"השווקים לא בטוחים היום יותר מב-2008; המצב מפחיד"

ארבעה בכירים במערכת הפיננסית התכנסו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס לענות על שאלת השאלות: האם השווקים בטוחים יותר היום? ■ "האם סביר שנחווה עוד מפולת כזו בשנים הבאות? הסבירות לכך נמוכה? לדעתי לא"

כמעט 7 שנים לאחר פרוץ משבר הסאב-פריים נכנסים שוקי המניות לשנה שישית ברציפות של עליות. תוכניות תמרוץ אגרסיביות הרימו את השווקים מעלה, אך כעת הגיע הזמן לבחון את אותה מדיניות. תחת הכותרת "האם השווקים בטוחים יותר היום?", התכנסו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שני בנקאים בכירים מאוד, בכיר בתעשיית קרנות הגידור ואקדמאית אחת לבחון האם באמת הגענו לחוף מבטחים. בעוד שהבנקאים ניסו לצייר מציאות ורודה, אחרים סיפקו אזהרות מפחידות למדי.

בפאנל השתתפו ענת אדמתי, פרופ' למימון וכלכלה מאוניברסיטת סטנפורד; דגלאס פלינט, יו"ר בנק HSBC; אנתוני ג'נקינס, מנכ"ל בנק ברקליס; ופול סינגר, מייסד ומנכ"ל אליוט מנג'מנט.

"יהיה חבל אם אחרי 6 שנים של מאמצים מצד הממשלות, השווקים לא יהיו בטוחים היום מכפי שהיו ב-2007", אמר פלינט, שסבור כי השווקים אכן בטוחים יותר היום. "אין ספק שהמערכת יציבה יותר היום כי בבנקים הדירקטוריון מבזבז שני-שלישים מהזמן וההנהלה מבזבזת את רוב הזמן לכך, שנים אחרי המשבר".

סינגר סבור אחרת. לדבריו, שנים אחרי המשבר המערכת הפיננסים והשווקים אינם בטוחים. "המינוף במערכת - בעיקר בנגזרים - לא השתנה בעיקרו. ב-2008 למוסדות הפיננסים הגדולים הייתה חשיפה של עשרות טריליוני דולרים לנגזרים והיום המספר הזה נמוך רק במעט. לא השתנה הרבה מאז 2008. יש מספר גורמים התומכים בדעתי שהשווקים לא בטוחים. ראשית, תוכניות התמרוץ של הבנקים המרכזיים עיוותו את שוקי האג"ח ואי אפשר לדעת מה יקרה כשהם יפסיקו לתמוך בשווקים. שנית, יש בעיה באג"ח הממשלתיות. מה שמנע התמוטטות במפולת של 2008 היה הבריחה לאג"ח ממשלתיות כחוף מבטחים והיום, במשבר הבא, לא בטוח שהן יהיו קו ההגנה האחרון".

ג'נקינס התייצב לצד עמיתו הבנקאי פלינט ואמר: "מטרת המערכת הפיננסית היא לטובת החברה. המוסדות הפיננסיים והרגולטורים עשו עבודה רבה. קשה לומר שהמערכת הפיננסית לא בטוחה היום יותר מב-2008".

אדמתי טענה מנגד שהמערכת הפיננסית "בהחלט לא" יותר יציבה מכפי שהייתה ב-2008. "האם סביר שנחווה עוד מפולת כזו בשנים הבאות? הסבירות לכך נמוכה? לדעתי לא. יש אנשים שרוצים שתאמינו שלמשבר פיננסי יש אלמנטים של אסון טבע אבל זו אנלוגיה לא נכונה. זה לא אסון טבע. משבר פיננסי הוא מעשה ידי אדם ואנשים אחראים לכך. רבים מהם לא נמצאים כאן היום. זה מתחיל במחוקקים וממשיך ברגולטורים שאמורים להשגיח ולאכוף את החוק. אבל פוליטיקאים ורגולטורים מתרועעים עם הבנקים ואנשי הפיננסים והתוצאה היא מערכת פגומה.

"אומרים לנו שהמערכת לא שבירה כפי שהייתה, אבל אם מסתכלים מקרוב נגלה שהרפורמות שהיו בשנים האחרונות לא טיפלו בליקויים הגדולים במערכת הפיננסית. אולי יש ירידה קלה בסיכון, אבל אנחנו רחוקים ממצב של ביטחון. אנחנו לא קרובים בכלל למקום שבו אנחנו צריכים להיות. דמיינו לעצמכם שיש הגבלת מהירות של 120 קמ"ש למשאיות אבל לא אוכפים את זה. ואז יש כמה תאונות אז מורידים את המהירות המותרת. אבל הבעיה היא שוב שלא אוכפים את זה. האם אנחנו בטוחים יותר? זו השאלה שצריך לשאול. המצב מפחיד מאוד וגרוע. אין רגולציה אפקטיבית כרגע. יש הרבה עיוורון לסיכון במערכת הפיננסית ואצל קובעי המדיניות. דבר אחד בטוח: יש הרבה פוליטיקה בבנקאות. הרבה".

ג'נקינס מעריך שמפולת 2008 לא תחזור על עצמה בשנים הקרובות, אבל בעתיד הרחוק יותר היא תתרחש שוב: "לא תהיה לנו עוד בעיה כזו ב-5 השנים הקרובות, אבל יהיה לנו עוד משבר כזה כאשר אנחנו נזדקן ונפרוש או נמות, כי זה הטבע האנושי - לשכוח".

אדמתי אמרה כי אינה מקבלת את רמות המינוף במערכת הפיננסית והוסיפה: "זה לא בריא וזה מסכן לא רק את הבנקים אלא את כולנו. לשום עסק בכלכלה שלנו יש את הכסף הקל כמו שיש לבנקים. הם פשוט ניגשים לרגולטורים ומצפים מהם לעמוד דום. אין לזה שום ערך לחברה. אפס".

פלינט הגיב לה באומרו: "אם הבנקים מקבלים כסף זול ומעבירים אותו בזול לחברה, החברה היא זו שמרוויחה מכך". אדמתי לא נשארה חייבת ואמרה: "אנחנו מסבסדים את אלה שמזהמים והורסים את הנוף הפיננסי".