לפיד: "חרם אירופי יביא לפיטורים של 9,800 עובדים"

שר האוצר נאם בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, והזהיר מההשלכות של אי-הגעה להסכם עם הפלסטינים: "מדובר בתהליך אמיתי, שיש לו אפקט כלכלי אמיתי" ■ "הסכם יביא לחיסכון של כ-20 מיליארד שקל בשנה בתקציב המדינה"

"אם המשא ומתן עם הפלשתינים יתקע או יתפוצץ ונכנס למציאות של חרם אירופאי, אפילו חלקי מאוד, הכלכלה הישראלית תיסוג אחורה, כל אזרח ישראלי יפגע ישירות בכיסו, יוקר המחיה יעלה, תקציבי החינוך, הבריאות הרווחה והביטחון יקוצצו ושווקים בינלאומיים רבים יסגרו בפנינו", כך אומר הערב (ד') שר האוצר, יאיר לפיד, בנואומו בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי. בהקשר הזה ציין לפיד כי הכוונה ב"חרם אירופאי" היא לא "שהשנה הקממבר לא יגיע בזמן".

לראשונה, הסכים שר האוצר לחשוף את הנתונים של הדוח המיוחד שהוכן בחודשים האחרונים באגף הכלכלן הראשי של משרד האוצר, בראשות ד"ר מיכאל שראל. המספרים של הדוח הזה, אשר קיומו נחשף בוועידת ישראל לעסקים 2013, היו חסויים עד כה ולפיד סירב בתוקף להתייחס אליהם.

לפי אותו דוח, ישנו תסריט סביר לפיו יש פגיעה של 20% בלבד ביצוא לאיחוד האירופי וייפסקו ההשקעות הזרות הישירות מהאיחוד (FDI) - הייצוא יפגע בכ-20 מיליארד שקל בשנה, הפגיעה בתוצר תהיה כ-11 מיליארד שקל בשנה (כ-1.1% תמ"ג), ו-9,800 עובדים יפוטרו באופן מיידי. יתרה מזו, רק ביטול "הסכם האסוציאציות" עם האיחוד, שלפי לפיד נמצא מבחינת האירופיים על השולחן כבר עכשיו, יביא לפגיעה ביצוא של כ-3.5 מיליארד שקל בשנה, פגיעה בתוצר של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, ופיטורים של כ-1400 עובדים. נזכיר כי שליש מהיצוא הישראלי מיועד לשוק האירופי.

לפיד אף טוען כי החרם כבר החל בעצם "ואין דבר יותר קל לאירופאי הממוצע מאשר להודיע שהוא מחרים מוצרים מההתנחלויות, או אפילו מוצרים מישראל, מפני שבמציאות הוא פוגש מעט מאוד מוצרים כאלה וכמעט לכולם יש אלטרנטיבה ברמה סבירה ובמחיר מקומי יותר נוח. זוהי לא רק הצהרה מוסרית שגורמת לו להרגיש טוב עם עצמו, אלא גם מאבק מרופד ונינוח שאפשר לנהל מתוך הכורסה בבית". כמו כן הוא טוען כי "מדובר בתהליך אמיתי, שיש לו אפקט כלכלי אמיתי. הכיוון ברור, אבל יש לנו עדיין אפשרות לעצור את זה".

לדברי לפיד, החרם הזה "יקפיץ את המחירים ויעלה באופן דרמטי את יוקר המחיה כשגם ככה יקר פה באופן שמאיים על החברה הישראלית ומעמד הביניים הישראלי. זה יעלה את מחירי המזון, הרכב, התחבורה הציבורית, התקשורת, החשמל וכמובן יחתוך בתקציבי החינוך, הרווחה, הבריאות וגם הביטחון".

לפיד הדגיש כי "אסור לנו לקבל את אופציית החרם בחיבוק ידיים ועלינו לצאת למתקפת הסברה משלנו, אבל בואו לא נרמה את עצמנו - העולם מקשיב לנו פחות ופחות. עלינו להכיר בכך שאם השיחות יכשלו - והעולם יאמין שהן נכשלו בגללנו - יהיה לזה מחיר, וכדאי שנדע מהו המחיר הזה".

לפיד המשיך ותקף את יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט ואמר כי אמירתו לפיה "מדינה פלשתינית תרסק את הכלכלה הישראלית" אינה עומדת בשום מבחן מקצועי.

עוד חשף לפיד כי לפי הנתונים שהכינו באוצר, הסכם שלום יביא לחיסכון של כ-20 מיליארד שקל בשנה בתקציב המדינה ובגידול פוטנציאלי של כ-16 מיליארד שקל בשנה ביצוא הסחורות והשירותים. שר האוצר הדגיש כי סכומים אלו לא כוללים השפעות עקיפות על הפעילות הכלכלית כמו למשל גידול בפיריון, וההשפעה של גידול כזה על גביית המיסים.