עסקת וודסייד בדרך בהיקף של עד 3 מיליארד דולר

העסקה צפויה להחתם במהלך ביקור ראשי קבוצת דלק, רציו ונובל אנרג'י באוסטרליה ■ לפי מידע שהגיע ל"גלובס" עשוי ההיקף הכספי הכולל של העסקה לגלם שווי של יותר מ-9 מיליארד דולר למאגר "לוויתן"

עסקת הענק שבה תכנס וודסייד האוסטרלית כשותפה למאגר לוויתן צפויה להחתם בשבוע הבא. כך נודע ל"גלובס". העסקה צפויה להחתם במהלך ביקור ראשי קבוצת דלק, רציו ונובל אנרג'י באוסטרליה (צפויים לצאת בטיסה מחר בלילה).

הביקור יימשך כשבוע ובמהלכו צפויים השותפים ב"לוויתן" לבקר במתקני הנזלת גז שהקימה וודסייד באוסטרליה וכן לחתום על ההסכם הסופי.

לפי מידע שהגיע ל"גלובס" עשוי ההיקף הכספי הכולל של העסקה להגיע לכ-3 מיליארד דולר תמורת 25% מהזכויות (במקום 30% עליהם דובר בעבר), כלומר שווי של יותר מ-9 מיליארד דולר למאגר "לוויתן". בשותפויות "לוויתן" סירבו להתייחס למידע או לכל הערכה כספית אחרת לגבי היקף העסקה ופרטיה.

בעסקה המקורית שתנאיה סוכמו בדצמבר דובר על תשלום של 2.25 מיליארד דולר בלבד. הגידול בהיקף הכספי של העסקה נובע מ-3 שינויים עיקריים שהתרחשו מאז חתימת מכתב הכוונות: גידול עתודות הגז ב"לוויתן" מ-16 ל-19 טריליון רגל מעוקבת (TCF), הסרת גורמי אי-ודאות משמעותיים בסוגיות ייצוא הגז, ההגבלים העסקיים ונקודת הכניסה הצפונית ואפשרויות מכירת גז למדינות באזור כמו טורקיה ומצרים.

מבנה העסקה החדש צפוי להיות מורכב לא-פחות ממבנה העסקה המקורי שהיה מבוסס על תשלומים במזומן לפי אבני דרך. המבנה החדש אמור לגלם בנוסף לאבני הדרך גם פרמיות לייצוא גז אזורי. יצוין כי מדובר באחת העסיקאות הגדולות ביותר שנעשו אי-פעם בישראל שמחייבת את וודסייד לא רק בתשלום עבור הזכויות אלא גם בהשתתפות בחלקה היחסי בפיתוח לוויתן.

אחד הנושאים שמעכבים עדיין חתימה סופית על העסקה הוא סוגיית המיסוי. בנושא זה קיים פער בין עמדת רשות המסים המבקשת לגבות מס רווחי הון על העסקה מיד עם חתימתה לבין השותפים המבקשים לקבל דחייה בתשלום המס בנימוק שלפיו כל התמורה הכספית ממכירת הזכויות תושקע בפיתוח המאגר.

נראה כי בנושא זה יצטרכו להתקיים דיונים נוספים בין השותפים בלוויתן, וודסייד ורשות המסים.

יש עדיין מספר נוסף של נושאים שנותרו פתוחים, אבל העסקה צפויה להיחתם בשבוע הבא.