבות את האגרות בהוראת קבע חודשית (כפי שנהוג בענף) אלא לקבל תשלום באמצעות צ'קים. בנוסף לכך, ברשות קיבלו את בקשותיה של אלפא פלטינום שלא להפקיד את הצ'קים - כך שבפועל האגרה לא שולמה עד היום. מאחר שבעקבות החקירה נגד סגל ואלפא פלטינום נכסי חברת הקרנות (כ-1.8 מיליארד שקל) הועברו לחברת הביטוח איילון, לרשות ני"ע לא נותר ממי לתבוע את הסכום.

אם לא די בכך, מתברר כי יתר הגופים שהיו זכאים לתשלום מחברת הקרנות של אלפא פלטינום, דווקא קיבלו אותו. מנהלי הקרנות מחויבים לשלם לבנקים עמלת הפצה בגין הפצת קרנות הנאמנות על ידי היועצים (0.1%-0.3% מעלות הרכישה), ושם, בניגוד לרשות, התעקשו כי התשלום יועבר אליהם בדרך המקובלת, כלומר בצורה של הוראת קבע. בכך הם הבטיחו שהתשלום שמגיע להם (שעמד על כ-1.3 מיליארד שקל ב-2013) יועבר מדי חודש.

"29 מיליון שקל נעלמו מהחשבון"

מרשות ני"ע נמסר בתגובה כי "הרשות פועלת לגביית חובות של הגופים המפוקחים על פי דין. על כן במידה ואלה לא משולמים הרשות מפעילה כלי גביה אלו במסגרת החוק".

פרשת המעילה לכאורה באלפא פלטינום התפוצצה לאחר שאיש העסקים שמואל מנדזיצקי, מבעלי רשת מחסני חשמל לשעבר, הגיש תביעה נגד בית ההשקעות ובעליו בטענה כי 29 מיליון שקל שהשקיע באמצעות החברה בקרנות נאמנות זרות המנוהלות ע"י סגל נעלמו מחשבונו. במחלקת חקירות ומודיעין של רשות ני"ע החלו לבדוק את החשדות להונאה לכאורה, ובין היתר נבדק החשד כי בית ההשקעות וסגל נמצאים במצב פיננסי קשה, וכי עומדות נגדם תביעות כספיות והם לא מצליחים להחזיר חוב של כ-7 מיליון שקל לבנק.

למעשה, בתמלילי שיחות טלפון שניהל מנדזיצקי עם סגל ושהוגשו לביהמ"ש במסגרת התביעה ישנה לכאורה עדות לכך שבית ההשקעות נקלע לקשיים כספיים. בשיחה שהתקיימה באוקטובר, הודה סגל בפני מנדזיצקי כי "המצב לא טוב", כי אין לו "את הכסף זמין" וכי מופעל עליו לחץ מצד הבנקים וגורמים נוספים.

זה המקום להזכיר שמי שאמונה על פיקוח מוצרי ההשקעות השונים ושמירה על היציבות של מנהליהם (לרבות קרנות הנאמנות) היא רשות ני"ע. לכן, לא ברור כיצד הגוף שתפקידו לפקח על תעשיית הקרנות ולדאוג לאינטרסים של המשקיעים בהן, כשל בזיהוי הפגמים בהתנהלותה של אלפא פלטינום - כולל העובדה שהחברה נקלעה לקשיים פיננסיים ולא עומדת בתשלומיה לרשות במשך תקופה ארוכה.

עמי סגל (53) שנחשד בהעלמת כספים שגייס לקרנות חו"ל שבניהולו, נחשב לדמות מוכרת בשוק המקומי, בין היתר לאחר שהשיג רישיון לשווק בישראל קרנות נאמנות של חברות בינלאומיות מוכרות, כגון וואנגרד ופימקו. החקירה נגדו ונגד אלפא פלטינום נפתחה לפני כשלושה חודשים (ראו מסגרת) וזכתה לעניין תקשורתי רב. אלפא פלטינום, נזכיר, הייתה זרוע ניהול ההשקעות של קבוצת פורום, שהוקמה על-ידי סגל לפני 20 שנה, והעניקה שירותים כגון ניהול תיקי לקוחות, בנקאות פרטית ופמילי אופיס, כשלצדם פעלה חברת קרנות נאמנות.

כאמור, עם התפוצצות הפרשה סגל מכר לאיילון את פעילות קרנות הנאמנות של אלפא פלטינום (באיילון לא ציינו כל תמורה שתועבר לידי אלפא פלטינום במסגרת העסקה). לאחרונה, גם חברת הון ליין, בית השקעות אינטרנטי שהיה חלק מקבוצת פורום ובראשו עומד שלמה מעוז, נמכרה לקבוצת אלומות.

פרשת אלפא פלטינום: המשקיעים בקרנות הנאמנות גילו כי הם לא יכולים למשוך את כספם

פרשת אלפא פלטינום התפוצצה באוקטובר האחרון, לאחר תביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי איש העסקים שמואל מנדזיצקי, מבעלי מחסני חשמל בעבר. מנדזיצקי טען כי בית ההשקעות ובעליו, עמי סגל, גנבו מחשבונו 29 מיליון שקל.

לפי מנדיזצקי סגל שכנע אותו, על סמך היכרותם, להשקיע בקרנות נאמנות סולידיות בחו"ל אשר מנוהלות על ידו. לאחר שהשקיע את כספו באלפא פלטינום, הובטח לו לטענתו על ידי סגל ובית ההשקעות כי ניתן יהיה "להנזיל" את ההשקעה בכל עת. ואולם, ביולי האחרון, לאחר שקיבל הודעה מהבנק לפיו חשבונו חויב בריבית של 600 אלף שקל, מנדזיצקי החל לחשוש לגורל כספו. לפי הבקשה שהגיש לבית המשפט, הוא החל לבדוק את הנושא והורה למכור את הקרנות הזרות, אך לא הצליח, ולכן פנה לבית המשפט בגין חשד לגניבה, רמייה ומעילה.

בעקבות הפרסום התברר כי לקוחות נוספים של אלפא פלטינום, שרכשו קרנות דומות לאלה של מנדזיצקי, לא הצליחו למשוך את כספם. בתביעה שהגיש מנדזיצקי הוא טען בין היתר כי סגל הבטיח לו שכספו יושקע בקרנות נאמנות סולדיות בחו"ל, אך בפועל הכספים הושקעו בקרנות נאמנות זרות ספקולטיביות. עוד טען כי סגל השתמש בכספיו על מנת לפרוע חובות אישיים בגובה מיליוני שקלים לבנקים ולגורמים נוספים.

על רקע זה, החלו חוקרי רשות ני"ע לאסוף חומרים הקשורים בהונאה לכאורה באלפא פלטינום, לרבות מסמכי בנק ותמלילי שיחות טלפון שהקליט מנדזיצקי ובהם סגל מודה כביכול כי בית ההשקעות נקלע לקשיים פיננסיים. במקביל, בית המשפט מינה את רו"ח חיים סקאל כנאמן ותופס הנכסים לנכסיו של סגל.

בחקירתו, הסביר סגל כי כל הכספים שהושקעו בחברת אלפא החזקות עברו לבית ההשקעות אלפא פלטינום ולאלפא קרנות נאמנות, אולם לטענת הנאמן, דבריו של סגל "אינם עולים בקנה אחד עם הדוחות הכספיים של חברת אלפא החזקות". בדוח שהגיש כותב הנאמן בין היתר כי בחומר הממוחשב שנתפס, נמצאה תיקייה המכילה מאות העתקי צ'קים והוראות להעברה בנקאית מחשבונותיו האישיים של סגל ומחשבונות בני משפחתו לחברות שבשליטתו. סגל הסביר כי עשה זאת מאחר שהוא מאמין בקרנות ובחברות. התביעה עודנה מתנהלת בבית המשפט.