החלטה דרמטית: טורקיה הקפיצה את הריבית - והלירה מזנקת

הבנק המרכזי הטורקי החליט להעלותאת הריבית מרמה של 7.75% לרמה של 12%, לאחר שבשנה החולפת הלירה הטורקית נחלשה בכ-30% מול הדולר ■ הלירה הטורקית מזנקת ביותר מ-4% לרמה של 2.2 לירות לדולר

בניסיון לבלום את צניחת הערך של הלירה הטורקית הבנק המרכזי הטורקי הכריז היום (ג') בתום ישיבה מיוחדת על העלאת ריבית מאסיבית מרמה של 4.5% ל-10%. ראשי הבנק העלו גם את הריבית ללווים מרמה של 7.75% לרמה של 12%. בעקבות הצעד האגרסיבי הלירה הטורקית מזנקת מול הדולר לרמה של 2.2 לאחר שנגעה ברמת שפל של 2.4 לירות לדולר. בשנה החולפת הלירה הטורקית צנחה ביותר מ-30% מול הדולר.

הלירה הטורקית נחלשה בחדות מתחילת השנה על רקע פרשת שחיתות בה היו מעורבים מספר בכירים במפלגת השלטון של ראש הממשלה ארדואן. הפרשה גרמה לתסיסה מחודשת במדינה שאיימה על המשך שלטונו של ארדואן. עם זאת בימים האחרונים הלירה הטורקית התאוששה על רקע ציפיות בשוק להעלאת ריבית, חרף ההתנגדות הנחרצת של ארדואן להעלאת ריבית.

מעבר לכך, החלשות הלירה הטורקית הגיעה לצד סימנים מדאיגים לגבי התפוצצות בועת האשראי בסין והחלשות של מטבעות של מספר מדינות בשווקים המתעוררים, עניין שגרם לעצבנות ותנודתיות בשווקים.

בהראל פיננסים מסבירים כי בשבוע האחרון הבנק המרכזי בטורקיה הפתיע פעמיים. בפעם הראשונה בסוף השבוע שעבר, כאשר הותיר את הריבית ללא שינוי בלחץ הממשלה (תוך התערבות אישית של ארדואן). זאת, על אף המשך החלשות המטבע המקומי והאינפלציה הגבוהה. מהלך זה הביא לפיחות משמעותי במטבע המקומי ולאובדן אמון ציבורי שגרר את העלאת הריבית החריגה אמש.

"למרות המהלך, להערכתינו, עדיין לא הוסר החשש מהמשך פיחות במטבע המקומי; על רקע הסיכונים הפוליטיים, הגירעון העצום במאזן התשלומים והחשש שראש הממשלה יגיב למהלך במדיניות פיסקאלית מרחיבה ביותר", מציינים בהראל.

במחלקת המאקרו של בית ההשקעות פסגות מציינים כי "העלאת הריבית האגרסיבית מאותת לשווקים כי הבנק המרכזי שם במרכז את נושא האינפלציה והיציבות הפיננסית לפני הצמיחה. מהלך זה הגיע למרות לחצים גדולים מצד הממשלה לא לבצע את המהלך. הנשיא ארדואן אף התבטא באומרו כי הוא תמיד מתנגד לריבית גבוהה. מהלך זה מגביר את המתחים בין הבנק המרכזי לבין הממשלה".

"הזינוק בלירה הטורקית אומנם מסייע למצב בטורקיה אך לא מרגיע את העצבנות בשווקים המתעוררים", מציין אד פונזי, מנהל השקעות בחברת Barchetta Capital. "אני לא חושב שזה עושה משהו להעלות את אמון המשקיעים לגבי ארגנטינה למשל, שנמאצת במצב שונה לחלוטין".