אנליסטים: "תחזית ההפסדים של בזק - מוטעית"

אנליסטים ממיטב דש ומריל לינץ': "הפגיעה ברווחיות בזק תהיה מזערית"

האנליסט ערן יעקובי, ראש מחלקת המחקר במיטב-דש, מתייחס למסמך המדיניות של משרד התקשורת ולחוות הדעת הכלכלית שפרסם בסוגיית השוק הסיטונאי, וקובע כי המשרד התעלם מהסכנות למיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל (IBC) ומההשפעות על הוט. יעקובי מצטרף לחיים ישראל, אנליסט התקשורת של מריל לינץ', שהגדיר את מדיניות משרד התקשורת בנושא השוק הקווי כ"נביחה".

כזכור, משרד התקשורת העריך כי הכנסות בזק ירדו ב-1.3 מיליארד שקל ב-4 שנים וכי היא תאבד 600 אלף לקוחות. התחזית הייתה חריגה משום שלרוב המשרד נזהר מתחזיות על הגורמים המפוקחים ומסתפק בבדיקה האם החברה תוכל לעמוד במדיניות ואם היא סבירה מבחינת עוצמת הפגיעה בה. בחוות הדעת, המשרד הרחיק לכת וחזה פגיעה בחברה, מבלי שלקח בחשבון משתנים נוספים שעשויים להשפיע על בזק, כמו מעמדה של הוט בשוק הסיטונאי ומה יהיה היקף הפגיעה בה.

לדברי יעקובי, "התחזית אינה מנסה לאמוד את ההשלכות של אובדן ההכנסה על רווחיותה של בזק. מעבר של 30% מלקוחותיה למתחרים יאפשר לה חסכונות ניכרים בעלויות התפעול במגזר הקמעוני. מעבר לחסכונות אלה, תיהנה החברה המאוחדת מחסכונות משמעותיים בעלויות כתוצאה מביטול ההפרדה בין חברת בזק-קווי לבזק בינלאומי".

"שתי נקודות חשובות שהמשרד בוחר להתעלם מהן או לא מעוניין שהציבור ידע: למרות שהמשרד מנסה לטשטש את הסכנה להקמת מיזם IBC ו/או להישרדותו, מיזם זה, הבנוי על הרבה הנחות 'if', יסבול ממחירים שאינם מאפשרים החזר מינימלי על ההשקעה. שנית, אם רק רשת בזק תהיה פתוחה לסיטונאות הרי שמדובר עבורה בהזדמנות מאחר והנפגעת הגדולה ביותר, שעליה המשרד לא מדבר, תהיה הוט... בזק אמורה ליהנות גם משוק סיטונאי בלעדי וגם מהקלות רגולטוריות שיביאו לחסכון של מאות מיליוני שקלים. מסקנתנו היא שהפגיעה ברווח וברווחיות של בזק, אם תהיה, תהיה מזערית וכרגע השוק מתמחר רק את הפגיעה בחברה".