אקזיט לשאול אלוביץ': פילת מדיה נמכרת בכ-100 מיליון דולר

הסכום גבוה פי חמישה לעומת ניסיון הרכישה שנכשל לפני חמש שנים ■ אלוביץ' הוא בעל השליטה ביורוקום שתקבל בגין העסקה כ-23 מיליון דולר

חמש שנים אחרי שנכשל ניסיונה של סינטק מדיה לרכוש את המתחרה פילת מדיה בכ-21 מיליון דולר, היא רוכשת אותה לפי שווי שגבוה כמעט פי חמישה. שתי החברות עוסקות בתחום התוכנה לניהול שידורי טלוויזיה, וב-2009 נכשל ניסיון הרכישה, לאחר שבעלי המניות בפילת (בהם שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק), הצביעו נגד מכירת החברה לסינטק.

פילת מדיה, חברה ישראלית שנסחרת במקביל בבורסה באחד העם ובבורסת ה-AIM בלונדון, הודיעה היום על מכירתה לסינטק, גם היא ישראלית. סינטק מחזיקה כיום ב-22.7% ממניות פילת, והיא תרכוש את המניות שבידי בעלי המניות האחרים תמורת כ-103 מיליון דולר. המכירה מתבצעת בפרמיה של כ-44% על מחיר מניית פילת. בתגובה זינקה במהלך היום מניית פילת ביותר מ-30% בתל אביב.

העסקה מתבצעת בשווי שיא לפילת, ומהווה אקזיט נאה לבעלי המניות בה. בין המרוויחים מהעסקה: אלוביץ', שמחזיק ב-19.5% מפילת באמצעות יורוקום, ויקבל כ-20 מיליון דולר תמורת מניותיו, ואלכס רבינוביץ', שמחזיק במניות בשווי 3 מיליון דולר.

מיטב דש יקבל 5.8 מיליון דולר

הגופים המוסדיים הישראליים לא מושקעים בחברה, ולא ייהנו מהאקזיט, למעט מיטב דש, שמחזיק ב-5.7% מהחברה, ויקבל תמורת מניותיו כ-5.8 מיליון דולר. מייסדי החברה, שמואל סתת, מיכאל צוקרמן, בנימין מונטה והמנכ"ל אבי אנגל, כמו גם רוני ארליכמן, שהיא בתו של אחד ממייסדי החברה, מחזיקים כל אחד ב-1.8%-5% מהון המניות של פילת, בשווי של 1.9-5.2 מיליון דולר. פילת מדיה נוסדה ב-1998 במסגרת חברת פילת טכנולוגיות, ופוצלה ממנה והפכה לחברה עצמאית ב-2002.

"דירקטוריון סינטק מאמין, כי בהינתן חוסר הוודאות הכלכלי ולחצי השוק המופעלים על התעשייה, מדובר בהזדמנות טובה מאוד לבעלי המניות של פילת לממש את השקעתם במזומן היום", צוטט מנכ"ל סינטק, אמוץ ירדן, בדיווח לבורסה. הוא הוסיף שהעסקה תייצר יתרונות לגודל, שיאפשרו לקבוצה המורחבת לעמוד באתגרי התעשייה בשנים הבאות.

מימון העסקה יגיע מקרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Riverwood, שהיא הבעלים של סינטק זה שלוש שנים, מאז שרכשה אותה תמורת 110 מיליון דולר. הקרן, שמתמקדת בהשקעות בתחומי הטכנולוגיה והשירותים, מנהלת נכסים בהיקף של כ-780 מיליון דולר, ובדרך כלל משקיעה בין 25 ל-75 מיליון דולר בעסקה. בראיון ל"גלובס" לפני כשנתיים סיפרו בכירי הקרן: "אנחנו יכולים להשקיע מעט או לקנות שליטה, ולסייע בתחומי הפיתוח העסקי, המיזוגים והרכישות, והגישה אל שווקים חדשים".

פילת וסינטק הן כאמור חברות מתחרות. שתיהן מספקות ללקוחות תוכנות לניהול תוכן, זמן אוויר ומכירת פרסומות לערוצי טלוויזיה. בהודעה על העסקה נכתב, כי "מיזוג שתי החברות ייצר קבוצה גדולה וחזקה יותר, שתוכל להתחרות על השגת מעמד מוביל בעולם".

"חיבור טבעי שלקח הרבה זמן"

בראיון ל"גלובס" לפני כמה חודשים התייחס אבי אנגל, מנכ"ל פילת, לכך שלמתחרה סינטק יש החזקה בחברה. "זהו מבנה שליטה שמזמן פתרון, כי אף אחד מהצדדים לא ממש רוצה בו, או רואה בו מצב בריא שיכול להימשך הרבה זמן", אמר אנגל.

היום אמר אנגל ל"גלובס", כי "סינטק היו בעלי מניות אצלנו, והחיבור הוא חיבור טבעי, שאמנם לקח הרבה זמן".

לדבריו, "החברה שלנו קיימת כבר כ-15 שנה, היא חברה ציבורית כבר כעשור, נמצאת במגמת עלייה וייצרה ערך כל הזמן. ההרגשה שלנו היא שהגיע הזמן לשנות פאזה, ולאפשר לבעלי המנות שהלכו איתנו עד עכשיו להנזיל ולממש את ההחזקות שלהם בפרמיה טובה, ובמקביל - ולייצר קבוצה גדולה יותר, חברה של כ-700 אנשים עם עשרות רבות של לקוחות ברחבי העולם. יש לא מעט סינרגיה וזה בסך הכול חיבור טבעי".

בעקבות הרכישה ייווצרו כפילויות שידרשו ביצוע פיטורים?

"לא, אין שום כוונה ושום צורך בפיטורים. שתי החברות נמצאות במגמת צמיחה, עמוסות בעבודה עם צברי הזמנות גדולים. לאור ההזמנות שיש לנו נצטרך כל בן אדם שיש פה".

איך העובדים מגיבים לעסקה?

"אנחנו כמה שעות אחרי ההכרזה, עכשיו בדיוק כינסתי את העובדים והם עדיין מעכלים, אבל כולם מבינים ומתרגשים, מכיוון שזה צעד של יצירת גוף גדול שמייצר לנו הזדמנויות. יש גם עובדים שיממשו אופציות וירוויחו מהמכירה".

לאחר השלמת העסקה, ינהל את החברה המשותפת מנכ"ל סינטק, אמוץ ירדן, ואילו אנגל ישמש כיועץ, ולא יכהן בתפקידי ניהול.

"אני מרגיש שזו סגירת מעגל. כמייסד החברה, הלכתי איתה משווי של אפס למאה מיליון דולר, מאפס עובדים ליותר מ-300, מאפס לקוחות ליותר מ-60, ואני גאה על מה שבנינו. אחרי 15 שנה מגיעים לנקודה מסוימת שזה בסדר לעזוב, ואני שלם עם זה".