מיהם החוקרים הצעירים ששכר נוחי דנקנר נגד מוטי בן-משה?

תכירו את חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב, "קבוצה מובחרת של יוצאי יחידות מיוחדות מקהילת המודיעין הישראלי, אנשים מיומנים בעלי רקע פיננסי ומשפטי" ■ האם מקרה דנקנר ובן משה יפתח לה את הדלת לעסקים חובקי עולם?

יש לך תחושה שהמתחרה שלך יודע עליך הכול? אירועים וסודות מוצנעים מעברך מתפרסמים פתאום בתקשורת? אם התשובה חיובית, סביר להניח שאתה על הכוונת של חברת ביון עסקי.

בעולם העסקים הגלובלי, שום ארגון, פרטי או ציבורי, אינו מתנהל בוואקום - כסף שעובר מיד ליד תמיד משאיר אחריו עקבות כלשהם. מוטי בן משה, כיום בעל השליטה המשותף באי.די.בי, ועד לא מזמן איש עסקים פרטי בלתי מוכר, חווה זאת על בשרו לאחרונה, בעקבות החקירה העסקית שביצע כנגדו בעל השליטה הקודם בקונצרן, נוחי דנקנר.

דנקנר שכר את שירותיה של חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב (BlackCube) ואת משרדו של רואה חשבון יהודה ברלב, ולפי הערכות שילם להם מאות אלפי דולרים תמורת העבודה שביצעו במשך מספר שבועות. את עיקריה הגיש כזכור בשבוע שעבר לביהמ"ש, במסגרת בקשתו לביטול ההחלטה על העברת השליטה באי.די.בי מידיו. בנוסף, ביקש דנקנר כי יוסר החיסיון מעל דוח צוות הבדיקה שמינה ביהמ"ש המחוזי לבדיקת מקורותיו הכספיים של בן משה.

שמו של רו"ח ברלב מוכר בשוק המקומי זה שנים, כבעל משרד רואי החשבון המוביל בתחום של ביקורת חקירתית, בעיקר בפן החשבונאי שלה, וכן באיתור וכימות של מעשי הונאה, הלבנות הון ואף כספי טרור. מנגד, חברת בלאק קיוב נחשפה למעשה לראשונה לשוק ההון המקומי עם הגשת הבקשה של דנקנר לביהמ"ש.

במסגרת בקשה זו חתם אחד משני השותפים בחברת המודיעין העסקי, המשנה למנכ"ל אבי ינוס, על תצהיר בן 13 עמודים בו הוא מפרט את הממצאים מהחקירה שביצעה בלאק קיוב. מהם עלו טענות חמורות כלפי בן משה, המטילות ספק בהצהרותיו כי הוא בעל השליטה היחיד בחברת אקסטרה הולדינג, כמו גם חשדות לגבי הונאה פיננסית בשיטת הפירמידה וסימני שאלה רבים אחרים בנושאי מיסוי והונאת מע"מ.

מי לא צריך שירותי ביון עסקי

בלאק קיוב היא מותג רשום (בארץ, באנגליה ובארה"ב) השייך לחברת בי.סי אסטרטגיה בע"מ, שהוקמה ב-2011 על ידי דן זורלא ושותפו ינוס בני ה-30. בעל המניות העיקרי בחברה הוא זורלא, יוצא יחידת אמ"ן, שעל פי מקורבים מוגדר כ"בחור מבריק בעל תפיסה מהירה ויכולת אנליטית חדה".

את ינוס פגש זורלא כאשר למדו ביחד בטכניון בחיפה, במסגרת לימודי התואר הראשון שלהם בניהול וכלכלה. זורלא המשיך ללימודי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת ת"א וסיים ב-2008 כמצטיין דיקן; ינוס נמצא כיום לקראת סיום הדוקטורט באוניברסיטת ת"א בביה"ס למנהל עסקים.

לאחר לימודיו הבין זורלא כי הביון העסקי הוא תחום הצומח במהירות, בעולם אשר צורך ידע כאוויר לנשימה. חברות גדולות, בנקים ואנשי עסקים זקוקים לשירותי ביון עסקי אחר קולגות ומתחרים בתחום פעילותם לביצוע רכישות, השתלטויות ולמשפטים עסקיים. מספיק אם נציין לדוגמה מקרים כמו הסכסוך המשפטי בין לב לבייב וארקדי גאידמק, או הסכסוך בין שתי ענקיות האנרגיה בריטיש פטרוליום ואלפא גרופ, בהם הופעלו חברות ביון עסקי, על מנת להבין כי מדובר בעולם הטומן בחובו שפע של הזדמנויות עסקיות.

חלוקת התפקידים בין זורלא לינוס ברורה: בעוד זורלא משמש כמנכ"ל החברה, ינוס הוא איש הכספים המומחה לענייני מע"מ, מיסוי והלבנות הון. החברה שרשומה באבן גבירול בת"א, נמצאת בימים אלו בשלבי מעבר למשרדים ברחוב רוטשילד בעיר.

מהתצהיר שהגיש ינוס, עולה כי בלאק קיוב "מושתתת על קבוצה מובחרת של יוצאי יחידות מיוחדות מקהילת המודיעין הישראלי, אנשים מיומנים בעלי רקע בתחום הפיננסי והמשפטי". בחברה עובדים מעל 50 חוקרים, מתוכם עורכי דין, כלכלנים ואנשי פיננסים, בעלי ידע מקצועי רחב ודוברים שפות זרות רבות.

באתר האינטרנט של החברה ניתן למצוא את הרכב הדירקטוריון ובו: פרופ' אשר טישלר, שמכהן כיום כדיקן בית הספר לעסקים ע"ש רקנאטי ועומד בראש המכון לניהול אסטרטגי באוניברסיטת ת"א; גולן מלכה (סא"ל במילואים), לשעבר סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי בנייס; איתיאל מעיין, מנהל פיתוח ב-וריפון, חבר בצוות הייעוץ של מיקרוסופט, לשעבר CTO באגף ה-IT של עיריית ת"א; מתי לשם (תא"ל במילואים), זוכה פרס ביטחון ישראל; ופול ריינרס שעבד בחברת הייעוץ המובילה A.T. Kearney.

על פי התצהיר, "בלאק קיוב נותנת שירותים למספר לקוחות מצומצם ואיכותי. מאחר שאין לה מתחרים בעלי יכולות דומות, קיבלה החברה מעמד של ספק יחיד במספר ארגונים גדולים ומשרדי ממשלה".

עיקר עיסוקה של בלאק קיוב הוא במתן סיוע בהליכים משפטיים (Litigation Support), ובמסגרתו היא מביאה לשולחן הדיון המשפטי מודיעין שמסייע ללקוחותיה ותומך באיתור נכסים, הבאת ראיות, ניתוח ניגודי עניינים והכרת המערכת החוקית במדינות זרות.

סורקים את הרשת ואת השטח בפועל

המקרה הראשון שהעלה את בלאק קיוב לרדאר התקשורת, היה הסכסוך המשפטי אליו נקלע וינסנט צ'נגוויז (לשעבר כדורי), איל נדל"ן בריטי ופלייבוי בינלאומי, שבמארס 2011 פשטו שוטרים על ביתו ומשרדיו ועצרו אותו בחשד שניהל מערכת יחסים מושחתת עם הבנק הגדול באיסלנד. צ'נגוויז שכר את שירותי בלאק קיוב כדי לסייע לו לגייס מודיעין עסקי על החקירה. אך כשהגיע זמן התשלום, נקלעו הצדדים למחלוקת שהביאה אותם לכדי תביעות הדדיות. בלאק קיוב תבעה את צ'נגוויז על 330 אלף פאונד. באפריל האחרון סיימו הצדדים את הסאגה בהסדר פשרה שתוכנו נשאר חסוי.

לאור הזרקורים נחשפה בלק קיוב כעת, בעקבות החקירה שניהלה עבור דנקנר, והיא ככל הנראה תהפוך לאבן דרך בהתפתחותה. על כך יעיד התצהיר של ינוס, שמשמעותו היא כי נותנו מוכן להיחקר על המידע אשר אסף וחקר.

דנקנר שכר באופן אישי את שירותיה של בלאק קיוב לפני כחודש, ביום בו החליט השופט המחוזי איתן אורנשטיין על העברת השליטה בחברה לידי בן משה ואדוארדו אלשטיין (שהצעתם גברה על זו של קבוצת גרנובסקי-דנקנר). יועץ התקשורת של דנקנר, ניר חפץ שימש כאיש הקשר בין שני הצדדים.

בעיצומה של החקירה נגד בן משה הפעילה בלאק קיוב צוות של מעל 10 אנשים, לא כולל בעלי מקצוע חיצוניים נוספים שאספו עבורה מידע. בעוד שבלאק קיוב הייתה האחראית על איסוף המודיעין, שימש רו"ח ברלב כמומחה וכותב דוח הבדיקה.

תחילה התמקדה הבדיקה של בלאק קיוב את עסקי בן משה בזירה האינטרנטית, בניסיון למפות את הרשת העסקית והחברתית של איש העסקים הפרטי. אחר כך פנה הצוות לאיתור אנשים אשר עובדים או עבדו עם בן משה בעבר, החל ממזכירות ועד רואי חשבון. מכיוון שלבן משה מבנה מסועף של עשרות חברות, הרי שמדובר על עשרות רבות של אנשים שיש לבדוק אותם בפרק זמן קצר.

מקורבים לחקירה מציינים כי בבלאק קיוב עלו על דפוס פעולה של בן משה; הוא היה מפטר מדי שנה עשרות עובדים, ולחלקם אף נטען כי לא שולמו משכורות אחרונות. השורה התחתונה היא שבבלאק קיוב מצאו את אותם אנשים ממורמרים מהיחס של בן משה שהיו מוכנים לשתף עמם פעולה.

ככל הנראה, פעולה זו היא העומדת מאחורי הפרסומים לפיהם בן משה היה בתחילת העשור הקודם בעליה של חברה גרמנית בשם MM International Advertising, שהפעילה בין היתר אתר אינטרנט בעל תכנים פוגעניים בעלי אופי מיני, ושנכלל בדוח המועצה לשלום הילד בגרמניה. נציין כי דוברו של בן משה ציין אז בתגובה כי מדובר במסכת שקרים וכי האתר הינו פלטפורמה אינטרנטית לשיווק רינגטונים, לוגואים ולא יותר מכך, וכי בן משה לא היה אחראי לתוכן האתר.

השלב הבא בבדיקה של בלאק קיוב היה קיום נסיעות לחו"ל לחלק מעשרות החברות המשתייכות לעץ ההחזקות המסועף של בן משה, ופגישות מתוכננות, או שלא מתוכננות, עם אנשים שעבדו עמו בעבר. כך למשל הגיעו הצוותים החוקרים של החברה לקפריסין. בכתובת הרשומה גילו בניין משרדים כמעט ריק מאדם, בכניסה ישב שומר זקן. בבניין זה היו רשומות עשרות חברות, אך במקום לא היה כל שלט או כתובת על הדלת המזכירים את שמן. כך גם היה בחברה נוספת של בן משה בלוקסמבורג.

בן משה עצמו התבטא מספר פעמים בעבר, בנוגע לפעולות שנעשו מצד דנקנר באמצעות בלאק קיוב, כאשר כינה אותן מסע של שקרים והכפשה, ואף רמז על שיטות חקירה לא חוקיות לכאורה שהתנהלו כנגדו.

כך או כך, נראה כי בלאק קיוב, אשר חלק הארי של עבודתה עבור דנקנר כבר נמצא מאחוריה, יצאה נשכרת מכל העסק, לפחות מבחינת החשיפה התקשורתית לה זכתה. כיום ממשיכה החברה בעבודתה עבור דנקנר, אם כי בעצימות נמוכה מבעבר. אי.די.בי הוא כאמור מקרה דגל עבור בלאק קיוב, והצלחה בו עשויה לפתוח בפניה דלתות רבות בשוק ההון המקומי והעולמי, ואולי אף להפוך את בעליה הצעירים למיליונרים בפני עצמם.

מחברת בלאק קיוב לא נמסרה תגובה לכתבה.

בלאק קיוב
 בלאק קיוב