בא לכם לטוס? ישראל שואפת לשלוח אסטרונאוט שני לחלל

משרד המדע מנהל מגעים עם סוכנויות חלל מובילות בעולם על מנת לשלוח ישראלי לחלל תוך 3-4 שנים המכרז פתוח לכל אזרח

ישראל נמצאת במגעים עם סוכנויות חלל מובילות בעולם, לצירוף אסטרונאוט ישראלי לאחת מהמשלחות המאוישות שיוציאו מדינות אלה לחלל בשנים הקרובות. כך הודיע היום משרד המדע לרגל כנס החלל הישראלי על שם אילן רמון שייערך בתחילת השבוע הבא. הכנס מאורגן על ידי מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל בשיתוף סוכנות החלל הישראלית ומשרד המדע והטכנולוגיה.

עד היום הגיע לחלל רק אסטרונאוט אחד (אילן רמון, שעל שמו נקרא הכנס), אשר לא זכה לחזור לכדור הארץ לאחר המשימה. החללית בה טס, הקולומביה, התרסקה בדרך לכדור הארץ ב-2003.

הפעם המטרה היא להביא אסטרונאוט לשהות בתחנת החלל הבינלאומית הרוסית. זאת לעומת המסע של רמון בקולומביה, שארך 16 ימים.

למרות ניסיון העבר העצוב, לא חסרים מועמדים המעוניינים בתפקיד. פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, מסביר כי בקרוב יפורסם קול קורא, וכל אחד יכול להגיש מועמדות. "הפעם אנחנו כבר לא מחפשים דווקא טייס קרב מחיל האוויר, אלא כל אחד וכל אחת יוכלו להצטרף. מכל מקצוע ומכל מגזר במדינה, כל עוד הוא אזרח ישראלי".

אפילו מי שלא שירת בצבא?

בן ישראל (חושב): "כן. אין בקול הקורא החרגה כזו, וזה לא עניין ביטחוני. הסינון הראשוני יהיה לגבי בריאות - אנחנו זקוקים למועמדים שבריאותם תקינה מבחינה פיזית וקוגניטיבית. הם יעברו מבדקים שיבחנו תכונות שרלוונטיות לאסטרונאוט, כמו למשל קבלת החלטות בזמן קצר ובתנאי לחץ".

כשרמון הוכשר, יחד איתו הוכשר טייס חיל אוויר נוסף, שבסופו של דבר לא הגיע לחלל.

"נכון. גם הפעם נכשיר כנראה כמה אסטרונאוטים, כי בטווח הזמן בין ההכשרה טיסה, מי יודע מה קורה. לגבי האסטרונאוט שכבר הוכשר, יצחק מאיו, גם הוא מוזמן להגיש מועמדותו, כמו כולם, אם כי תיתכן בעיה של גיל".

בן ישראל מסביר כי משלוח אסטרונאוט לחלל תלוי בהסכמים עם אחת מארבע המדינות המפעילות תוכנית חלל - סין, רוסיה, ארה"ב וסוכנות החלל האירופאית. רק המדינות הללו מפעילות תוכנית להכשרת אסטרונאוטים, וכולן טסות לחלל ברכב החלל הרוסי, אל מעבורת החלל הרוסית. המקומות בטיסות הללו תפוסים למשך שנתיים קדימה, אבל ישראל רוצה להזמין מקום היום, כדי להספיק להכשיר את האסטרונאוט בזמן.

התקווה היא כי אחת מן המדינות השותפות תסכים לקחת על עצמה חלק מעלות ההכשרה של האסטרונאוט הישראלי, כפי שעשתה ארה"ב במקרה של רמון. "ישראל לא מדינה עשירה, ואם נצטרך תקציב גדול להטסת אדם לחלל - זה פשוט לא יעבור".

ישראל אמנם אינה מפעילה היום תוכנית הטסת בני אדם לחלל, אך היא נחשבת למדינה מתקדמת ביותר בתחום החלל, הן בתחום של בניית לווייני תצפית, והן בתחום המחקר המדעי בנושאי חלל (על בסיס נתונים המגיעים גם מכלי מחקר של מדינות אחרות).

בשנה הבאה, 2015, כנס החלל הבינלאומי של הפדרציה הבין-לאומית לאסטרונאוטיקה, בו משתתפים בדרך כלל 3,000-4,000 מומחים בתחום, ייערך בירושלים.