ההיה או חלמנו? איראן על הגרעין: לא הסכמנו לפרק דבר

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זאריף, ל-CNN: ממשל אובמה מעוות את אופי הוויתורים של איראן בהסכם הזמני עם המעצמות ■ "הנחנו זר על קברו של עימאד מוניה כמו שהאמריקאים הניחו זר על קברו של אריאל שרון"

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זאריף, אמר אתמול (ד'), שממשל אובמה מעוות את אופי הוויתורים של טהראן בהסכם הזמני על הגבלת פעילותה הגרעינית תמורת הקלה בנטל הסנקציות שמוטלות עליה. "לא הסכמנו לפרק שום דבר", אמר זאריף בראיון ל-CNN.

זאריף טען, שהמונחים שבהם משתמש הבית הלבן לתיאור ההסכם שונים מהנוסח המוסכם של המסמך שעליו חתמו איראן מצד אחד, וארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה מהצד האחר.

במקביל נמסר, שמחוקקים איראנים ניסחו הצעת חוק שתחייב את ממשלת איראן להעשיר אוראניום ברמת זיקוק של עד 60%, אם ארה"ב תטיל סנקציות חדשות על טהראן, כפי שמאיימים לעשות מחוקקים משתי המפלגות על גבעת הקפיטול.

"גרסת הבית הלבן מקטינה בחשיבות הוויתורים שעשתה איראן ובה בעת מגזימה בחשיבות ההתחייבויות שלנו" בהסכם, אמר זאריף בדאבוס, שבה הוא משתתף בפורום הכלכלי העולמי.

לפי מסמך של הבית הלבן, שפורסם לאחר השגת ההסכם, התחייבה איראן לדלל את כמויות האוראניום שהועשר לרמה של 20%, הרבה יותר ממה שנחוץ לשימושים אזרחיים אך פחות מרמת ההעשרה שנדרשת לייצור נשק גרעיני. כן התחייבה איראן להפסיק הליכי העשרת אוראניום מעל רמה של 5% ו"לפרק את כל הקישורים הטכניים שנחוצים לביצוע העשרה מעל רמה של 5%". מכל מקום, מסמך אמריקאי אחר שפורסם בשבוע שעבר לא כלל את המילה 'פירוק'.

זאריף מאשים את הבית הלבן בניסיון לצייר תמונה כוזבת של ההסכם: "באופן בסיסי, הבית הלבן מנסה להציג (את המסמך) כהסכם לפירוק התכנית הגרעינית של איראן. זו המילה (פירוק) שבה הם משתמשים שוב ושוב".

בפנותו לכתב אומר זאריף: "אם תמצא מילה אחת, מילה אחת בלבד, שרק דומה במשמעותה ל'פירוק', או שניתן לפרשה כ'פירוק', בכל הטקסט, אני מוכן לחזור בי מכל מה שאמרתי".

הוא חזר והדגיש: "איננו מפרקים שום צנטריפוגות, איננו מפרקים שום ציוד; אנחנו פשוט לא מייצרים, לא מעשירים מעל רמה של 5%".

בראיון נפרד עם CNN, שישודר במלואו ביום א' הקרוב, אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, שממשלתו לא תשמיד צנטריפוגות קיימות. אך הוא הוסיף: "אנו מוכנים להבטיח שתכנית (הגרעין של) איראן לא צריכה לעורר שום דאגה".

בתגובה על דברי זאריף, אמר ל-CNN פקיד בכיר בממשל אובמה: "ציפינו שהאיראנים ייצטרכו לעשות 'ספין' (על ההסכם) לקהל הבית שלהם ואיננו מופתעים כלל שהם עושים זאת עתה".

דברי זאריף מחדדים את הבדלי הפרשנויות בין טהראן לוושינגטון על ההסכם. מאז חתימת ההסכם תיארו אותו פקידים איראניים כניצחון וטענו שהוא לא יבלום את תכנית הגרעין של ארצם. פקידים אמריקאיים טענו, לעומתם, שההסכם מקפיא למעשה את תכנית הגרעין האיראנית ומגולל אחורה כמה מהיכולות הגרעיניות של טהראן.

בתשובה על שאלה מדוע הניח זר על קברו של עימאד מורניה, מנהיג חיזבאללה, שחיסולו בדמשק לא פוענח עד היום, אמר זאריף: "זו היתה החלטה שמבוססת על אמונות ותפיסות לאומיות". בעוד שארה"ב גינתה את הנחת הזר ואמרה שמוניה אשם בביצוע פעולות טרור נפשעות שגרמו למות מאות חפים מפשע, אמר שר החוץ האיראני, כי מורניה הוא דמות נערצת בגלל התנגדותו לכיבוש הישראלי, בעוד שאריאל שרון אחראי לטבח פלסטינים בסברה ושתילה. "הטבח הזה היה פשע נגד האנושות", אמר זאריף.