מתווה קרי: לפצות צאצאי יהודים שנמלטו לישראל ממדינות ערב

מרטין אינדיק, הנציג המיוחד של ממשל אובמה למו"מ בין ישראל לפלסטינים, אמר את הדברים בתדרוך למנהיגים יהודיים בארה"ב ■ עלויות ענקיות למימוש ההסכם; מדינות אחרות ישתתפו

אחד מסעיפי מתווה קרי, שישמש כ"מסגרת" לשיחות השלב הסופי בין ישראל לפלסטינים, ישרטט תכנית למתן פיצויים לצאצאי יהודים שאולצו להימלט ממדינות ערב ועלו לישראל עם הקמת המדינה, ב-1948. כך אמר אתמול (ה') מרטין אינדיק, הנציג המיוחד של ממשל אובמה למו"מ בין ישראל לפלסטינים, בתדרוך לראשי ארגונים יהודיים בארה"ב, בשיחת ועידה.

גורם יהודי שמודע לתוכן התדרוך אמר ל"גלובס", כי לפחות חלק מהמאזינים התרשמו, שהכללת סעיף לפיצוי צאצאיהם של יהודים שנמלטו ממדינות ערביות נועדה ליצור בסיס תמיכה להסכם ישראלי-פלסטיני בקרב אזרחי ישראל, ובמיוחד בפלח אוכלוסיה שהמקור הגדיר כ"יהודים לא אשכנזים".

הוא העריך שבקרב פלח זה יש התנגדות חזקה במיוחד להסכם פונטציאלי עם הפלסטינים והסיכוי לקבל פיצויים עשוי, לדעתו, לרכך את ההתנגדות הזו. לדבריו, קרוב לוודאי שקו מחשבה זה הנחה את מנסחי המתווה. לכך יש להוסיף פיצויים למתנחלים ישראליים שיאולצו להתפנות. המקור ביקש לא לנקוב בשמו מפני שהתדרוך עם אינדיק היה "אוף רקורד".

המקור, שאינו תומך נלהב במתווה קרי או בהסכם הסופי שהוא אמור להוליד, אמר כי מצפונו של כל יהודי חייב לקבוע האם התשלום לצאצאי הפליטים היהודיים הוא תמריץ או שוחד. לדבריו, הצד האחר של אותה מטבע הוא תשלומי עתק שתקבל הרשות הפלסטינית אם תחתום על הסכם עם ישראל.

פקידים אמריקאיים, שמצוטטים ב"ניו יורק טיימס", אמרו לאחר התדרוך, כי טרם התקבלה החלטה סופית על הפיצוי לצאצאי הפליטים היהודיים.

חלק מדבריו הקדיש אינדיק לעלויות כבירות ממדים שיהיו כרוכות במימוש הסכם פוטנציאלי: הוצאות הפרישה המחודשת של חיילי צה"ל, שיצטרכו לסגת אל תוך גבולות 1967, למעט במקרים של חילופי שטחים; "ביצור אלקטרוני" של בקעת הירדן, הגבול העתידי בין הרשות הפלסטינית לירדן; מימון מעברם של מאות אלפי פליטים פלסטיניים למדינה הפלסטינית החדשה והכנת תשתית לקליטתם; מימון תכנית אב לפיתוח כלכלי של הרשות הפלסטינית; וכאמור מתן פיצוי לצאצאי הפליטים היהודיים ממדינות ערב ולאותם מתנחלים שייאלצו לנטוש את בתיהם בגדה. מדבריו עולה, שארה"ב לא תישא לבדה בנטל המימון ויוקם מערך של מדינות תורמות, בדומה למערך המדינות התורמות שנושא עתה בעול התרומות לרשות הפלסטינית.

לפי ציטוט שמובא בדיווח של סוכנות הידיעות היהודית (JTA), אמר אינדיק, ששר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כבר הזהיר מחוקקים על גבעת הקפיטול, שעוסקים בתקצוב פעולות זרות, כי הסכם פוטנציאלי יצטרך להישען על מימון אמריקאי משמעותי.

אינדיק אמר, שהמתווה יעסוק בתחומים הבאים: ביטחון; שיבה לגבולות 67, למעט היכן שיוסכם על חילופי שטחים; הכרה הדדית; איזכור כללי של סוגיית ירושלים; פליטים; וקביעה שמדובר בהסכם סופי ששם קץ אחת ולתמיד לתביעות של שני הצדדים זה מזה. לדבריו, אם הצדדים יאמצו את המתווה כמסגרת למו"מ, יהיה אפשר להאריך את משך המו"מ מעבר לפרק הזמן של תשעה חודשים, שעליו הכריז קרי אשתקד. מועד יעד חדש אפשרי לחתימה על הסכם סופי יהיה סוף 2014.

בין איפיוני המתווה שהעלה אינדיק בשיחת הוועידה:

• רוב המתנחלים, כ-75% עד 80%, לא ייצטרכו להתפנות וישארו בבתיהם. שטחי ישוביהם יוחלפו בשטחים בריבונות ישראל שיימסרו למדינה הפלסטינית החדשה. מדובר בגושי הישובים העירוניים מסביב לירושלים. נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש סמך ידו על הקביעה שגושים אלה יישארו תחת ריבונות ישראלית במכתבו המפורסם לראש הממשלה המנוח, אריאל שרון. אינדיק ציין, שנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לא יסכים שמתנחלים ישראליים יישארו בשטח הרשות.

• המתווה יקבע שישראל היא מדינת העם היהודי ופלסטין תהיה מדינת העם הפלסטיני. בכך מצביע ממשל אובמה על תמיכתו בדרישה העקרונית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהפלסטינים יכירו בישראל כמולדת העם היהודי.

• בבקעת הירדן יוקם אזור ביטחון עם גדרות ביטחון מצוידות באמצעי היי-טק למניעת חדירות, לרבות חיישנים אלקטרוניים. ישראל תוכל להטיס מל"טים לאורך הבקעה לאיתור מסתננים. לדברי "ניו יורק טיימס", לא דן אינדיק בשאלה כמה שנים יוכלו חיילים ישראליים להיות מוצבים בבקעה, שאלה רגישה שהיא אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בין ישראל לפלסטינים.

• לדברי אינדיק, כפי שצוטטו ב"טיימס", המתווה לא ידון ספציפית בסוגיית המעמד הפוליטי של ירושלים.

• אינדיק אמר עוד, כי המתווה יתייחס להסתה נגד ישראל במערכת החינוך הפלסטינית ובצורך שבתי-הספר ברשות יכינו את תלמידיהם לקראת שלום עם ישראל.

אינדיק אמר, שארה"ב מקווה להשלים את המסמך בתוך כמה שבועות. ישראל והפלסטינים "יוכלו להביע הסתייגויות" מסעיפים שונים במתווה, אך בה בעת להסכים שהמתווה בכללו ישמש כמסגרת למו"מ העתידי. כמה תחומים במתווה יידונו בפירוט רב יותר, בעוד שאחרים יאוזכרו באופן כללי,

לדברי סוכנות הידיעות JTA, הביע אינדיק כעס על התבטאותו של שר הביטחון, משה יעלון, שלפיה הסדרי הביטחון שמציעה ארה"ב "אינם שווים את הנייר שעליהם הם כתובים". אינדיק אמר, שדברים אלה גרמו "עלבון עמוק" לגנרל ג'ון אלן, שעובד עם צוותו כבר כמה חודשים על תכנית שאמורה לענות על צרכי הביטחון של ישראל לקראת הסכם אפשרי.