בכיר בפרטנר: "כל הסמארטפונים שנשיק יתמכו בדור הרביעי"

מנחם תירוש, סמנכ"ל תפעול ראשי בפרטנר, מתכונן לדור הרביעי: "ברגע שיהיו לנו תדרים, עם ישראל יוכל להתחיל ליהנות מהם"

פרטנר ערכה בשבוע שעבר מסיבת עיתונאים שבה השיקה את הדור הרביעי ומיתגה את עצמה כרשת הראשונה בישראל שתציע את השירות הזה, בכפוף לקבלת תדרים ממשרד התקשורת.

ההכרזה של פרטנר צפויה לטלטל את הענף והחברה הכתומה תנסה לשנות את השיח הציבורי ב-2014. פרטנר מקווה להעביר את המיקוד מהעיסוק במחירים לעבר היתרונות של הדור הרביעי (LTE) לצרכנים ולמדינה.

מהבחינה הזו פרטנר הצליחה. היא בעצם שרטטה את גבולות המשחק ל-2014 וקבעה שהוא יהיה סביב השאלה מי תהיה החברה הראשונה שתביא את בשורת הדור הרביעי. מכיוון שהיא מוכנה וכבר בעיצומה של פריסת הרשת, דעת הקהל עשויה לשאול את המתחרות מתי הן יאמצו את הטכנולוגיה. פרטנר אכן מוכנה יותר, אבל פלאפון וסלקום לא ישאירו לה את המגרש וסביר להניח שגם הן יגיבו.

מנחם תירוש, סמנכ"ל תפעול ראשי בפרטנר ומי שמוביל את הפרויקט מבחינה הנדסית, הוא שותף מלא לאסטרטגיה. כמי שנמנה עם מייסדי החברה שהייתה הראשונה להשיק רשת GSM בישראל, עבורו להשיק עכשיו רשת דור רביעי זו סגירת מעגל נהדרת.

"כל ליבת הרשת שלנו מוכנה. אנחנו מעלים כל לילה אתרים, ועד סוף ינואר יהיו לנו 300 אתרים ובחודש מאי 600 אתרים. מכיוון שאין לנו תדרים, אנחנו מעלים, בודקים שהאתר תקין, ובפקודה מרחוק מורידים אותו - זאת אומרת מורידים את יכולת ה-LTE באתר. זה אומר שיש לנו מספיק אתרים שרכשנו במסגרת ההסכם הקיים עם אריקסון כדי לכסות את חלקה הגדול של מדינת ישראל, בוודאי את מירב האוכלוסייה ברשת LTE. ברגע שיהיו לנו תדרים, בתוך זמן קצר מאוד עם ישראל יוכל להתחיל ליהנות מהם".

- צריך מכשיר שתומך בדור הרביעי כדי ליהנות מהרשת.

"יש היום אצלנו ברשת סדר גודל של כ-200,000 מכשירים שהם כבר תומכים בדור הרביעי. אנחנו דואגים ומטפלים בזה שגם מכשירי סמסונג יעברו מיידית לדור הרביעי".

- אתה מתכוון שניתן יהיה לשדרג אותם כך שהם יותאמו לדור הרביעי?

"לא, מדובר במכשירים חדשים. בכל מקרה, כל מכשיר חדש יהיה מכשיר תומך לדור הרביעי, כולל גלקסי".

יחד עם משרד התקשורת

- יש לכם מחסור בתדרים אבל יש אופציה שתפעילו את הרשת על גבי התדרים הקיימים שלכם?

"אני אסתפק בזה שאומר שבכוונתנו לעבוד יחד עם משרד התקשורת, ואני מדגיש את המילה יחד עם משרד התקשורת, כדי שעם ישראל יקבל LTE כמה שיותר מוקדם".

- איך אתה מתמודד עם זה שבדור הרביעי אתה צריך יותר אתרים סלולריים כדי לתת קצב איכותי?

"בתפיסה שלנו אנחנו ממשיכים להקים אתרים. כל הזמן ומעולם לא הפסקנו. להיפך, אנחנו דוחפים. אני מזכיר לך שיש לנו רשת 1,800 ב-GSM, והאנטנות שלנו יודעות לכסות טוב את הארץ בתדר של 2,100. זאת אומרת, יש לנו כיסוי, כולל חדירה לתוך הבתים, טוב מאוד. אני מסכים איתך שבהמשך נצטרך פריסה נוספת כדי לתמוך בנושא הקיבולת".

- האם במסגרת תיכנון הרשת אתה נעזר בהוט מובייל שאיתה חתמתם על הסכם לאיחוד רשתות בדור הרביעי?

"כרגע זה לא רלוונטי, עד שהממונה לא יאשר. אנחנו לא נוגעים ברשת אחד של השני עד שלא נדע מה אומרת רשות ההגבלים".

- בדקת את המיקומים שלהם? יש שם משהו שיכול לתרום לך, או שלא ממש?

"אני לא יודע, מפני שאני לא רוצה להיכנס לבחינה לעומק, ומפני שאני צריך מהם נתונים שהם לא יכולים להעביר לי. תראה, כשעשינו הסכם עם גולן טלקום, שמעולם לא נוצל דרך אגב, קיבלנו אישור מהממונה. הם קיבלו מאיתנו את כל המיקומים ואת הכול, אבל קיבלנו אישור מהממונה לעשות את זה. פה אין אישור ממונה בנושא ולכן זה לא רלוונטי לדיון".

- יצאתם נגד הכוונה להקצות לכם 10 מגה בלבד בתחום התדר של 1,800 מגה הרץ וטענתם שאתם חייבים 20. אבל יש רשתות בעולם שפועלות בדור הרביעי עם אותה כמות, איך אתה מסביר את זה?

"רוחב הסרט שניתן על ידי הרגולטור משפיע חד חד-ערכית על הביצועים של הלקוחות. אם אני לוקח למשל את הטכנולוגיה של הדור השלישי, גם אם תיתן לי עוד 10 מגה ב-2100 או בתדר אחר, זה לא משנה, אני לא אוכל לשפר אותה מעבר למהירות של 42 מגה ביט בשנייה. ככל שתיתן לי יותר תחום תדר יהיו ביצועים יותר טובים".

סיפור אחר

- הזכרתם אופציה לשימוש בתדרים כדי להתחרות ברשתות הקוויות. זה לא ממש הוכיח את עצמו בעולם, ובישראל זה עוד יותר מורכב בגלל הפריסה הטובה של בזק והוט.

"יש מגזרים במדינת ישראל שלא מחוברים לחלוטין לאינטרנט ולא מגיעים אליהם סיבים אופטיים, אבל הם עדיין שייכים למדינת ישראל. בנוסף לכך, המהירויות בדור הרביעי עושות את ההבדל. כשתוכל לקבל 40-50 מגה בסלולר אפקטיבי, זה כבר סיפור אחר. זה מתחרה במהירויות של בזק והוט".

- עד מתי יימשך ההסכם שלכם עם אריקסון?

"ההסכם הנוכחי מסתיים בסוף שנת 2014, ואנחנו מתחילים לדבר איתם על השלב הבא".

- כלומר, לא יהיה עוד ספק?

"לא מתייחס לזה. יש עדיין את עניין הממונה לעבור וכידוע לך הוט מובייל עובדת עם נוקיה-סימנס ויש לה 1,000 אתרים. לאחר שתתבהר התמונה נקבל החלטה מה לעשות, אבל כרגע אנחנו עם אריקסון".