דן גרטלר מכר חברת נפט לממשלת קונגו ב-150 מיליון דולר

חברת נסרג'י שילמה 500 אלף דולר ב-2006 עבור זכויות הנפט בבלוק שלה ■ מקורבים לחברה: הפיצוי שקיבלנו סמלי לעומת הפוטנציאל הכלכלי

המיליארדר ואיש העסקים הישראלי דן גרטלר מכר אשתקד לממשלת קונגו את אחת מחברות הנפט שלו במדינה תמורת 150 מיליון דולר - סכום גדול פי 300 מהסכום ששולם בזמנו עבור זכויות הנפט של החברה. פעילים לקידום השקיפות מותחים ביקורת על העסקה.

גרטלר, דמות רבת השפעה במגזרי הכרייה והנפט ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ובעל קשרים עם הממשלה בקינשאסה, מכחיש כי נהג שלא כשורה במכירת חברת הנפט נסרג'י (Nessergy), ששילמה 500 אלף דולר ב-2006 עבור זכויות הנפט בבלוק שלה. הבלוק נמצא בקרבתם של כמה משדות הנפט הפרודוקטיביים ביותר במדינת אנגולה השכנה. כשנסרג'י רכשה את הבלוק, עמד האזור שבו נמצא הבלוק במוקד סכסוך גבול ימי בין קונגו ואנגולה. בינתיים הקימו שתי המדינות אזור אינטרס כלכלי משותף במטרה ליישב את סכסוך הגבול. אשתקד ביקשה קונגו לרכוש חזרה את זכויות הנפט בבלוק כדי לפתוח במו"מ על הסכם חלוקת הפקה חדש עם חברת הנפט הממשלתית של אנגולה, סוננגול (Sonangol).

על פי חוזה המכירה שנחתם באפריל 2013, ושעותק ממנו הגיע לידי רויטרס, מימנה סוננגול את העסקה, ושילמה ל-פלורט גרופ (Fleurette Group) 150 מיליון דולר עבור זכויות הנפט בבלוק. קונגו תשלם לסוננגול בכסף שיתקבל מהכנסות נפט עתידיות. הכסף שולם לפלורט, אך היא אינה יכולה להשיג אליו גישה לפני שתושלם העסקה בין שתי חברות הנפט הלאומיות של קונגו ואנגולה.

אחד מנציגי פלורט אמר כי בבלוק של נסרג'י לא בוצעו שום קידוחים משמעותיים בגלל חילוקי הדעות לגבי זכויות הפיתוח. הוא ציין ש-500 אלף הדולר ששילמה החברה בגין זכויות הנפט בבלוק הוא הסכום הסטנדרטי ששילמו חברות לממשלת קונגו בגין זכויות נפט בתקופה שבה נחתם החוזה. החברה אמרה ששווי זכויותיה האמיר באופן דרמטי בעקבות תגלית נפט בשדה מנונג (Menongue) הסמוך במים הטריטוריאליים של אנגולה ב-2007.

ארגון גלובל וויטנס (Global Witness) טוען כי היה ברור מאז ומתמיד שהבלוק של נסרג'י עשוי להכיל עתודות נפט גדולות, לנוכח קרבתו לאתרים שבהם התגלו מרבצי נפט בהיקף כולל של 10 מיליארד חביות.

גלובל וויטנס גם ביקר את ממשלת קונגו על שלא פרסמה את פרטי העסקה תוך 60 יום, כפי שדורש החוק. מכיוון שנסרג'י רשומה כתאגיד במקלטי מס שבהם הבעלים לא חייבים לחשוף את זהותם, לא ברור מיהו בעל אחזקת המיעוט ששולט במניות שאינן שייכות לגרטנר - ושקוצר גם כן רווחים מעסקת המכירה, לדברי גלובל וויטנס.

פלורט מתעקשת שעסקת נסרג'י היטיבה עם קונגו, ושההפקה המשותפת עם אנגולה תניב לקונגו, שסובלת ממחסור במזומן, 1.3-3.6 מיליארד דולר.

בנוסף, גורמים המקורבים לחברה, אומרים כי "מדובר בדו"ח מעוות וחסר כל קשר למציאות וכי נסרג'י הייתה מעורבת ביצירת האזור המשותף לקונגו ולאנגולה. עוד הם אמרו, כי הודות למעורבותו של גרטלר, הצליחה קונגו לאחר מאמצים רבים לזכות במעמד משפטי משותף יחד עם אנגולה במסדרון הימי שבין שתי המדינות. לדברי הגורמים, בניגוד גמור לנטען ע"י גלובל וויטנס: קונגו היא המרוויחה הישירה והמשמעותית מההסכם. נסרג'י נאלצה לסגת מהרישיון שלה תמורת פיצוי סמלי ביחס לפוטנציאל הנפט העצום בשטח הזיכיון ולאחר שהיא עצמה יצרה את הזכויות המשפטיות של קונגו בנכס. השותפים והבעלים של נסרג'י ידועים ומצוינים בדו"ח של גלובל וויטנס ועל כן תמוהה הערתם שהבעלויות "אינן ידועות".