המורשת של ברננקי: הפד צמצם את התמריצים ב-10 מיליארד ד'

בתום פגישה בת יומיים הכריזה ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב על המשך צמצום ההקלה הכמותית ■ זו הצהרת המדיניות האחרונה של היו"ר היוצא בן ברננקי, לפני כניסתה של מחליפתו בתפקיד, ג'נט ילן

הפדרל ריזרב ימשיך לצמצם את תוכנית ההקלה הכמותית, ב-10 מיליארד דולר נוספים מדי חודש. בכך, התוכנית כוללת כעת הזרמה של 65 מיליארד דולר מדי חודש בדמות רכישות אג"ח, לאחר שעד לאחרונה עמד היקף הרכישות על 85 מיליארד דולר.

יש לציין כי מדובר בהצהרת המדיניות האחרונה של בן ברננקי כיו"ר הפד, לפני שג'נט ילן תיכנס לנעליו הגדולות.

בהודעה שנמסרה מטעם הפד נכתב כי ישנה צמיחה מוגברת בפעילות הכלכלית וכי הבנק ממשיך לראות שיפור בשוק העבודה, מה שמצביע על כך שצמצום התוכנית ימשיך גם בחודשים הקרובים, עד לסיומה, על פי הערכות שונות - בסוף 2014.

כמו כן, הפד לא שינה את יעד האינפלציה שלו, יעד האבטלה, או תאריך היעד לתחילת העלאת שיעורי הריבית, דבר שעל פי הבנק לא צפוי לקרות בעתיד הנראה לעין, גם עם סיום תוכנית ההקלה הכמותית.

מרבית האנליסטים בשוק היו סבורים כי הפד יודיע על צמצום רכישות האג"ח בעוד 10 מיליארד דולר, לרמה של 65 מיליארד דולר. זאת לאחר שלפני כחודש הפד החליט לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה ולצמצם את היקף רכישות האג"ח החודשי ב-10 מיליארד דולר.

בהחלטה זו, הפדרל ריזרב מצהיר כי הוא אינו מתרגש מההתפתחויות האחרונות בשווקים המתפתחים, שהפכו להיות תנודתיים ועצבניים בשל מספר סיבות. סימנים לפיצוץ בועת האשראי בסין, נתוני מאקרו חלשים בסין וארה"ב ופיחות חד במטבעות של מספר מדינות מתעוררות כדוגמת ארגנטינה וטורקיה, העלו את רף החששות בקרב המשקיעים והובילו לירידות חדות בסוף השבוע. ישנם אנלסיטים שסברו כי סיבות אלה יספיקו כדי להרתיע את הפד מפני צמצום נוסף של התמריצים.