מולי אדן: "התרומה של אינטל למדינת ישראל משמעותית"

נשיא אינטל ישראל בראיון ל"גלובס": "המרכזיות של מרכז הפיתוח הישראלי תישמר" ■ מדבר גם על המפעל הבא של החברה ועל הבוס לשעבר דדי פרלמוטר: "הוא היה צריך להתמקד יותר בחברה ופחות בישראל"

- מולי אדן נשיא אינטל ישראל, יו"ר החברה אנדי בראיינט אמר לפני חודשיים כי החברה "איבדה את דרכה". איך הרגשת?

אדן: "אחד הערכים בחברה, הוא 'יושר אינטלקטואלי' ובכל חברה יש תקופות שהיא מתפקדת יותר טוב ויש תקופות של שינוי. זה לא סוד שמעבר למה שעשינו - וזו חברה עם מכירות של 53 מיליארד דולר בשנה - כאשר מסתכלים על המגמות של השוק מצפים שנהיה הרבה יותר מהירים וגמישים. בנושא הטאבלטים - והייתי בהשקת ה-iPad של סטיב ג'ובס ואף אחד לא האמין שתהיה כזו הצלחה - אינטל הייתה אמורה להוביל בחוד החנית של מהפכה חדשה. עובדתית, השוק התחיל לצמוח ואינטל נכנסה מאוחר מה שאנדי אמר זה, 'חבר'ה פספסנו דברים' וזה לא היה אמור להיות".

- באינטל מתקדמים הרבה יותר בשוק הניידים, וגם מתכוונים להאיץ מחזורי פיתוח של מוצרים חדשים ולהתבסס יותר על טכנולוגיות חיצוניות. איפה נמצא מרכז הפיתוח הישראלי במגמות האלו?

"אני חושב שהמרכזיות של מרכז הפיתוח כאן עומדת להישמר. זה מקום הפיתוח הגדול מחוץ לארה"ב, וצריך לקחת סיכונים וגם ולעשות יותר רכישות. ברגע שאתה רוצה להאיץ את הקצב אתה לא יכול להישאר מאחור. נמשיך לפתח את המעבדים הכבדים - אבל גם לשאול את עצמנו מה ניתן לעשות כדי להאיץ את הפיתוח.

"לפני 20 שנה זה היה קל, יכולנו לחשב מה המעבד יוכל לעשות בעוד כמה שנים בקצב גידול לינארי, היום הגידול בדרישות הוא מעריכי (אקספוננציאלי). היום צריך להכין ציפיות קדימה, וצריך לדעת גם מה לא לעשות ולא רק מה לעשות. צריך לרוץ עם מספר פרויקטים במקביל, ונצטרך לדעת שלא לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע ולא לבזבז משאבים".

- החברה הודיעה לפני שבוע וחצי כי היא מפסיקה את ההצטיידות במפעל ה-FAB 42 באריזונה שתתוכנן ב-2011 עם השקעה של 5 מיליארד דולר, מכיוון שהציפיות היו יותר מדי אופטימיות. אתם לא אופטימיים מדי גם עם מפעלים אחרים?

"מה שרואים כאן זה את לקיחת הסיכון הכי גדולה בעולם. יושב המנכ"ל שלנו וצריך להחליט האם להשקיע של 6 מיליארד דולר, כדי לשרת שווקים שעדין לא נוסדו ומוצרים שעדיין לא ברורים. אני לא מקנא בו".

- לפני שנתיים-שלוש היה ברור שאינטל מובילה את עולם המחשוב. המענק לקראת המפעל הבא יינתן לחברה שיתכן ובעוד כמה שנים כבר לא תוביל. האם זה משפיע על בקשת המענק ממשלת ישראל?

"ללא ספק זה תפקיד הממשלה להסתכל על ההשקעות שעושים - על התרומה המיידית והעקיפה, וזו אחריות של הממשלה להסתכל על ההשקעה ולהחליט שהיא נכונה".

- איך אתה מרגיש לגבי הפרישה של דדי פרלמוטר. עבדתם ביחד יותר מ-30 שנה, והייתה הרגשה שהוא "דואג" לאינטרסים הישראלים.

"אני מרגיש מצוין. דדי היה 30 שנה באינטל והגיע לעמדה מאוד בכירה. החברה הגיעה לפרשת דרכים ובחרו CEO אחר והוא עשה את הבחירות שלו. אני משוכנע שנראה את התרומה שלו באפיקים נוספים.

"צריך לזכור שמרכז פיתוח ענק כמו בישראל מקבל את הקרדיט בזכות העשייה. אבל אנחנו מגדלים דור חדש, ויש לנו - מישראל - אנשים בעמדות מפתח, עם 6 סגני נשיא. אבל עם כמה פוליטיקה שאתה רוצה זה לא יעזור, התוצאות דוחפות את זה. זה טוב שיש אנשים משלנו בעמדות מפתח, אבל גם דדי היה צריך להתמקד יותר בחברה ופחות בישראל".

- בעבר התבטאת בחריפות לגבי הסיכוי שהמפעל הבא לא יהיה כאן. עכשיו כשזה על הפרק, איך אתה מרגיש?

"אנחנו בתחרות עם מקומות אחרים ואני מאוד רוצה שזה יהיה כאן. אני באמת מאמין שהתרומה של אינטל למדינת ישראל משמעותית, ובכלל התפקיד של החברות הבינלאומיות הוא אקוטי. הייתי רוצה לראות תחרות יותר גדולה ויותר חברות בינלאומיות, כולל מתחרים שלנו, גם ARM - ותכתוב את זה. זה חשוב, וכאזרח ישראלי אני אעשה כמה שאני יכול כדי שזה יקרה".