"כל עוד הריבית בארה"ב אפסית, המגמה החיובית צפויה להימשך"

איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית: "צמצום תוכניות הרכישה כבר מגולם בשוק והתשואות לא יעלו בחדות כשהיקף הצמצום יתרחב, ובהתאם לא יהיה לחץ להעלאת ריבית בטווח הזמן הקרוב בגלל שוק האג"ח"

שנת 2013 הייתה מלאת אירועים ותפניות עבור כלכלת ארה"ב. החל מסיום תפקידו של ברננקי, מינוי ילן, הריב על תקרת החוב, וכלה בשאלה שהעסיקה את כל המשקיעים בעולם- מתי הפד יחל לצמצם את תוכנית הרכישות ובאיזה שיעור.

איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית, התייחס בשיחה עם "גלובס" לשנה שעברה על כלכלת ארה"ב ודיבר גם על הצפוי לדעתו ב-2014.

"שנת 2013 הייתה השנה הטובה ביותר של הכלכלה האמריקאית מאז המשבר. שיעור הצמיחה של הכלכלה גדל כבר 4 רבעונים ברציפות, וגם במקרה שיהיה קיטון קל ברבעון הרביעי, זאת תהיה שנת הצמיחה הטובה ביותר מאז המשבר. באשר לתקרת החוב, בשבוע שעבר אושר בסנאט תקציב בהיקף של 1.1 טריליון דולר, שלמעשה מסיר את הסכנה של השבתת הממשל האמריקאי לפחות בתשעת החודשים הקרובים. בנוסף, לא מכבר התבשרנו שהסגן של ילן הוא סטנלי פישר, כלכלן שכולנו מכירים ומעריכים ובטוחים שיעשה טוב לכלכלה האמריקאית".

- כיצד תשפיע תכנית הפד לצמצם את היקף רכישות האג"ח?

"שווקי המניות המשיכו להציג מגמות חיוביות למרות החששות מתכנית הפד. עוד מוקדם לדעת האם יחול שינוי מגמה. אך הדבר החשוב ביותר כרגע הוא שהריבית תמשיך להיות בשיעור אפסי. להערכתי, כל עוד צמצום הרכישות לא מוביל להעלאת הריבית, המגמה החיובית צפויה להימשך".

"זה נכון שכשהתחילו לדבר על צמצום התוכנית ראינו עליה חדה בתשואות האג"ח, אבל כשהצמצום קרה בפועל הייתה דווקא ירידת תשואות שנבעה ככל הנראה מההיקף הנמוך של הצמצום שעמד על 10 מיליארד דולר. אני מעריך כי, צמצום תוכניות הרכישה כבר מגולם בשוק והתשואות לא יעלו בחדות כשהיקף הצמצום יתרחב, ובהתאם לא יהיה לחץ להעלאת ריבית בטווח הזמן הקרוב בגלל שוק האג"ח".

סגל הוסיף כי "הגורמים הנוספים שיכולים להוביל את הפד להעלות את הריבית הם בעיקר נתונים חיוביים משוק העבודה והאינפלציה. אחת המטרות המרכזיות של הריבית האפסית ותוכנית התמריצים, היא להוביל להתאוששות שוק העבודה האמריקאי. אנחנו רואים ירידה רציפה של שיעור האבטלה, בקצב מהיר יותר אפילו ממה שהפד ציפה לו, אבל זה עדיין לא יציב ונראה שיש סתירות רבות בין הנתונים. למשל החודש התבשרנו ששיעור האבטלה ירד ב- 0.3% לרמה של 6.7% למרות שהשוק ציפה שלא יהיה שינוי. לעומת זאת כמות המשרות החדשות במשק הייתה 70 אלף בלבד, למרות שציפו לתוספת של יותר מ-200 אלף. הסתירה הזו נובעת מכך ששיעור המשתתפים בכוח העבודה ירד לרמה של 63%, כלומר מהנמוכים בעשורים האחרונים. לכן נתונים חיובים משוק העבודה הם תנאי להעלאת הריבית, אבל לא מספיקים. אני מעריך כי לא תהיה העלאת ריבית עד שיהיו לחצים אינפלציוניים שלמעשה לא יותירו לפד ברירה".

- יש חששות מהתפרצות אינפלציה בארה"ב.

"בשנה שעברה קצב האינפלציה היה בממוצע מעט נמוך מ-1.5%, כשהנתונים האחרונים היו אפילו נמוכים יותר. הנתון האחרון שפורסם התייחס לחודש נובמבר ועמד על קצב של 1.2% בלבד, בעוד שהיעד של הפד הוא 2%, כלומר יש פער משמעותי כלפי מטה. לדעתי האינפלציה תעלה רק כשהשכר יעלה. היום השכר הממוצע לשעה בארה"ב נמוך יותר משהיה ב-2008, וכבר 5 שנים הוא נמצא למעשה בסוג של סטגנציה. אומנם בשנה האחרונה אנחנו רואים קצת שינוי מגמה, אבל הקצב איטי ולכן עוד ייקח זמן עד שהשכר יעלה באופן שישפיע על האינפלציה. העלייה האיטית באינפלציה היא בין הגורמים שמשפיעים לרעה על המטבע האמריקאי, וכל עוד המצב כך, למשקיעים הישראלים כנראה כדאי לנטרל את השפעת הדולר על ההשקעות שלהם".

סגל צופה כי הכלכלה האמריקאית צפויה להמשיך במגמה החיובית ואפילו בקצב מהיר יותר. "במקרה שהריבית אכן תישאר בשיעור אפסי, אנחנו מאמינים שנמשיך לראות התרחבות באינדיקטורים הכלכליים בארה"ב, כשאותנו יעניין בעיקר הנדל"ן, שוק העבודה והאינפלציה. אני מאמין גם שהמגמה החיובית בשוק המניות תמשיך, גם בגלל ההתרחבות הכלכלית, אבל גם בגלל היעדר אלטרנטיבות להשקעה כל עוד כמובן הריבית תישאר נמוכה".