החוזה הבא של "תמר" או "לוויתן" יבוא מקפריסין?

ספקי הגז הישראלי הם בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות במכרז: ישראל היא המדינה היחידה שיש לה יכולת לשנע גז לקפריסין באמצעות צינור או כגז טבעי דחוס ■ גם ירדן מקדמת מכרז ליבוא גז טבעי עקב מחסור חריף

לקוח נוסף לגז הישראלי? ספקי הגז הישראלי הם בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות במכרז לרכישת גז טבעי בהיקף כספי של כ-3 מיליארד דולר שפרסמה קפריסין. רשות הגז של קפריסין (DEFA) פרסמה בסוף השבוע הזמנה להציע הצעות לאספקת גז לאי בהסכם לעד 10 שנים. הגז מיועד להפעלת תחנת הכוח באזור ויסיליקוס בדרום האי. מדובר בכמות גז של 0.6 עד 0.8 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה שתסופק מ-2016. תושבי קפריסין משלמים כיום את מחירי החשמל הגבוהים ביותר ביבשת אירופה, משום שכל החשמל שהם צורכים מיוצר בדיזל. המעבר לגז טבעי עשוי לחסוך כ-300 מיליון דולר בשנה לקפריסין, שעדיין לא התאוששה ממשבר החובות שאילץ אותה לבקש סיוע מהאיחוד האירופי.

המכרז החדש יפורסם לאחר שבסוף 2013 בוטל הליך מכרזי קודם, שבו זכתה חברת ITERA. החברה הרוסית הציעה לספק גז נוזלי (LNG) במחיר של 14.75 דולר ליחידת חום (MMBTU) באמצעות מתקן גיזוז וקבלה צף (FSRU). במכרז צפויות להתמודד חברות בינלאומיות המתמחות ברכישת גז טבעי נוזלי (LNG) כמו BP המספקת גז טבעי נוזלי לחברת החשמל.

במכרז הנוכחי מקווים הקפריסאים להשיג מחיר של 10-11 דולר ליחידת חום. מחירי הגז הנוזלי בשוק העולמי מגיעים כיום ל-17 דולר ויותר בעוד שהגז הישראלי נמכר במחיר הנמוך בכמעט שני שליש. ישראל היא המדינה היחידה שיש לה יכולת לשנע גז לקפריסין באמצעות צינור או כגז טבעי דחוס (CNG). דחיסת הגז יכולה להתבצע ממתקן דחיסה שיוקם על החוף הישראלי.

הגז יכול להגיע ממאגר "תמר", שמפיק כמויות גז עודפות בשעות הלילה, או בעתיד ממאגר "לוויתן" או המאגרים הקטנים יותר שדלק ונובל מתעתדות למכור. המדינה השנייה בעלת עתודות גז באזור, מצרים, נאבקת במחסור חריף בגז שנגרם בגלל עיכובים בפיתוח שדות גז חדשים. עד כה חתמו ספקי הגז הישראלי על עסקת יצוא אחת, עם הרשות הפלסטינית.

יצוין כי גם ירדן מקדמת מכרז ליבוא גז טבעי. ירדן סובלת ממחסור חריף בגז כתוצאה מהפרת ההסכם בינה לבין מצרים. ל"גלובס" נודע כי המגעים בין ירדן לישראל על אספקת גז בצנרת דרך אזור ים המלח, נקלעו לאחרונה לקשיים.