בנק ישראל הותיר את הריבית על 1% - ורכש מעל 100 מ' ד'

"החודש חלה עלייה במחירי הדירות; הבנק ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק הדיור" ■ הריבית תשאר על כנה במחצית הראשונה של 2014 - ואז תתחיל לעלות ■ אחרי ההודעה הבנק התערב בשוק המט"ח בסכומים "לא יומיומיים"

הריבית לחודש פברואר נותרה על כנה. הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בראשות קרנית פלוג הותירה היום (ב') את ריבית חודש פברואר ברמתה הנוכחית, 1%.

הדבר עולה בקנה אחד עם הסקירה המאקרו כלכלית שפרסמה בהחלטת הריבית הקודמת חטיבת המחקר של בנק ישראל, בה נכתב כי הריבית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית במהלך המחצית הראשונה של 2014, להתחיל לעלות במחצית השנייה של השנה ולעמוד על 1.25% בסופה.

בתוך כך, בנק ישראל פועל היום בשוק המט"ח אחרי הודעת הריבית בסכומים הגבוהים מהפעולות היומיומיות - מעל ל-100 מיליון דולר על פי הערכות.

בגורמים להחלטה נמסר כי "מהנתונים שהתקבלו החודש נראה כי נמשכת צמיחת המשק בקצב מתון, תוך שיפור מסוים ברביע הרביעי של השנה שעברה לעומת הרביע שקדם לו. תמונת היצוא ברביע הרביעי טובה מאשר ברביע השלישי, אך בדצמבר שוב חלה התמתנות. לאורך זמן ניכר קיפאון ביצוא, על רקע צמיחה מתונה של הסחר העולמי והתחזקות השקל. שיעור האבטלה המשיך לרדת ומצוי ברמה נמוכה, אולם אינדיקטורים שונים, כגון נתוני המשרות הפנויות ונתוני מס בריאות, מצביעים על רפיון מסוים בשוק העבודה".

כמו כן, מציינים בבנק ישראל את התחזיות החיוביות לצמיחה הגלובלית. "לאחר שנתיים שבהן כל העדכונים לתחזיות היו כלפי מטה, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית עדכנו החודש את התחזיות לצמיחה העולמית כלפי מעלה", נמסר. "עם זאת, העדכון היה בשיעור מתון, והתחזית לצמיחת הסחר העולמי עודכנה כלפי מטה. הבנקים המרכזיים העיקריים ממשיכים לבטא מחויבות לשמר את הריבית המוניטרית ברמה נמוכה לאורך זמן. למרות התחלת תהליך הצמצום ההדרגתי של רכישות האג"ח בארה"ב (tapering), התשואות הארוכות שם ירדו החודש".

בבנק מתייחסים גם לעלייה במחירי הדירות, ומציינים כי "לאחר שבחודש הקודם הנתונים הראו על התמתנות מסוימת, החודש חלה עלייה במחירי הדירות וביצועי המשכנתאות. גם מספר העסקאות ומשקל המשקיעים בעסקאות שבו לעלות. על רקע הוראות המפקח בתחום האשראי לדיור, נמשכת מגמת ירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות, כגון יחס המימון הממוצע, שיעור ההחזר להכנסה, וחלקן של המשכנתאות בריבית משתנה.

"בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים, ובפרט נוכח האי ודאות הנמשכת במשק העולמי. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

בחטיבת המחקר ציינו בחודש שעבר כי "הריבית צפויה להתחיל לעלות על רקע שיפור בתנאים הגלובליים שילוו בעלייה של סביבת הריביות בעולם, בתמיכת צמצום ההקלה הכמותית בארה"ב. עם זאת, רמת הפעילות בעולם עדיין נמוכה והתאוששות צפויה להיות הדרגתית, הריביות הקצרות בעולם צפויות להישאר ברמתן הנמוכה בשנה הקרובה, והאינפלציה במדינות המפותחות צפויה להישאר מתונה. הריבית צפויה להמשיך לעלות בקצב מתון ב-2015 ולהגיע ל-2% בסוף השנה, כאשר בשנה זו גם הריביות הקצרות במדינות המפותחות, בפרט בארה"ב, צפויות להתחיל לעלות".