חייק: המדינה אחראית לרוב ההתייקרויות - מתישהו נישבר

מנכ"ל התאחדות התעשיינים בדיון מיוחד על הדולר: "קרנית פלוג טועה באופן חמור - הדולר הנמוך כואב ומזיק לנו" ■ "אנחנו מתקרבים לנקודת האל-חזור. בנק ישראל צריך וחייב לפעול לחסום את הספקולנטים בשוק המט"ח"

אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, קרא היום (ה') שוב למדינה להתערב ולמנוע את היחלשות הדולר שפוגעת קשות ביצואנים. בדיון מיוחד שקיימה היום ההתאחדות, חייק אמר כי "המדינה מלינה השכם והערב על יוקר המחיה בישראל, אך היא זו שאחראית לרוב עליות המחירים במשק והפגיעה בכושר התחרות של היצואנים הישראליים".

לדברי חייק, "אנחנו בהתאחדות מרכזים את הפעילות מול שני גופים שאינם מתנהלים באותו האופן: האוצר ובנק ישראל. שר האוצר לשמחתנו מבין את הקושי של הדולר הנמוך על היצואנים ומכין תוכנית שתסייע לנו, אולם בנק ישראל מתנהל אחרת לחלוטין. לצערי הנגידה קרנית פלוג אמרה לאחרונה כי שער הדולר הנמוך לא משפיע על היצואנים, אבל אני רוצה לומר לה שהיא טועה באופן חמור - זה כואב לנו ומזיק לנו", אמר חייק.

חייק הוסיף, כי "אמנם יצואנים הם עם שרואה את האור בקצה המנהרה, מקווה שיהיה בסדר ולא מוותר על אף עסקה, אך באיזהשהו שלב הם יישברו - ואנחנו מתקרבים מאוד לנקודה הזו, נקודת האל חזור שבה כבר לא יהיה לנו רווח. לכן בנק ישראל צריך וחייב לפעול לחסום את הספקולנטים בשוק המט"ח ולא לתת לדולר הנמוך להמשיך ולפגוע בנו".

לדברי מנכ"ל ההתאחדות, "מדובר במאבק יומיומי של היצואנים והמפעלים בישראל, וצריך כל הזמן לקבל החלטות איך מתנהלים כדי לשמור על הרווח השולי ואיך נזהרים שלא לעשות טעויות". חייק אמר לכל סמנכ"לי הכספים של חברות התעשייה הגדולות שנכחו בכנס, כי הוא "מבין את הכאב של כל אחד ואחד מכם - זהו מצב בעייתי לכולנו".

"עוד אמר חייק, כי "בנוסף לדולר הנמוך, התעשיינים מתמודדים עם עליות גוברות והולכות - ב-1 בינואר חטפנו את קנס הארנונה, בלי קשר להעלאות החריגות שלה. וכן אנחנו מממנים את כל תאיגידי המים - 52 תאגידים, ואת תעריפי החשמל שכל הזמן עולים. מתי שהו זה ישבור את התעשיינים", דברי חייק.