הדבר הבא: טלוויזיות, סמארטפונים ומשחקים ללא מגע

למה לגעת במסך הסמארטפון או בשלט הרחוק בטלוויזיה, כשאפשר לבצע את אותה פעולה בהנפת היד באוויר? חלק מהיצרניות כבר משיקות טלוויזיות, סמארטפונים וקונסולות משחק כאלה

נפנוף של הידיים באוויר מול הטלוויזיה או הסמארטפון נחשב לפני מספר שנים כתופעה מוזרה שדרשה טיפול בתרופות, אבל כבר עכשיו אפשר לראות כיצד יצרניות הטכנולוגיה מעוניינות שהצרכנים יוותרו על שימוש בשלט או בנגיעה במסך לצורך תפעול המכשירים שלהם. טכנולוגיית ההפעלה באמצעות מחוות תנועה קיימת בסמארטפונים, טאבלטים, לפטופים, קונסולות משחקים ואפילו במסכי טלוויזיה חכמים. השימושים באים לעזור בתפעול המוצר כאשר לא רוצים או לא יכולים לגעת בו, או כדי להציע חוויה שונה ועשירה יותר, למשל במשחקים.

ישראל נחשבת למעצמה בתחום חברות הטכנולוגיה בתחום התנועה. לפני מספר חודשים רכשה אפל את חברת פריים סנס בכ-350 מיליון דולר, ואינטל שרואה בתחום הזה כאסטרטגי רכשה שתי חברות ישראליות - "עומק אינטראקטיב" ו-InVision. על פי הערכות חברות המחקר, ב-2017 יגיע שוק זיהוי התנועות לכ-4 מיליארד דולר, יותר מפי 4 לעומת 2013, רק 35% מההכנסות בשוק יגיעו מקונסולות המשחקים (לעומת 80% כיום).

פריים סנס הייתה בין החברות שהיו ממפתחות הדור הראשון של מצלמת התנועה קינקט, ששולבה בקונסולת המשחקים אקס בוקס 360 של מיקרוסופט. בדור החדש של הקינקט המגיע עם האקס בוקס One, מיקרוסופט כבר מציעה רמה גבוהה יותר של זיהוי מחוות התנועה. הרעיון במחוות התנועה באקס בוקס הוא לבצע כל פעולה במכשיר, החל מבחירה של אייקונים ועד משחקים שלמים, כמו קפיצות, ריקודים ותרגילי כושר. המערכת מזהה את המשתמש, את מהירות ההתזוזה שלו ואת הדופק שלו, ויודעת להתאים את עצמה אליו.

השימוש במחוות תנועה לצורך הפעלת מכשירים אלקטרוניים כנראה רק יגבר בעתיד, אך היצרניות יצטרכו למצוא דרך להפוך את השימוש הזה לפשוט וקל, כמו הפעלה של מסך מגע.

טלוויזיות: הדלקה מרחוק?

בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שהתקיימה החודש בלאס וגאס, הציגה LG את יכולות התנועה שלה במסכי הטלוויזיה החכמים הבאים שהיא תשיק.

החברה מציעים לא רק זיהוי של כף היד, אלא זיהוי ברמת האצבע. למשל, הפעלה או ביטול של פעולת "השתקה" לסאונד מתבצעת בקירוב של האצבע לפה בצורה המסמלת שקט.

סמסונג מצדה מציעה כבר היום את דגם F8000, השייך לקטגוריית הסמארט TV. הטלוויזיה הזו מגיעה עם יכולת שליטה בעוצמת הסאונד או מעבר בתפריטים בנפנוף היד באוויר. השליטה בווליום סבירה וגם ביצוע פעולות פשוטות בתפריט כמו בחירה מסוימת של אייקון. השימוש בדברים אחרים לא עובד בצורה חלקה. הבעיה הגדולה היא הצורך לזכור מגוון גדול של תנועות. למשל, מעבר אחורה, דורש החזקת היד פתוחה באוויר וביצוע תנועה של עיגול או כשרוצים לבצע פעולות שדורשות שימוש בשתי ידיים כמו זום, צריך קודם כל לגרום למערכת לזהות את שתי הידיים של המשתמש. לצורך כך צריך להרים את שתי הידיים באוויר ולנופף בהן. מה שמצחיק הוא שהמערכת לפעמים מזהה סתם תזוזה של היד, כאשר מגרדים בראש או מרימים בטעות את הרגל באוויר.

סמארטפונים: תחילת הדרך

בניגוד לאקס בוקס, השימוש במחוות בסמארטפונים עדיין בחיתוליו, מעט מאוד יצרניות משלבות את היכולת הזו כחלק אינטגרלי במכשיר שלהן. החברה הבולטת היא סמסונג. בסמארטפון הדגל של סמסונג - גלקסי S4, ניסתה היצרנית למצוא גימיקים רבים שיוכלו להשתלב במכשיר. החברה מציעה אופציה להפעלת פקודות מסוימות, באמצעות תנועה של היד מעל הסמארטפון, למשל, הנפת היד לצורך העברת תמונות באלבום הדיגיטלי, מענה לשיחה ומעבר למצב רמקול בנפנוף היד הלוך חזור מול המכשיר.

החזקת היד למשך שנייה כאשר הסמארטפון רדום מביאה להצגת השעון, השיחות והמסרונים שלא נענו.

האם כל המחוות האלה הכרחיות? לא, אך הן שימושיות כאשר היד מלוכלכת ורוצים לתפעל את המכשיר. אפשר גם לגלול את העמוד בדפדפן המכשיר או בתוכנת המייל הפנימית של סמסונג, באמצעות הטיית הראש למעלה ולמטה. הרעיון אמנם נשמע טוב, אך יישומו לוקה בחסר.

רעיון נוסף של סמסונג, הקיים גם בדגמים מסוימים של LG, הוא לעצור סרטוני וידאו בזמן שצופים בהם, באמצעות הזזת הראש, והחזרתם לפעולה כאשר חוזרים להסתכל על הצג. גם כאן, הרעיון נשמע נהדר, אבל בפועל זה לא תמיד עובד איך שרוצים.

מלבד בעיות הפעלה, השימוש ביכולות האלו מבזבז את הסוללה בצורה מיותרת בזמן ההמתנה של המכשיר.

מחשבים: סמסונג כבר שם

סמסונג משלבת הפעלה מרחוק גם במחשבים. חלק ממחשבי ה-All In One שלה, כמו הדגם 700A3D כולל מערכת המזהה תנועת ידיים להזזת התצוגה ימינה או שמאלה, מעבר בין תמונות או שליטה בעוצמת הסאונד. עם זאת, התנסות בדגם הזה מגלה שזיהוי התנועה אינו משולם, והתחושה היא שהפעולות לא מספיק אינטואיטיביות. לאחר מספר ניסיונות לשלוט במערכת בצורה הזו, שרובם לא צלחו, זנחנו את צורת ההפעלה בתנועה.

נא לגעת

מחוות התנועה אולי נמצאות בחיתולים, אבל טכנולוגיית המולטי-טאץ' נחשבת לפופולרית מאוד בסמארטפונים ובלפטופים. במקבוקים של אפל, למשל, אפשר בקלות להחליף בין יישומים באמצעות הזזה של שלוש אצבעות והעברתן מימין לשמאל, או לחשוף את כל היישומים במחשב בעזרת פעולה המזכירה צביטה עם האגודל ושלוש אצבעות נוספות.

גם מיקרוסופט מציעה מחוות מגע על מחשבים המריצים את מערכת ההפעלה שלה - חלונות 8. את המחוות ניתן לבצע על מסך המגע, כאשר הן מאפשרות סגירה של תפריטים בהחלקה של האצבע מלמעלה למטה או מעבר בין יישומים פועלים בהחלקה של האצבע מימין לשמאל במסך. בתחום הסמארטפונים, בדגמי ה-G2 והג'י פלקס של LG, מציעה החברה להעיר את מסך הטלפון באמצעות שתי נקישות של האצבע על המסך. בדגם ה-MX3 של מייזו, כדי להעיר את המכשיר צריך להחזיק את האצבע כחצי שנייה על כפתור הבית ולמשוך אותה כלפי מעלה.