"לוחמה על טילים זה משחק שחמט מאוד מורכב"

בתעשייה האווירית החלו בייצור סדרתי של הטיל חץ 3 שיהפוך למבצעי במהלך 2015: "הטיל מספק את המענה המשלים הטוב ביותר לאיום האיראני" ■ מה ההבדל בין חץ 2 לחץ 3, איך תתמודד ישראל עם טיל אויב שיצליח לחמוק מהחץ ומי היה שמח לרכוש את הטיל

מעבר להיותה התשובה ההגנתית של ישראל לאיום הטילים ארוכי הטווח של איראן, מערכת הטילים החדישה חץ 3 מהווה מפגן יכולות נוסף של החברות הביטחוניות הישראליות.

בעולם עדיין נפעמים מיכולות היירוט המרשימות של כיפת ברזל, וכעת התעשייה האווירית ומשרד הביטחון מנסים להראות כיצד אפשר לעשות את אותו הדבר - ולגמרי אחרת: לפוצץ טילים בליסטיים הרבה לפני שהם עושים צ'ק אין בשמי המדינה ולמעשה - לנטרל אותם כבר בחלל החיצון.

ישראל הציגה כבר לפני כשני עשורים יכולות טכנולוגיות שנתנו מענה לטילים שמאיימים על העורף שלה, באופן שאפשר לה להיות חלוצה עולמית בתחום ההגנה מפני טילים.

בשנת 2000, היא הכריזה על המבצעיות של מערכת הטיל נגד טילים חץ וניכר שככל שהאיום עליה מתרחב ומתעצם - המוזות של אנשי מפא"ת במשרד הביטחון שורקות כל הדרך אל מרחבי הלחימה החדשים.

הניסוי האחרון בטיל חץ 3 שהושלם בהצלחה לפני שבועיים - נתן להם אור ירוק נוסף בדרך להשלמת המערכת שתבטיח את שכבת ההגנה העליונה של ישראל מפני טילי אויב.

במשך עשור שלם שוקדים במערכת הביטחון ובמפעל מלמ של התעשייה האווירית על פיתוח הטיל, בעזרת מימון נדיב של האמריקנים - שמועבר בנפרד מכספי הסיוע הביטחוני.

במסגרת המאבק שהובילו גורמים בצה"ל בכוונה לקצץ משמעותית בתקציב הביטחון - אירעו גם כמה ניסיונות לשרבב את הפרויקט לרשימה ארוכה של מיזמים בעלי חשיבות אסטרטגית עליונה - שיעוכבו או יוקפאו למשך שנים.

ניסוי קריטי

בשבועות האחרונים הוכח שוב שגם הספין הטוב ביותר- הוא רק ספין: תוכנית החץ נמשכת כמתוכנן, בלי האטה, בלי קיצוצים ועם הרבה נחישות.

"היינו כמובן רוצים לקבל עוד יותר תקציבים - אבל המערכת מפותחת בדיוק בקצב שהגדרנו עוד בהתחלה, עם סיוע מהאמריקנים ועם התקציבים הנדרשים", מעיד בועז לוי, מנהל חטיבת הטילים במלמ של התעשייה האווירית.

"מבחינת הנחיצות הלאומית של טיל כזה אל מול האיומים - אני לא חושב שיש מישהו שיכול לפקפק בתוכנית הזאת. כשברקע כל הזמן מזהירים מפני האיום האיראני - חץ 3 מספק לו את המענה המשלים הטוב ביותר", הוא מסכם.

ניסוי קריטי ורב חשיבות יעשה בטיל החדש רק בעוד מספר חודשים. בניסוי הזה יידרשו מפעיליו, לראשונה, ליירט טיל אנקור כסוף שיידמה טיל תוקף כמו שיהאב איראני.

אף שבינתיים חץ 3 הצליח ליירט רק איומים של קיצוצים נרחבים בתקציב הפיתוח שלו - במערכת הביטחון ומהנדסי מפעל מלמ משוכנעים שהדבר הזה יעבוד, עד כדי כך שבאחרונה התקבלה שם החלטה לא לבזבז זמן יקר ולהתחיל בייצורו הסדרתי.

בכל מקרה, לא מתכננים לו ניסויי יירוט רבים. אם אלה שיעשו יצביעו בכל זאת על פער כלשהו בין התכנון לבין ביצועיו בפועל - כנראה שיהיה די בעדכוני תוכנה קלים. ההכרזה עליו כמבצעי צפויה ב-2015 וכבר עכשיו יש במערכת הביטחון גורמים שחושבים גם על השדרוגים העתידיים של המערכת, שאמורה לעשות לכל טיל איראני קבלת פנים מפוצצת עם נוף טוב לכדור הארץ.

כמה שיותר רחוק

חץ 3 מהווה התפתחות אבולוציונית של מערכת חץ 2, שצפויה להמשיך להיות מבצעית ורלוונטית גם בשנים הבאות.

אלא שפיתוח הדור הבא של החץ נעשה עם עין פקוחה אל האיומים העדכניים ביותר בתחום הטילאות במרחב: הגישה המנחה של מובילי התוכנית היא שאם לישראל עומד להיות עסק חם עם טילים שיכולים לשאת בבוא היום ראשי קרב גרעיניים - מוטב לטפל בהם כמה שיותר רחוק מכאן.

מעבר לחשיבות הסביבתית של יירוט טיל בלתי קונבנציונלי מעל האטמוספירה, חץ 3 מאפשר לכונני היירוט שבקרקע את הזמן הדרוש כדי לשגר לעבר הטיל התוקף - מיירט שני וזאת במקרה שהמיירט הראשון החטיא אותו.

במצב כזה, את הזדמנות היירוט השנייה ימצה טיל חץ 2, שהסוללות שלו פרוסות בעין שמר ובפלמחים. ואם גם ההזדמנות השנייה התפספסה? מצד אחד לא כל כך נעים אבל מצד שני, התרחיש הזה לא זוכה לרמת סבירות גבוהה במערכת הביטחון.

גורם בכיר שמעורה היטב בתוכנית ההגנה הרב שכבתית מפני טילים שישראל מובילה, בונה במצב כזה על המערכת שרביט קסמים שמפתחת בשנים האחרונות רפאל ביחד עם ריית'און (Raytheon) האמריקנית ועתידה להבשיל בשנים הקרובות.

גם לאנשי מערך טילי הפטריוט, שעברו כמה שדרוגים משמעותיים מאז הביצועים העלובים שהפגינו כאן בניסיון ליירט את הסקאדים העיראקיים במלחמת המפרץ הראשונה - יהיה על מה ללחוץ, אם וכאשר.

לתקשר עם המכ"ם

כטיל שמוגדר "אקסו-אטמוספירי", חץ 3 לא רק יפעל בגבהים ובמתארים שזרים למערכת החץ הרגילה, המוכרת ויש גם לומר המתיישנת.

מדובר בטיל אחר לחלוטין, גם מבחינה חזותית (הוא קטן יותר) וגם מבחינת ביצועים: את היירוט, שייעשה כאמור בחלל, הוא מתוכנן לבצע בלי חומר נפץ, בצורה של התנגשות של ברזל בברזל - וזאת בעוד שחץ 2 מתוכנן לפוצץ את טיל המטרה שהוגדר לו באמצעות חומר נפץ ופיזור של רסס - שמשמיד את ראש הקרב שלו.

למרות זאת, חץ 3 תוכנן כך ש"יכיר" את השפה של כל שאר המערכות המבצעיות הקיימות במערך החץ.

למעשה, זה בדיוק מה שבחן הניסוי האחרון שלו, לפני כשבועיים: מניתוח תוצאות הניסוי עולה כי הוא ידע לתקשר היטב עם מערכת המכ"ם של החץ "אורן אדיר" ולהגיב בצייתנות למערכת השליטה והבקרה הקיימת שפיתחה תדיראן.

הניסוי נמשך עשר דקות שבמהלכן ראשי מינהלת שכפופה למפא"ת במשרד הביטחון; ראשי צוות הפיתוח בתעשייה האווירית ובואינג האמריקנית, ששותפה למיזם - אתגרו אותו עם שורה ארוכה של פקודות מן הקרקע.

"הוא גירד את גבול המעטפת והפגין ביצועים מרשימים", סיפר לאחר מכן בשביעות רצון ראש מינהלת חומה, יאיר רמתי.

השפה המשותפת הזאת, אינה דבר של מה בכך: היא תאפשר הטמעה קלה יחסית של הטיל החדש במערך טילי החץ הקיים ובעיקר - תאפשר להוזיל עלויות.

עם הכרזתו מבצעי, ובהתקיים מצב של ירי מטח טילים לעבר ישראל, המערכות הקיימות יאפשרו לקצין היירוט התורן לבחור אם לקדם אותו במטח של טילי חץ 3 או חץ 2.

"האיומים משתנים והמענה שלנו משתנה בהתאם", אומר ראש מחלקת מערכות שכבה עליונה במינהלת חומה שבמשרד הביטחון, אל"מ (במיל') אבירם חסון: "בלי הצורך לבצע יותר מדי שינויים, הטיל החדש ישתלב במערכת קיימת כשלמעשה, הכול נשאר כמעט אותו הדבר - כשאנחנו מוסיפים קליע נוסף שיאפשר לנהל קרב טוב יותר וממוקד יותר.

"חץ 3 מתוכנן להיות מיירט סופר טקטי, שיאפשר לשמר שגרה בכל מתאר - כפי שמוכיחה מערכת כיפת ברזל".

לחסון אין ספק: השכנים הלא סימפטיים שלנו, כמו גם אויבים מרוחקים יותר, רואים כל הזמן את מה שקורה כאן.

בזמן שבמפעל מלמ שוקדים על הרכבת הטיל נגד טילים המתקדם ביותר בעולם - הם שוברים את הראש על פיתוח הטיל שינסה לאתגר אותו: "אני יודע שהם חושבים על הדבר הבא שיאיים עלינו ולכן אנחנו כל הזמן מאתגרים את עצמנו בנושא. אנחנו כופרים בהנחות יסוד ובהנחות עבודה כדי להוציא מתחת לידינו את הדבר האיכותי והרלוונטי ביותר. זה משחק שחמט מאוד מורכב".

וכן, חסון מאשר שעוד לפני שיירט, אפילו במסגרת ניסוי, טיל מטרה אחד - מערכת הביטחון כבר חושבת על הגרסה המשודרגת של חץ 3.

כשיוכרז מבצעי, ספק אם יש עוד מדינה בעולם שתוכל לקחת חלק ב"תענוג" הזה ולא בגלל שהתעשייה האווירית לא רוצה.

גורמים ביטחוניים בכירים יודעים לספר על עניין רב מצד מדינות רבות בעולם שביקשו במהלך העשור האחרון להצטייד במערכת ההגנה המתקדמת - וגם לשלם עליה סכומים שיכולים להיות חלומה הרטוב של חברה עסקית.

דרום קוריאה, שמאוימת בטילים שמכוונים לעברה מצד שכנתה מצפון - הצליחה להצטייד רק במערכת המכ"ם של החץ. מדינות אחרות, כמה באירופה ולפחות שתיים באסיה יכולות לחלום אפילו על זה.

יעידו על כך כמה בכירים לשעבר במשרד הביטחון שלמדו בדרך הקשה, שיש כמה דברים שכשאמריקנים אומרים עליהם "לא", הם פשוט מתכוונים ללא.

הסנטור האמריקני שנולד בהונולולו ותרם לחץ

בטקס צנוע שהתקיים באמצע השבוע במפעל הטילים של התעשייה האווירית, העלו על נס בכירים במערכת הביטחון את פועלו של הסנטור האמריקני המנוח, דניאל אינווי שקידם מרחוק ובלהט את פיתוח טיל החץ.

הסנאטור אינווי, שהוגדר כ"אחד מידידיה הטובים של ישראל", הלך לעולמו בדצמבר 2012, בגיל 88 וזכרו הונצח בקריאת חדר הסימולטור לטיל החץ - על שמו.

"לא היתה פעם אחת שגורם כלשהו שמעורב בפיתוח הטיל הגיע לוושינגטון ולא עבר דרכו, כדי לעדכן אותו בהתפתחויות ובצרכים לקידום הפרויקט", נזכר השבוע, בשיחה עם "גלובס", ראש מינהלת חומה לשעבר במשרד הביטחון, עוזי רובין: "הייתי מגיע אליו, והוא היה חוקר אותי על כל תוצאה של ניסוי שנעשה למערכת. לא היה לנו ספק שכל נסיעה לארה"ב מלווה בעלייה לרגל אל האיש היקר הזה".

כמו רובין, אל הטקס הצנוע והמרגש באו גם שר הביטחון לשעבר, משה ארנס; ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר האלוף (במיל') יעקב עמידרור; שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון; שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו; יו"ר התעשייה האווירית, רפי מאור ובכירים בשדולה למען ישראל איפא"ק.

אלמנתו של אינווי, איירין שמעה מחלקם על תרומתו הנמרצת לקידום מערכות ההגנה האווירית של ישראל: "לאנשים רבים מגיעה הכרת תודה עבור ההישגים של מערכת החץ, אבל אם יש אדם אחד שהקדיש מעצמו ותמך בסיפור ההצלחה הזה - זה החבר היקר שלנו, אינווי ", אמר יו"ר החברה, מאור.

שר הביטחון, יעלון אמר כי "מה שעשה הסנאטור אינווי למען מדינת ישראל יודעים רק מעטים וראוי שעשייתו תיכנס לספר דברי הימים של הקשר הבלתי ניתן לערעור של ארה"ב וישראל".

הסנאטור המנוח שזכרו הונצח השבוע בתע"א נולד בהונולולו שבהוואי למשפחה יפנית. הוא התגייס לצבא האמריקני ב-1943והשתתף בקרבות מלחמת העולם השנייה באירופה. בקרב שבו השתתף בחזית האיטלקית הוא איבד את ידו הימנית, עת הסתער תחת אש עם רימון יד על עמדת מקלעים של הגרמנים.

לאחר שנפגע, השליך את הרימון עם ידו השמאלית, השמיד את העמדה שריתקה את חבריו למחלקה וזכה על כך בעיטור צלב השירות המצוין. הנשיא לשעבר ביל קלינטון שידרג כעבור 55 שנה את העיטור של אינווי - למדליית כבוד.