"יש דמיון בין מעשי הנאצים ליהודים לשנאת העשירים היום"

עשירי העולם מפחדים מ"ליל בדולח"? טום פרקינס, מיליארדר אמריקני, כותב ל"וול סטריט ג'ורנל": "לא היה ניתן להעלות על הדעת את ליל הבדולח ב-1930. האם את הצאצא שלו, הרדיקליות ה'מתקדמת', לא ניתן להעלות על הדעת עכשיו?"

על רקע תשומת הלב הגוברת לעלייה באי-השוויון בעולם, בין היתר על רקע הכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, מקרה אחד בולט מעל כולם בימים האחרונים. במכתב ששלח משקיע אמריקני מיליארדר לעיתון "וול סטריט ג'ורנל", הוא טוען כי ישנם קווים מקבילים בין היחס של הנאצים ליהודים לבין היחס של החברה כיום לעשירים, למאיון העליון.

במכתבו כתב טום פרקינס, מייסד קרן ההון סיכון קליינר, פרקינס, קופילד ובאיירס, כי "יש קווים מקבילים בין גרמניה הנאצית ומלחמתה ב-1% העליון שלה, במיוחד היהודים, לבין המלחמה המתקדמת על ה-1% העליון האמריקני, במיוחד העשירים.

"החל מתנועת אוקיופיי ועד הדמוניזציה של העשירים שנמצאת בכל מילה בעיתון המקומי שלנו, ה'סאן פרנסיסקו כרוניקל', אני רואה גל מתגבר של שנאה כלפי המאיון העליון המצליח", טוען פרקינס, ומציין כי "מדובר בשינוי מסוכן מאוד בחשיבה האמריקנית. לא היה ניתן להעלות על הדעת את ליל הבדולח ב-1930. האם את הצאצא שלו, הרדיקליות ה'מתקדמת', לא ניתן להעלות על הדעת עכשיו?".

בפורום בדאבוס עלה נושא אי-השוויון לכותרות, והכלכלן המוערך נוריאל רוביני אמר בראיון משם ל"ביזנס אינסיידר" כי "אי השוויון נמצא בעלייה. זה לא רק נושא מוסרי אלא גם נושא של מעט מדי צריכה, מעט מדי חסכון, מה שרע לצמיחה הגלובלית. זה הופך למעגל הרסני. זה קצת כמו הרעיון המרקסיסטי שאם הרווחים גדלים בחוסר פרופורציה למשכורות, לא תהיה מספיק צריכה, ואז הקפיטליזם יהרוס את עצמו. אני חושב שהרעיון הזה של קארל מרקס שימושי היום כמו לפני 100 שנה".